ابطال بند 8 ماده 4 آیین‎نامه اجرائی موضوع ماده58 قانون نظام صنفی.

ابطال بند 8 ماده 4 آیین‎نامه اجرائی موضوع ماده58 قانون نظام صنفی.

این دادنامه به منظور رسیدگی به طرح دعوی آقای عزیزالله وطنخواه. با خواسته ابطال بند 8 ماده 4 آیین‎نامه اجرائی موضوع ماده58 قانون نظام صنفی. از سوی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با مشخصات پرونده، گردش کار و رأی زیر صادر شده است:

کلاسه پرونده : 112/81

شاکی : آقای عزیزالله وطنخواه.

تاریخ رأی: يکشنبه 20 دی 1383

شماره دادنامه :

مقدمه:
شاکی بشرح دادخواست تقدیمی اعلام داشته است، برابر بند 8 ماده 4 آیین‎نامه اجرائی موضوع ماده 58 قانون نظام صنفی از کاندید و انتخاب برای هیأت مدیره اتحادیه خوار و بار و لبنیات شهرستان آمل محروم شدم. از آنجائیکه کلیه افراد ملت در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران از حقوق مساوی برخوردار می‎باشند و برای عضویت در دیگر مجالس مانند مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان و مجلس خبرگان و مجمع تشخیص مصلحت نظام که سرنوشت مملکت را تعیین می‎کنند محدودیت سنی وجود ندارد اقدام هیأت‌عالی نظارت بدون توجه به قانون اساسی کشور در آیین‎نامه مذکور محدودیت سنی منظور نموده است لذا تقاضای بند 8 ماده 4 آیین‎نامه اجرائی موضوع ماده 58 قانون نظام صنفی مورد تقاضا است. مدیر کل امور اصناف و بازرگانان وزارت بازرگانی در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 2736/42 مورخ2/5/81 اعلام داشته‎اند، اصولاً تعیین هرگونه شرطی به ویژه شرط سنی برای شرکت در انتخابات مختلف خواه به عنوان انتخاب شونده یا بعنوان انتخاب کننده از امور بدیهی نظام انتخاباتی در تمام کشورها از جمله کشور ما است. بنحوی که در قوانین و مقررات مختلفی مانند انتخابات مجلس شورای اسلامــی، شــوراهای شهر و روستا، کانون وکلا، کانون سردفتران و دفتریاران … شروطی مانند شرط سنی برای انتخاب شوندگان و انتخاب‎کنندگان وجود دارد. در مانحن فیه نیز تعیین حداکثر 70 سال سن برای عضویت در هیأت مدیره اتحادیه‎های صنفی با توجه به ماهیت کاری مسئولیت اجرائی خطیر و مشغله فراوان اعضای هیأت مدیره اتحادیه‎ها بدین جهت بوده است که این امر نافی حقوق اجتماعی افراد تلقی نمی‎گردد. هیأت عمومــی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق با حضور رؤسـای شعب بدوی و رؤسـا و مستشاران شعب تجدیدنظـر تشکیل و پس از بحـث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء بشرح آتی مبادرت بصدور رأی می‎نماید.
رأی هیأت عمومی
نظر به اینکه تصدی امور مربوط به هیأت مدیره اتحادیه‎های صنفی با عنایت به ماهیت کار و وظایف و مسئولیتهای مربوط مستلزم برخورداری از توان جسمی کافی و تحرک لازم و انجام مطلوب مسئولیتهای اجرائی خطیر می‎باشد لذا بند 8 ماده 4 آیین‎نامه اجرائی ماده 58 قانون نظام صنفی مبنی بر محدودیت سن داوطلب حداکثر تا هفتاد سال مغایر قانون و خارج از حدود اختیارات شناخته نشد .

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.