ابطال دستورالعمل شماره 16/6649 مورخ 19/7/1383 شبکه دامپزشکی شهرستان مشهد.

ابطال دستورالعمل شماره 16/6649 مورخ 19/7/1383 شبکه دامپزشکی شهرستان مشهد.

این دادنامه به منظور رسیدگی به طرح دعوی آقای حسن صبوریان سررود. با خواسته ابطال دستورالعمل شماره 16/6649 مورخ 19/7/1383 شبکه دامپزشکی شهرستان مشهد. از سوی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با مشخصات پرونده، گردش کار و رأی زیر صادر شده است:

کلاسه پرونده : 127/84

شاکی : آقای حسن صبوریان سررود.

تاریخ رأی: يکشنبه 17 تير 1386

شماره دادنامه :

مقدمه: شاکی به شرح دادخواست تقدیمی اعلام داشته است، خوانده در تاریخ 19/7/1383 اقدام به صدور دستورالعمل مسئولین امور بهداشتی و بازرسان دامپزشکی شاغل در کشتارگاههای طیور مشتمل بر 37 بند نموده است که به لحاظ مراتب ذیل فاقد وجاهت قانونی است. 1- مستند صدور دستورالعمل مشخص نیست. 2- شرح وظایف دامپزشکی و ادارات کل تابعه و شبکه‎های تحت نظر به صراحت در ماده 3 قانون دامپزشکی مصوب 24/3/1350 بیان شده و صدور این دستورالعمل منطبق با هیچ یک از موارد آن نیست. 3- مرجع اجراء دستورالعمل مشخص نمی‎باشد. 4- موارد مندرج در دستورالعمل نیز دارای اشکالات زیادی است مانند اینکه معدوم کردن لاشه مرغهای مریض تابع آیین‎نامه و مقررات خاصی است که در بند 7 دستورالعمل به آنها اشاره نشده است و بند 22 دستورالعمل نیز فاقد ضمانت اجرائی است، زیرا با کدام مجوز، کشتارگاه می‎تواند از ورود خودروهای فاقد مجوز دامپزشکی جلوگیری نماید. بنابمراتب مذکور ابطال دستورالعمل شماره 16/6649 مورخ 19/7/1383 شبکه دامپزشکی شهرستان مشهد مورد تقاضا است. رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان مشهد در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 16/3675 مورخ 26/4/1384 اعلام داشته‎اند: 1- به استناد ماده 4 قانون سازمان دامپزشکی کشور مصوب 1350 کلیه صاحبان و مسئولان نگهداری دام و کارگاهها، کارخانه‎ها و مراکز تهیه و آماده کردن فرآورده‎های خام دامی اعم از اشخاص و مؤسسات و شرکتهای خصوصی یا دولتی و یا وابسته به دولت موظف به اجرای دستورهای بهداشتی و قرنطینه‎ای سازمان می‎باشند. ضمناً به استناد بند (و) ماده 3 همان قانون، نظارت بهداشتی کشتارگاهها و کارخانه‎های تولید و تهیه فرآورده‎های خام دامی از وظایف سازمان دامپزشکی کشور می‎باشد. علاوه بر آن در ماده 18 قانون فوق‎الذکر نیز بازرسی و معاینه بهداشتی گوشت در کشتارگاههای کشور از وظایف سازمان دامپزشکی کشور عنوان شده است. 2- به استناد مواد مختلف آیین‎نامه بازرسی و معاینه بهداشتی گوشت در کشتارگاههای کشور موضوع آیین‎نامه اجرائی ماده 18 قانون سازمان دامپزشکی کشور نظارت بهداشتی بر فرآورده‎های خام دامی و بر کلیه

مراحل کشتار دام و طیور در کشتارگاههای کشور از وظایف دامپزشکی می‎باشد. 3- به استناد ماده 14 و تبصره الحاقی آن از فصل دوم آیین‎نامه اجرائـی ماده 18 قانون سازمان دامپزشکی کشـور صاحبان و مسئولیـن کشتارگاهها موظف بـه رعایت دستورالعملهای مربوط به امور بهداشتی کشتارگاهها که از طرف سازمان تهیه و به کشتارگاهها ابلاغ شده می‎باشند. 4- با توجه به وظیفه سازمان دامپزشکی کشور براساس قوانین فوق الاشاره سازمان مذکور طی بخشنامه‎های مختلف از جمله نامه شماره 33577/44 مورخ 19/5/1382 وظایف مسئولین فنی بهداشتی کشتارگاهها از جمله کشتارگاههای طیور را به ادارات دامپزشکی سراسر کشور ابلاغ نموده است. در پایان تأکید می‎گردد تمامی موارد 37 بند اشاره شده در راستای وظایف این شبکه بوده و تک تک آنها براساس دستورالعملها و بخشنامه‎های صادره از سازمان دامپزشکی کشور به کشتارگاهها ابلاغ شده است. هیأت عمومـی دیوان‎عـدالت اداری در تـاریخ فـوق بـا حضور رؤسا و مستشـاران و دادرسان علی‎البدل شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بـررسی و انجـام مشـاوره بـا اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به صدور رأی می‎نماید.
رأی هیأت عمومی
با عنایت به اینکه سازمان دامپزشکی کشور بشرح ماده یک قانون سازمان دامپزشکی کشور مصوب 1350 به منظور تأمین بهداشت دام کشور و فرآورده‎های مربوط به آن و پیشگیری و مبارزه با بیماریهای دامی تأسیس شده و وظایف آن سازمان به شرح ماده 3 قانون فوق‎الذکر از جمله در زمینه نظارت بهداشتی کشتارگاهها و کارخانه‎های تولید و تهیه فرآورده‎های خام دامی تعیین و تبیین گردیده است و به حکم ماده 4 آن قانون، کلیه صاحبان و مسئولان نگهداری دام و کارگاهها، کارخانه‎ها و مراکز تهیه و آماده کردن فرآورده‎های خام دامی اعم از اشخاص و مؤسسات و شرکتهای خصوصی یا دولتی و یا وابسته به دولت موظف به اجرای دستورهای بهداشتی و قرنطینه‎ای سازمان می‎باشند. لذا دستورالعمل شماره 16/6649 مورخ 19/7/1383 شبکه دامپزشکی شهرستان مشهد در قسمت مورد اعتراض به لحاظ انطباق با وظایف و مسئولیتهای قانونی مربوط مغایرتی با قانون ندارد./
هیأت عمومی دیوان عدالت اداری
معاون قضائی دیوان عدالت اداری
مقدسی‎فرد

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.