ابطال تبصره 6 از ماده یک آیین‎نامه اجرائی هیأت وزیران در خصوص نحوه بازنشستگی جانبازان مصوب 10/2/1385.

ابطال تبصره 6 از ماده یک آیین‎نامه اجرائی هیأت وزیران در خصوص نحوه بازنشستگی جانبازان مصوب 10/2/1385.

این دادنامه به منظور رسیدگی به طرح دعوی آقای هرمز صحرانورد. با خواسته ابطال تبصره 6 از ماده یک آیین‎نامه اجرائی هیأت وزیران در خصوص نحوه بازنشستگی جانبازان مصوب 10/2/1385. از سوی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با مشخصات پرونده، گردش کار و رأی زیر صادر شده است:

کلاسه پرونده : 85/604 ، 86/345

شاکی : آقای هرمز صحرانورد.

تاریخ رأی: سه شنبه 9 بهمن 1386

شماره دادنامه :

مقدمه: شاکی به شرح دادخواست تقدیمی اعلام داشته است، اینجانب جانباز 30% از کار افتاده کلی با سابقه بیش از 30 ماه حضور در جبهه مبنی بر اینکه به استناد تبصره 5 قانون اصلاح قانون نحوه بازنشستگی جانبازان انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی مصوب 21/2/1383 جانبازان شاغل در دستگاههای دولتی و غیر دولتی می‎توانند بدون شرط سنی پنجاه سال و نداشتن سی سال سابقه خدمت و بر اساس مدت خدمت 20 سال به علاوه مدت سنوات ارفاقی تقاضای بازنشستگی نمایند. اما متاسفانه در آیین‎نامه مورخ 10/2/1385 هیأت وزیران در تبصره 6 ماده یک آیین‎نامه برای مردان حداقل 50 سال و برای زنان حداقل 45 سال سن را منظور نموده‎اند، لذا تقاضای ابطال تبصره 6 از ماده یک آیین‎نامه اجرائی هیأت وزیران را دارم. دفتر امور حقوقی دولت در پاسخ به شکایت فوق طی لایحه شماره 70379/319 مورخ 3/5/1386 مبادرت به ارسال نظریه شماره 15724/ص/85 مورخ 23/11/1385 معاونت توسعه مدیریت و امور مجلس وزارت رفاه و تامین اجتماعی نموده است. در این نامه آمده است، قانون اصلاح نحوه بازنشستگی جانبازان انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی و معلولین عادی و شاغلین مشاغل سخت و زیان آور مصوب 1/9/1367، ماده واحده: کلیه وزارتخانه‎ها، شرکتها، مؤسسات دولتی، شهرداریها، بانکها و مؤسسات و شرکتها و سازمانهایی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر نام است، می‎توانند مستخدمین معلول (اعم از جانبازان انقلاب اسلامی ایران و جنگ تحمیلی، معلولین حوادث ناشی از کار بیماران ناشی از شرایط خاص کار و معلولین عادی) به شرط داشتن حداقل بیست سال تمام سابقه خدمت بر اساس درخواست کتبی آنان و تصویب شورای امور اداری و استخدامی کشور با افزودن سنوات خدمت ارفاقی که مدت آن ذیلاً بر حسب نوع و درجه معلولیت و یا بیماری مشخص گردیده است و به مدت خدمت آنان، بدون پرداخت کسور و فقط از لحاظ احتساب حقوق بازنشستگی، بازنشسته نمایند. خدمت زاید بر سی سال این افراد قابل محاسبه نبوده و در تعیین حقوق بازنشستگی آنـان آخرین حقوق قبل از بـازنشستگی مبنای محاسبه قـرار می‎گیرد. در مـورد جانبـازان انقلاب

اسلامی ایـران و جنگ تحمیلی در درجات بین 20% تا 40% نقص عضو یا اعضاء یا کاهش تواناییها برای انجام کار حداقل سه و حداکثر شش و درجات بین 40% تا آستانه از کار افتادگی کامل حداقل شش و حداکثر ده سال به تناسب درجات فوق به جمع سنوات خدمت مستخدم افزوده می‎شود. ملاک ارفاق از نظر درجه معلولیت بالاترین میزان معلولیت از آغاز تا زمان بازنشستگی است. با مداقه در تبصره 5 قانون اصلاح نحوه بازنشستگی جانبازان انقلاب اسلامی وجنگ تحمیلی مصوب 22/2/1383 و ماده 2 قانون اصلاح مقررات بازنشستگی و وظیفه استخدام کشوری مصوب 13/12/1368 و تبصره یک و 2 قانون مذکور و تبصره 6 ماده یک آیین‎نامه اجرایی قانون اصلاح قانون نحوه بازنشستگی جانبازان انقلاب اسلامی موضوع تصویب‎نامه 23686/ت337550 مورخ 6/3/1385 نشانگر این نکته است که تبصره 6 آیین‎نامه اجرایی نه تنها با مفاد مستندات مغایرتی ندارد، بلکه با ارجاع موضوع به قانون اصلاح نحوه بازنشستگی جانبازان انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی و معلولین عادی و شاغلین مشاغل سخت و زیان آور مصوب 1/9/1367 بیان می‎نماید، این افراد به شرح داشتن سی سال سابقه خدمت (حداقل 20 سال سابقه خدمت و با افزودن سنوات خدمت ارفاقی) بدون در نظر گرفتن شرط سنی بازنشسته می‎گردند. هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق با حضور رؤسا و مستشاران و دادرسان علی‎البدل شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بـررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء بـه شرح آتی مبادرت بـه صدور رأی می‎نماید.
رأی هیأت عمومی
تبصره 2 ماده 2 قانون اصلاح مقررات بازنشستگی و وظیفه استخدام کشوری مصوب 13/11/1368 متضمن تصریح در عدم نیاز شرط سنی موجود در تبصره یک ماده 2 مذکور نیست و تبصره 2 ماده 2 قانون اصلاح مقررات بازنشستگی که در تبصره 5 ماده واحده قانون نحوه بازنشستگی جانبازان انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی و معلولین عادی و شاغلین مشاغل سخت و زیان آور مصوب 1/9/1367 به آن اشاره شده است و جانبازان انقلاب اسلامی را فقط از جهت شمول حکم ماده 2 تابع مقررات مربوط به خود و حداقل سن خارج دانسته است نتیجتاً تصریح شرط سنی مندرج در قسمت ذیل ماده 6 معترض‎علیه مخالف با مقررات و خارج از اختیارات تشیخص نگردید./
هیأت عمومی دیوان عدالت اداری
معاون قضائی دیوان عدالت اداری
مقدسی‎فرد

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.