ابطال بند 2-2 دستورالعمل ضوابط و شرایط مأموریت تحصیلی معلمان و کارکنان وزارت آموزش و پرورش در سال تحصیلی 71-70.

ابطال بند 2-2 دستورالعمل ضوابط و شرایط مأموریت تحصیلی معلمان و کارکنان وزارت آموزش و پرورش در سال تحصیلی 71-70.

این دادنامه به منظور رسیدگی به طرح دعوی آقای پرویز میرزامحمدی. با خواسته ابطال بند 2-2 دستورالعمل ضوابط و شرایط مأموریت تحصیلی معلمان و کارکنان وزارت آموزش و پرورش در سال تحصیلی 71-70. از سوی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با مشخصات پرونده، گردش کار و رأی زیر صادر شده است:

کلاسه پرونده : 148/79

شاکی : آقای پرویز میرزامحمدی.

تاریخ رأی: يکشنبه 27 خرداد 1380

شماره دادنامه :

مقدمه:
شاکی طی دادخواست تقدیمی اعلام داشته ‌است، وزارت آموزش و پرورش با صدور بخشنامه‌های متعدد به ادارات آموزش و پرورش اعلام نموده، تا در قبال صدور مأموریت به معلمان رسمی جهت تحصیل در مراکز تربیت معلم و دانشگاه اقدام به اخذ تعهد رسمی مجدد جهت خدمت در آموزش و پرورش به میزان سه برابر مدت مأموریت نمایند و در صورت استنکاف از خدمت ملزم به تأدیه دو برابر حقوق ایام مأموریت تحصیلی می‌باشند.
نظر بر این‌که استفاده از مأموریت یکی از حقوق مسلم مستخدمین رسمی دولت می‌باشد که در بند (پ) از ماده 11 و بند (ث) از ماده 124 قانون استخدام کشوری و ماده 6 از آیین‌نامه‌ها مأموریت مصوب 24/6/1352 این حالت و حق مستخدم تصریحاً اعلام شده طوری که مستخدم در طول خدمت می‌تواند بدون هیچ‌گونه تضمین یا تعهد مضاعفی با استفاده از حقوق و مزایا از مأموریت به میزان مندرج در مواد فوق استفاده نماید و تنها در قانون متعهدین خدمت به وزارت آموزش و پرورش مصوب 8/3/1369 قانونگذار جواز اخذ تعهد را آن هم به میزان دو برابر مدت تحصیل سه برابر، برای داوطلبین استخدام در آموزش و پرورش داده‌ است که در قبال انجام تعهد مزبور از خدمت زیر پرچم در زمان صلح معاف می‌شوند و در مورد موصوف تعهد برای استخدام نیست، بلکه برای صدور مأموریت است، تصمیمات برخلاف قانون استخدام کشوری و آیین‌نامه‌ مأموریت و خارج از اختیارات قوه مجریه بوده و جنبه قانونگذاری دارد. لذا ابطال کلیه بخشنامه‌های صادره در این خصوص مورد تقاضا است.
مدیرکل حقوقی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 8/11132/810 مورخ 12/10/1379 اعلام داشته‌اند،‌ با عنایت به ماده 6 آیین‌نامه مأموریت موضوع ماده 11 قانون استخدام کشوری مصوب 24/6/1352 هیأت وزیران و تبصره 3 ماده مذکور و نیز رعایت صرفه و صلاح وزارت آموزش و پرورش بین نامبرده به‌عنوان متعهد این وزارت به‌عنوان متعهدله تعهدی به شرح مندرج در سند تعهد اخیرالذکر منعقد و مشارالیه مکلف شده‌ است که پس از اتمام تحصیلات و اخذ مدرک بلافاصله به میزان سه برابر مدت استفاده از مأموریت به تحصیلی در ازاء مزایای مأموریت آموزشی در هر نقطه‌ای که وزارت آموزش و پرورش تعیین نماید، خدمت کند و در صورت استنکاف از ایفای تعهد می‌بایست و برابر حقوق ایام مأموریت تحصیلی و تمامی هزینه تحصیلی دانشگاه را نقداً بپردازد.
هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجت‎الاسلام‎والمسلمین دری‎نجف‎آبادی و با حضور رؤسای شعب بدوی و رؤسا و مستشاران شعب تجدیدنظر تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به ‌صدور رأی می‏نماید.
رای هیات عمومی:
نظر به این‌که اعزام مستخدم رسمی دولت به مأموریت آموزشی موضوع بند (پ) ماده 11 قانون استخدام کشوری الزامی نیست و تابع شرایط مقرر در ماده 6 آیین‌نامه مأموریت مصوب 24/6/52 هیأت وزیران و تبصره 3 آن ماده مشعر بر الزام مستخدم دولت به انجام خدمت در رشته شغلی مربوط به مدت سه برابر مدت دوره آموزشی می‌باشد، بنابراین بند 2-2 دستورالعمل ضوابط و شرایط مأموریت تحصیلی معلمان و کارکنان وزارت آموزش و پرورش مبنی بر الزام مستخدم دولت به سپردن تعهد ثبتی در این خصوص مغایرتی با قانون ندارد.

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.