ابطال ذیل قسمت (ب) بند 2 تصویبنامه شماره 4281/ت32661 مورخ 31/2/84 هیأت وزیران.
این دادنامه به منظور رسیدگی به طرح دعوی آقای محمدعلی فلاح تفتی. با خواسته ابطال ذیل قسمت (ب) بند 2 تصویبنامه شماره 4281/ت32661 مورخ 31/2/84 هیأت وزیران. از سوی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با مشخصات پرونده، گردش کار و رأی زیر صادر شده است:
کلاسه پرونده : 206/84
شاکی : آقای محمدعلی فلاح تفتی.
تاریخ رأی: يکشنبه 17 تير 1386
شماره دادنامه :
اختیاری در برابر تمام یا قسمتی از مزایای قانون تأمین اجتماعی بیمه نماید. 2- به استناد ماده یک آییننامه اجرائی قانون اصلاح بند (ب) و تبصره 3 ماده 4 قانون تأمین اجتماعی صاحبان حرف و مشاغل آزاد مشتمل بر کارفرمایان خویش فرما میباشند و در همین راستا و به استناد ماده 54 و 55 قانون تأمین اجتماعی کلیه بیمه شدگان در صورت ابتلا به بیماری و مصدوم شدن در اثر حوادث میتوانند از خدمات پزشکی مورد تعهد سازمان تأمین اجتماعی و با اولویت درمان به روشن مستقیم استفاده نمایند. 3- به استناد تبصره یک ماده 4 آییننامه بیمه اختیاری مصوب 8/8/1366 شورای فنی تأمین اجتماعی، بیمه شدگان میتوانند با پرداخت حق بیمه به میزان مشخص در ماده 29 قانون تأمین اجتماعی و تغییرات بعدی آن از حمایتهای موضوع بندهای (الف) و (ب) ماده 3 قانون مذکور استفاده نمایند. ب- سرپرست اداره کل حقوقی، قوانین و مقررات وزارت رفاه و تأمین اجتماعی در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 15830/1100 مورخ 2/9/1384 اعلام داشتهاند، عبارت مورد نظر از تصویبنامه مذکور که شاکی تقاضای ابطال آن را کرده به شرح زیر است «بیمه شدگان اجباری مشمول قانون تأمین اجتماعی که به مراکز درمانی متعلق به سازمان تأمین اجتماعی مراجعه نمایند از پرداخت فرانشیز موضوع این تصویبنامه معاف میباشند.» ادعای شاکی مبنی بر مخالف قانون بودن عبارت مذکور به دلایل زیر صحیح نمیباشد. 1- به موجب تبصره یک ماده 4 آییننامه اجرائی قانون اصلاح بند (ب) و تبصره 3 ماده 4 قانون تأمین اجتماعی، صاحبان حرف و مشاغل آزاد میتوانند با پرداخت حق بیمه مقرر در ماده 29 قانون تأمین اجتماعی «از حمایتهای موضوع بندهای (الف) و (ب) ماده 3 قانون تأمین اجتماعی استفاده نمایند.» این تبصره و مفاد بندهای (الف) و (ب) ماده 3 قانون تامین اجتماعی هیچگونه دلالتی بر ایجاد حقی برای بیمه شدگان حرف و مشاغل آزاد مبنی بر عدم ضرورت پرداخت فرانشیز در مواردی که به بیمارستانهای متعلق به سازمان تأمین اجتماعی مراجعه مینمایند، ندارد. 2- ماده 9 آییننامه مذکور و به ویژه مقررات قانون تأمین اجتماعی نفیاً یا اثباتاً فاقد حکمی در خصوص موضوع مورد نظر هستند. 3- در سال 1373 با تصویب قانون بیمه همگانی خدمات درمانی ضوابط و مقررات جدید و خاصی در خصوص بیمه درمانی به تصویب میرسد و از جمله به موجب ماده 2 این قانون شورای عالی بیمه خدمات درمانی برای انجام وظایفی از جمله «اعمال وظایف سیاستگذاری، برنامهریزی… نظارت و ارزشیابی سطح کمی و کیفی خدمات درمانـی» تشکیل گردید. از سوی دیگر صاحبان حرف و مشاغـل آزاد یکی از گروههای شغلی موضوع
مـواد قانون بیمه همگانی خدمـات درمانی (مانند مـواد 9 و 13) میباشند و بـه صراحت ماده 9 قانون مذکور هیأت وزیران مجاز و بلکه مکلف است که میزان فرانشیز قابل پرداخت توسط بیمه شدگان را بر اساس متن پیشنهادی و تایید شده شورای عالی بیمه خدمات درمانی تصویب نماید و بر این مبنا اتخاذ تصمیم در خصوص فرانشیز صاحبان حرف و مشاغل آزاد صورت گرفته است. هیأت عمومـی دیوانعـدالت اداری در تـاریخ فـوق بـا حضور رؤسا و مستشـاران و دادرسان علیالبدل شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بـررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به صدور رأی مینماید.
رأی هیأت عمومی
علاوه بر اینکه اعتراض شاکی نسبت به ذیل قسمت (ب) بند 2 تصویبنامه شماره 4281/ت32661 مورخ 31/2/1384 هیأت وزیران متضمن ادعای مخالفت آن با قانون خاصی نیست، اساساً بیمه اختیاری تابع شرایط و تعهدات بیمه گر و بیمه گذار بر اساس قرارداد منعقده است و تصویبنامه هیأت وزیران در قسمت مورد اعتراض با عنایت به میزان تعرفههای مقرر بابت خدمات درمانی تعیین فرانشیز (سهمیه اشخاص بیمه شده) مغایرتی با قانون ندارد و خارج از حدود اختیارات نیز نمیباشد./
هیأت عمومی دیوان عدالت اداری
معاون قضائی دیوان عدالت اداری
مقدسیفرد
توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.