ابطال ششصدو نودو نهمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش.

ابطال ششصدو نودو نهمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش.

این دادنامه به منظور رسیدگی به طرح دعوی کانون توسعه و همیاری مهدهای کودک خصوصی استان اصفهان. با خواسته ابطال ششصدو نودو نهمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش. از سوی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با مشخصات پرونده، گردش کار و رأی زیر صادر شده است:

کلاسه پرونده : 734/83

شاکی : کانون توسعه و همیاری مهدهای کودک خصوصی استان اصفهان.

تاریخ رأی: يکشنبه 6 خرداد 1386

شماره دادنامه :

مقدمه: شاکی به شرح دادخواست و لایحه تکمیلی آن اعلام داشته‎اند، شورای عالی آموزش و پرورش در ششصدو نودونهمین جلسه خود به تاریخ 28/11/1382 اقدام به تصویب طرح دو ساله شدن دوره پیش دبستانی و همچنین واگذاری صدور مجوز تأسیس مهدهای کودک به آموزش و پرورش نمود که این مصوبه با ماده 26 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب 27/10/1380 مجلس شورای اسلامی که صدور پروانه تأسیس اداره و انحلال مهدهای کودک را در صلاحیت سازمان بهزیستی کشور قرار داده است، کاملاً مغایر می‎باشد. بنابه مراتب ابطال مصوبه مذکور مورد تقاضا است. سرپرست دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 6/10082/120 مورخ 23/1/1384 اعلام داشته‎اند، اولاً، براساس مقررات مربوط نظام آموزشی کشور به پنج دوره تقسیم شده است. 1- کودکستان یا پیش دبستانی (دوره دو ساله) 2- ابتدائی (دوره پنج ساله) 3- راهنمائی (دوره سه ساله) 4- متوسطه (دوره سه ساله) 5- پیش دانشگاهی (دوره یک ساله). ثانیاً، طبق بند یک و 2 ماده 6 قانون تشکیل شورای عالی آموزش و پرورش بررسی و تصویب نظام آموزشی وزارت آموزش و پرورش و تعیین خط مشی آموزشی آن بر عهده شورای عالی آموزش و پرورش می‎باشد و همچنین به استناد بند 6 ماده 6 قانون فوق‎الذکر تصویب اساسنامه هر نوع مؤسسه تعلیماتی جدید از وظایف خاص شورای عالی آموزش و پرورش بوده که در این راستا اساسنامه دوره پیش دبستانی (کودکستان) یک دوره دو ساله در چارچوب نظام آموزشی کشور به تصویب رسیده و این واحدهای آموزشی با مجوز وزارت آموزش و پرورش به دو شیوه دولتی با مشارکت مردم و غیر دولتی براساس قانون تأسیس مدارس غیر انتفاعی فعالیت می‎نمایند. ثالثاً، به دلیل اشتراک لفظی مهد کودک (آمادگی) با پیش دبستانی (دو سال ماقبل دبستان) اینگونه موسسین مهدکودک خصوصی تصور کرده‎اند که اساسنامه مـذکور در مغایرت با فعالیت آنها می‎باشد و حـال آنکه آنها می‎توانند بـا مجوز اخذ شده از سازمان

وفق ماده 26 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت همچنان به فعالیت خود ادامه داده و چنانچه قصد داشته باشند واحد آموزشی پیش دبستانی غیر دولتی تأسیس نمایند، ضرورت دارد براساس اساسنامه عمل نموده و از وزارت آموزش و پرورش مجوز فعالیت دریافت نمایند. رابعاً، دوره پیش دبستانی یک تأسیس حقوقی مستقل بوده و در تعارض با مهدهای کودک خصوصی نمی‎باشد و این دوره به عنوان یکی از دوره‎های آموزشی کشور تلقی گردیده و تابع قوانین و مقررات خاص خود می‎باشد و ازمقررات مربوط به مهد کودک مستثنی می‎باشد. هیأت عمومـی دیوان‎عـدالت اداری در تـاریخ فـوق بـا حضور رؤسا و مستشاران و دادرسان علی‎البدل شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بـررسی و انجام مشـاوره با اکثریت به شرح آتی مبادرت به صدور رأی می‎نماید.
رأی هیأت عمومی
با عنایت به وجوه افتراق و تمایز مهدکودک و کودکستان از حیث حداقل و حداکثر سن کودکان قابل پذیرش در هر یک از دو مؤسسه مزبور و تفاوت شرایط و کیفیت نگهداری و آموزش و پرورش و ارائه سایر خدمات ضروری به آنان که مبین دو شخصیت حقوقی متفاوت است و صراحت ماده 4 قانون تأسیس مدارس غیر انتفاعی مبنی بر ضرورت اخذ مجور رسمی از وزارت آموزش و پرورش به منظور تأسیس کودکستان و اینکه بند یک ماده 26 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب 1380 ناظر به لزوم اخذ پروانه تأسیس مهدکودک از سازمان بهزیستی کشور و منصرف از پروانه تأسیس کودکستان است. بنابراین مصوبه ششصدونود و نهمین جلسه مورخ 28/11/1382 شورای عالی آموزش و پرورش در زمینه تایید اختیار مجوز تأسیس کودکستان توسط وزارت آموزش و پرورش مغایرتی با قانون ندارد و خارج از حدود اختیارات مرجع مزبور نیز نمی‎باشد./
هیأت عمومی دیوان عدالت اداری
معاون قضائی دیوان عدالت اداری
مقدسی‎فرد

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.