ابطال بند 12 بخشنامه 149 درآمد سازمان تأمین اجتماعی.

ابطال بند 12 بخشنامه 149 درآمد سازمان تأمین اجتماعی.

این دادنامه به منظور رسیدگی به طرح دعوی شرکت طراحی صنعتی ایران. با خواسته ابطال بند 12 بخشنامه 149 درآمد سازمان تأمین اجتماعی. از سوی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با مشخصات پرونده، گردش کار و رأی زیر صادر شده است:

کلاسه پرونده : 380/82

شاکی : شرکت طراحی صنعتی ایران.

تاریخ رأی: يکشنبه 2 بهمن 1384

شماره دادنامه :

مقدمه:
شاکی طی دادخواست تقدیمی و لایحه تکمیلی آن اعلام داشته است، در بند 12 بخشنامه 149 درآمد سازمان تأمین اجتماعی این مطلب مقید است که آن دسته از نهادها، وزارتخانه‎ها و سازمانهایی که کارکنان آنها مشمول قانون حمایتی خاص غیر از تأمین اجتماعی می‎باشند در صورتی که به انعقاد قرارداد با سایر مؤسسات، وزارتخانه‎ها و سازمانها اقدام به انجام کار به صورت پیمانکاری نمایند چنانچه ارگانهای مذکور گواهی نمایند که کار موضوع قرارداد منحصراً توسط پرسنل رسمی آنها که مشمول قانون حمایتی خاص می‎باشند انجام گرفته است لزومی به محاسبه و وصول حق بیمه قراردادهای آنها براساس تصویب‎نامه مذکور نخواهد بود. همانطوری که ملاحظه می‎فرمایید اینگونه تبعیض موجب خواهد شد که موارد مشابه شرکتهائی از قبیل این شرکت وقتی که در مناقصه‎ها شرکت می‎نمایند، مسلماً با پیش‎بینی حق بیمه قانون موجود بیمه‎ای اجتماعی پیشنهاد قیمت را ارائه می‎نماید، ولی سازمانهای دولتی که از پرداخت حق بیمه معاف می‎باشند طبیعتاً قیمت کمتری را پیشنهاد می‎نماید و این امر نتیجه‎ای جز شکست شرکتهای خصوصی و خروج از مناقصه را به همراه نخواهد داشت و عملاً دولت و سازمانهای دولتی به عنوان کارفرما و پیمانکار وارد بازار کار شده و سایر افراد حقیقی و حقوقی از انجام فعالیت سالم و کسب معاش بازخواهند ماند.
با عنایت به بندهای 2 و 3 اصل 43 قانون اساسی و با استفاده از وحدت ملاک اصل 48 قانون اساسی که مسئله عدم تبعیض را مورد تأکید قرار داده‎اند و با توجه به اینکه در ماده 38 و 41 قانون تأمین اجتماعی فقط به مسئله پیمانکاران اشاره گردیده و تفاوتی بین پیمانکاران دولتی و خصوصی قرار نداده است بنابراین جدا نمودن پیمانکاران دولتی از پرداخت بیمه تبعیض روشن و ناروایی بوده که باعث محرومیت پیمانکاران خصوصی از رقابت سالم در مناقصات می‎گردد ابطال بند 12 بخشنامه 149 درآمد سازمان تأمین اجتماعی مورد تقاضا است.
معاون حقوقی و امور مجلس سازمان تأمین اجتماعی در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 10140/7100 مورخ 23/4/1383 اعلام داشته‎اند، شکایت شاکی قبلاً در هیأت عمومی مطرح و طی دادنامه‎های شماره 221و 222 و 223 مورخ 2/5/1378 به عدم مغایرت قانونی بخشنامه و مصوبه فوق اتخاذ تصمیم قضائی شده است. از نظر ماهوی نیز مبنای حکم مقرر در بند 12 تبصره‎های 1 و 2 و 4 ماده 4 قانون تأمین اجتماعی می‎باشد که جملگی بر عدم شمول قانون تأمین اجتماعی به آن دسته از افرادی که مشمول قوانین حمایتی خاص می‎باشند دلالت دارند.
هیأت عمومـی دیـوان عدالت اداری در تـاریخ فوق بـا حضور رؤسای شعب بـدوی و رؤسا و مستشاران شعب تجدید نظر تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشـاوره با اکثریت آراء به شـرح آتی مبادر به صدور رأی می‎نماید.
رأی هیات عمومی
با عنایت به ماده 4 قانون تأمین اجتماعی و تبصره‎های آن مستخدمین رسمی دولت اعم از کشوری و لشگری که تابع مقررات استخدامی خاص می‎باشند علی‎الاطلاق از شمول قانون تأمین اجتماعی مصوب 1354 و اصلاحات بعدی آن مستثنی گردیده‎اند بنابراین بند 12 بخشنامه شماره 149 درآمد سازمان تأمین اجتماعی مبنی بر عدم لزوم محاسبات و وصول حق بیمه قراردادهای پیمانکاری تنظیمی آنان با رعایت شرایط مندرج در بند مذکور مغایرتی با قانون ندارد.

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.