ابطال دستورالعمل تکمیلی شماره 12/6384 ستاد انتخابات مجلس دانش آموزی.

ابطال دستورالعمل تکمیلی شماره 12/6384 ستاد انتخابات مجلس دانش آموزی.

این دادنامه به منظور رسیدگی به طرح دعوی آقای عطاء تهرانچی. با خواسته ابطال دستورالعمل تکمیلی شماره 12/6384 ستاد انتخابات مجلس دانش آموزی. از سوی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با مشخصات پرونده، گردش کار و رأی زیر صادر شده است:

کلاسه پرونده : 812/85

شاکی : آقای عطاء تهرانچی.

تاریخ رأی: يکشنبه 4 شهريور 1386

شماره دادنامه :

مقدمه: وکیل شاکی بشرح دادخواست تقدیمی اعلام داشته است، رئیس دبیرخانه سازمان دانش آموزی با حفظ سمت، رئیس ستاد انتخابات مجلس دانش آموزی، بر خلاف موازین قانونی و با تجاوز و سوء استفاده از اختیارات و خارج از محدوده صلاحیت قانونی اقدام به صدور ابلاغ دستورالعمل تکمیلی مورد شکایت در جریان برگزاری انتخابات مجلس دانش آموزی نموده‎اند که این اقدام مغایر با آیین‎نامه‎های مربوطه در این زمینه می‎باشد و ابطال آن مورد تقاضا است. 1- رئیس دبیرخانه و ستاد انتخابات مجلس دانش آموزی در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 12/10/س مورخ 15/1/1386 صدور دستورالعمل مورد شکایت را در حیطه اختیارات خود اعلام نموده‎اند 2- مدیرکل حقوقی، املاک و حمایت قضائی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 159904/810 مورخ 26/12/85 اعلام داشته‎اند، دبیرخانه مجلس دانش آموزی در زمره واحدهای دولتی قرار ندارد و دستورالعمل مورد شکایت از مصادیق مقررات و نظامات دولتی خارج است. هیأت عمومـی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق با حضور رؤسا و مستشاران و دادرسان علی‎البدل شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء بـه شرح آتی مبادرت بـه صدور رأی می‎نماید.
رأی هیأت عمومی
حسب اصل 170 قانون اساسی جمهوری اسلامی و بند یک ماده 19 قانون دیوان عدالت اداری، تصویب‎نامه‎ها و آیین‎نامه‎ها و سایر مقررات دولتی از جهات مقرر در قانون قابل رسیدگی و امعان نظر در هیأت عمومی دیوان است. نظرباینکه ستاد انتخاباتی مجلس دانش آموزی با توجه به مقررات و کیفیت ترکیب آن در زمره واحدهای دولتی قرار ندارد، بنابراین اعتراض به مصوبات ستاد مذکور قابل رسیدگی و اتخاذ تصمیم در هیأت عمومی دیوان نمی‎باشد. /
هیأت عمومی دیوان عدالت اداری
معاون قضائی دیوان عدالت اداری
رهبرپور

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.