ابطال تبصره ماده 2 آیین‌نامه مسابقات فوتبال نوجوانان، جوانان و امید قهرمانی باشگاه‌های کشور سال 1380-1379 فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران.

ابطال تبصره ماده 2 آیین‌نامه مسابقات فوتبال نوجوانان، جوانان و امید قهرمانی باشگاه‌های کشور سال 1380-1379 فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران.

این دادنامه به منظور رسیدگی به طرح دعوی آقای ایرج میرزاسلیمی. با خواسته ابطال تبصره ماده 2 آیین‌نامه مسابقات فوتبال نوجوانان، جوانان و امید قهرمانی باشگاه‌های کشور سال 1380-1379 فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران. از سوی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با مشخصات پرونده، گردش کار و رأی زیر صادر شده است:

کلاسه پرونده : 351/79

شاکی : آقای ایرج میرزاسلیمی.

تاریخ رأی: يکشنبه 2 ارديبهشت 1380

شماره دادنامه :

مقدمه:
شاکی طی دادخواست تقدیمی اعلام داشته است، دبیر فدراسیون فوتبال با صدور آیین‌نامه شماره 4029-261 مورخ 29/4/1379 دستوراتی در مورد مسابقات نوجوانان، جوانان و … صادر نموده و در تبصره ذیل ماده 2 اعلام داشته «… توضیح این‌که صغر سن و ابطال شناسنامه پذیرفته نخواهد شد و ملاک شرایط سنی همان تاریخ اولیه مندرج در شناسنامه است.» که باعث عدم پذیرش شناسنامه‎های رسمی ثبت احوال در مورد شرکت کنندگان و جوانان در مسابقات و تضییع حق گردیده صرفنظر از این‌که این شناسنامه‎ها و صغر یا کبر سن طی تشریفات قانونی منجمله نظریه پزشک قانونی در مورد سن دارندگان با انجام دادرسی و با صدور حکم دادگاه و به‌عنوان عالی‎ترین مرجع قضایی صادر می‎گردد و جزء اسناد رسمی دولت و لازم‎الاتباع برای کلیه ادارات و مؤسسات دولتی و غیر دولتی است وحتی نظام وظیفه نیز آنها را مورد پذیرش قرارداد متأسفانه فدراسیون فوتبال با تنظیم آیین‌نامه داخلی از حدود قانون خارج و باعث تضییع حق دارندگان این اسناد رسمی واصل شده است. فلذا ابطال و بی‎اثر شدن آیین‌نامه مذکور را در این قسمت دارد.
دبیرکل فدراسیون فوتبال در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 11542/261 مورخ 30/11/1379 اعلام داشته‎اند، نظر به این‌که براساس مصوبه خرداد ماه 1376 هیأت دولت، فدراسیون فوتبال در زمره نهادهای عمومی غیر دولتی شناخته شده است لذا با توجه به ماده 11 قانون دیوان عدالت اداری به نظر می‎رسد موضوع قابل طرح در دیوان نباشد. در این خصوص قبلاً نیز آرایی از طریق شعب دیگر دیوان صادر گردیده است. با توجه به مراتب تقاضای رد دعوی مطروحه را دارد.
هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجت‎الاسلام‎والمسلمین دری‎نجف‎آبادی و با حضور رؤسای شعب بدوی و رؤسا و مستشاران شعب تجدیدنظر تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به ‌صدور رأی می‎نماید.
رای هیات عمومی:
نظر به اعتبار احکام قطعی مراجع قضایی از جمله در مورد اصلاح یا تغییر تاریخ تولد و ابطال شناسنامه اشخاص و لزوم تبعیت از احکام مذکور و اجرای مدلول آنها، جز در مواردی که به حکم قانون مستثنی شده باشد، تبصره ماده 2 آیین‌نامه مسابقات فوتبال مشعر بر عدم پذیرش تغییر تاریخ تولد و ابطال شناسنامه افراد ذکور در آیین‌نامه خلاف حکم قانونگذار در باب ضرورت اجرای احکام قطعی مراجع قضایی تشخیص داده می‎شود و به استناد قسمت دوم ماده 25 قانون دیوان عدالت اداری ابطال می‎گردد.

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.