ابطال دستورالعمل راهنمائی و رانندگی همدان در خصوص بستن کمربند ایمنی توسط رانندگان تاکسی و ممنوعیت سوار کردن دو نفر در روی صندلی جلو تاکسی.

ابطال دستورالعمل راهنمائی و رانندگی همدان در خصوص بستن کمربند ایمنی توسط رانندگان تاکسی و ممنوعیت سوار کردن دو نفر در روی صندلی جلو تاکسی.

این دادنامه به منظور رسیدگی به طرح دعوی 1- آقای احمد قدم شاهی 2- جمال شادمانی 3- فرهاد غیاثوند. با خواسته ابطال دستورالعمل راهنمائی و رانندگی همدان در خصوص بستن کمربند ایمنی توسط رانندگان تاکسی و ممنوعیت سوار کردن دو نفر در روی صندلی جلو تاکسی. از سوی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با مشخصات پرونده، گردش کار و رأی زیر صادر شده است:

کلاسه پرونده : 600/83

شاکی : 1- آقای احمد قدم شاهی 2- جمال شادمانی 3- فرهاد غیاثوند.

تاریخ رأی: يکشنبه 24 مهر 1384

شماره دادنامه :

مقدمه:
شکات به شرح دادخواست تقدیمی اعلام داشته‎اند، اخیراً دستورالعملی از ناحیه راهنمائی و رانندگی همدان صادر شده که براساس آن بایستی اولاً رانندگان تاکسی چهار سرنشین سوار کنند، ثانیاً تا زمانی که مشغول به کار هستند از کمربند ایمنی استفاده نمایند و از تاریخ 15/5/83 مقرر کرده‎اند که در صورت سوار کردن سرنشین اضافه و نبستن کمربند ایمنی مشمول جریمه می‎باشد. از آنجائی که صدور این دستور ظلم مضاعف می‎باشد و فقط در شهر همدان در حال اجراء است، درخواست رسیدگی و صدور حکم شایسته و قانونی را داریم.
فرمانده انتظامی استان همدان در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 153ـ100ـ12/401/3834 مورخ 20/10/1383 اعلام داشته‎اند، با توجه به اینکه موادی از آیین‎نامه راهنمائی و رانندگی صراحتاً بر موضوع تاکید دارد لذا کلیه اقدامات به عمل آمده توسط راهنمائی و رانندگی همدان در واقع در راستای اجرای مواد آیین‎نامه مذکور و در جهت برقراری انضباطی اجتماعی بوده و در رابطه با موضوع قید شده در دادخواست، راهنمائی و رانندگی همدان هیچ‎گونه دستورالعملی صادر ننموده و نمی‎نماید.
هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق با حضور رؤسای شعب بدوی و رؤسا و مستشاران شعب تجدیدنظر تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به صدور رأی می‏نماید.
رأی هیات عمومی
نظر به اینکه مقررات مربوط به حداکثر مسافر تاکسی و همچنین لزوم استفاده از کمربند ایمنی مبتنی بر آیین‎نامه و مقررات راهنمائی و رانندگی می‎باشد و از طرف اداره راهنمائی و رانندگی شهرستان همدان که طرف شکایت قرار گرفته هیچ‎گونه مقررات آمره‎ای نسبت به موارد فوق‎الذکر به تصویب نرسیده و تصمیمات آن اداره در مقام بیان و ابلاغ مقررات موضوعه مذکور است بنابراین اعتراض شاکی به کیفیت مطروحه قابل رسیدگی و امعان نظر در هیأت عمومی دیوان نیست.

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.