ابطال تبصره الحاقی به ماده 44 اصلاحی آیین‎نامه اجرائی قانون رسیدگی به تخلفات اداری.

ابطال تبصره الحاقی به ماده 44 اصلاحی آیین‎نامه اجرائی قانون رسیدگی به تخلفات اداری.

این دادنامه به منظور رسیدگی به طرح دعوی آقای احمد ملایی. با خواسته ابطال تبصره الحاقی به ماده 44 اصلاحی آیین‎نامه اجرائی قانون رسیدگی به تخلفات اداری. از سوی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با مشخصات پرونده، گردش کار و رأی زیر صادر شده است:

کلاسه پرونده : 367/81

شاکی : آقای احمد ملایی.

تاریخ رأی: يکشنبه 11 خرداد 1382

شماره دادنامه :

مقدمه:
مطابق ماده 6 قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت مصوب 1370 به دولت اجازه داده شده است به منظور تطبیق وضع کارکنان مشمول مقررات خاص و جذب و نگهداری نیروهای مناسب برای مشاغل تخصصی و مدیریت در مواردی که در این قانون پیش‎بینی نشده است فوق العاده‎های خاصی وضع نماید. بنابراین مبنای قانونی اقدام دولت در وضع فوق العاده جذب استحقاقی و نیز فوق العاده جذب اضافی ماده 6 قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت است، به عبارت دیگر فوق العاده جذب استحقاقی و فوق‎العاده جذب اضافی هر دو موضوع این ماده به شمار می‎روند.
با این توضیح در وضع این فوق العاده‎ها منظور قانونگذار که به تصریح بیان شده است باید رعایت و تأمین شود. طبق بررسیهای کارشناسی بعمل آمده در تمامی تصویب‎نامه‎های هیأت وزیران راجع به فوق العاده جذب کارکنان دولت که قبل از تصویب‎نامه صدرالاشاره به دستگاههای مشمول ابلاغ شده است، هدف قانونگذار تأمین شده و نوع شغل مورد تصدی با میزان برخورداری از فوق العاده جذب متناسب بوده است. لکن در تصویب نامه مبحوث عنه راجع به اصلاح ماده 44 آیین‎نامه اجرائی قانون رسیدگی به تخلفات اداری تبصره الحاقی به این ماده دایر بر پرداخت فوق العاده جذب اضافی به اشخاصی که پست سازمانی آنان اشتغال در هیأتها نیست با منظور قانونگذار در بخش مربوط از ماده 6 قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت مغایرت دارد. زیرا بدون تردید عبارت جذب و نگهداری نیروهای مناسب برای مشاغل تخصصی ناظر به وضع فوق العاده خاص برای متصدیان نه غیر متصدیان، این مشاغل است و تعریف شغل مذکور در ماده 7 قانون استخدام کشوری نیز این برداشت را تایید می‎کند لذا ابطال تبصره الحاقی بماده 44 آیین‎نامه اجرائی قانون رسیدگی به تخلفات اداری را دارد.
معاون دفتر امور حقوقی دولت در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 62298 مورخ 7/2/1382 اعلام داشته‎اند، ماده 6 قانون نظام هماهنگ «به دولت اجازه داده می‎شود در اجرای نظام هماهنگی پرداخت به منظور تطبیق وضع کارکنان دستگاههای مشمول مقررات خاص و جذب و نگهداری نیروهای مناسب برای مشاغل تخصصی و مدیریت در مواردی که در این قانون پیش بینی نشده است فوق العاده خاصی وضع نماید.» لذا با توجه به اینکه قانونگذار طبق ماده مذکور وضع فوق العاده‎های خاصی را برای تحقق اهداف مندرج در این ماده به دولت واگذار نموده است. بنابراین تصمیم‎گیری در مورد میزان و کارکنان مشمول فوق العاده‎هائی که به استناد ماده یاد شده برقرار می‎گردد با هیأت دولت می‎باشد علیهذا با توجه به مراتب فوق درخواست رد دادخواست مطروحه را دارد.
هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجت‎الاسلام‎والمسلمین دری‎نجف‎آبادی و با حضور رؤسای شعب بدوی و رؤسا ومستشاران شعب تجدیدنظر تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به صدور رأی می‎نماید.
رأی هیأت عمومی
طبق ماده 6 قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت مصوب شهریور ماه 1370 «به دولت اجازه داده می‎شود در اجرای نظام هماهنگ پرداخت به منظور تطبیق وضع کارکنان دستگاههای مشمول مقررات خاص و جذب و نگهداری نیروهای مناسب برای مشاغل تخصصی و مدیریت در مواردی که در این قانون پیش‎بینی نشده است فوق العاده خاصی وضع نماید.» نظر به اینکه هیأت دولت با استفاده از اذن مقنن بشرح ماده فوق‎الذکر در خصوص وضع فوق العاده‎های خاص برای مشاغل تخصصی پیش بینی نشده در قانون، اقدام به وضع تبصره ذیل ماده 44 اصلاحی آیین‎نامه اجرائی قانون رسیدگی بتخلفات اداری نموده است. بنابراین تبصره مزبور مغایرتی با قانون ندارد.

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.