ابطال تبصره یک ماده 30 آیین‎نامه داروخانه‎ها مصوب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی.

ابطال تبصره یک ماده 30 آیین‎نامه داروخانه‎ها مصوب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی.

این دادنامه به منظور رسیدگی به طرح دعوی داروخانه‎های قدس، شفا، قاصدی، توکلی، رازی، بوعلی شهرستان خمین. با خواسته ابطال تبصره یک ماده 30 آیین‎نامه داروخانه‎ها مصوب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی. از سوی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با مشخصات پرونده، گردش کار و رأی زیر صادر شده است:

کلاسه پرونده : 162/84

شاکی : داروخانه‎های قدس، شفا، قاصدی، توکلی، رازی، بوعلی شهرستان خمین.

تاریخ رأی: يکشنبه 6 شهريور 1384

شماره دادنامه :

مقدمه:
شکات به شرح دادخواست تقدیمی اعلام داشته‎اند، براساس تبصره یک ماده 30 آیین‎نامه داروخانه‎ها مصوب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در شهرهائی که داروخانه شبانه روزی فعال وجود دارد، داروخانه‎های روزانه در ایام تعطیل اجازه فعالیت نداشته و موظف به تعطیل کردن فعالیت می‎باشند. با توجه به اینکه این محدودیت مخالف اصول 40 و 46 قانون اساسی و سلب آزادی کار و فعالیت مشروع را می‎نماید، ابطال تبصره یک ماده 30 آیین‎نامه داروخانه‎ها را تقاضا دارد.
هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق با حضور رؤسای شعب بدوی و رؤسا و مستشاران شعب تجدیدنظر تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به صدور رأی می‏نماید.
رأی هیات عمومی
همانطور که در دادنامه شماره 116 مورخ 22/3/1384 قید شده تبصره یک ماده 29 آیین‎نامه داروخانه‎ها مبنی بر ضرورت تعطیل داروخانه روزانه در ایام تعطیل رسمی و ساعات غیر موظف در شهرهائی که دارای داروخانه شبانه روزی فعال می‎باشند با عنایت به وظایف و اختیارات آن وزارتخانه در تنظیم و تنسیق امور داروخانه‎ها مغایرتی با قانون ندارد. بنابمراتب تبصره یک ماده 30 آیین‎نامه داروخانه‎ها نیز که متضمن مفاد تبصره یک ماده 29 فوق‎الاشعار است مغایر قانون شناخته نمی‎شود.

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.