ابطال بندهای (الف و ب) تبصره 2 فراز ج از بند یک دستورالعمل ارزشیابی مدارک دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاههای روسیه، بلاروس و اوکراین.

ابطال بندهای (الف و ب) تبصره 2 فراز ج از بند یک دستورالعمل ارزشیابی مدارک دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاههای روسیه، بلاروس و اوکراین.

این دادنامه به منظور رسیدگی به طرح دعوی آقای منوچهر شایگان. با خواسته ابطال بندهای (الف و ب) تبصره 2 فراز ج از بند یک دستورالعمل ارزشیابی مدارک دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاههای روسیه، بلاروس و اوکراین. از سوی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با مشخصات پرونده، گردش کار و رأی زیر صادر شده است:

کلاسه پرونده : 131/82

شاکی : آقای منوچهر شایگان.

تاریخ رأی: يکشنبه 15 آبان 1384

شماره دادنامه :

مقدمه:
شاکی به شرح دادخواست تقدیمی اعلام داشته است، طبق ماده 91 به بعد مصوبه شماره 39/201/400 مورخ 15/6/1379 وزارت آموزش و پرورش معدل قبولی دیپلم متوسطه در ایران به عدد 10 تصریح شده است و کسانی که با معدل 10 دیپلم متوسطه را اخذ نمایند می‎توانند در کنکور دانشگاه از جمله پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی شرکت نموده و در صورت قبول شدن در کنکور با هر دیپلم متوسطه‎ای با ادامه تحصیل در دانشگاه حسب مورد فارغ‎التحصیل پزشکی یا دندانپزشکی یا داروسازی شناخته می‎شوند. ولی معاونت آموزشی و امور دانشگاهی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مصوبه مورد شکایت اعلام نموده‎اند معدل دیپلم متوسطه فارغ‎التحصیلان گروه پزشکی و داروسازی و دندانپزشکی شاغل تحصیل در خارج از کشور برای ارزشیابی نباید کمتر از 15 و 16 حسب مورد باشد. ثانیاً منحصراً دیپلم باید از رشته علوم تجربی یا ریاضی فیزیک باشد که این مصوبه مخالف مصوبه و مقرراتی است که با اجازه قانونگذار صدور یافته و نیز معاونت آموزشی و امور دانشگاهی و شورای مستقر در آن حق تصویب مصوبه‎ای که موجب مقید کردن حقوق اشخاص می‎شود را بدون اجازه قانونگذار ندارد. لذا تقاضای ابطال بندهای (الف) و (ب) تبصره 2 فراز (ج) از بند یک مصوبه ارزشیابی مدارک و دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاههای روسیه، بلاروس و اوکراین را دارد.
معاون توسعه مدیریت، منابع و امور مجلس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 115952/ح/ن مورخ 5/8/1382 اعلام داشته‎اند:
شورای عالی برنامه‎ریزی علوم پزشکی به موجب آیین‎نامه داخلی شورای عالی برنامه‎ریزی مصوب جلسات 52، 53 و 54 مورخ 5/8/1366 شورای مشترک کمیسیونهای یک و 2 شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص تشکیل گروههای برنامه‎ریزی تخصصی و مصوبه شماره 2625/د مورخ 20/7/1371 دویست و نودمین جلسه شورای عالی مذکور مبنی بر ضرورت تشکیل گروه برنامه‎ریزی پزشکی با توجه به وظایف محوله عهده‎دار امر سیاستگذاری و برنامه‎ریزی آموزشی رشته‎های پزشکی می‎باشد.
در مصوبه جلسه بیستم مورخ 25/8/1381 شورای عالی برنامه‎ریزی علوم پزشکی تصریح گردیده است که معدل دیپلم متوسطه متقاضیان انتقال خارج از کشور به دانشگاههای علوم پزشکی داخل کشور که بدون انجام آزمون طبق مقررات و ضوابط موجود صورت می‎گیرد، حداقل 16 و میانگین کل معدل پایان دوره پیش دانشگاهی دیپلمه‎های نظام جدید حداقل 17 باشد.
هدف گروه علوم پزشکی شورای عالی برنامه‎ریزی حفظ مصالح نظام آموزشی پزشکی در کشور، ممانعت از تنزیل کیفیت ارائـه خدمـات تـوسط فارغ‎التحصیلان گـروه پزشکـی در سطح جامعـه، جلوگیـری از تبعیض و رعایت حقـوق مسلــم دانشجویان مشغول تحصیل در داخل و دارندگان دیپلم متوسطه می‎باشد که با شرکت در آزمون سراسری و رقابت فشرده و تلاش همگانی در سطح کشور ضمن لحاظ نمودن ضریب معدل در نمره اکتسابی کل آزمون مذکور موفق به ورود به مراکز آموزش عالی می‎شوند. بالاخص پذیرفته شدگان رشته‎های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی که با معدل میانگین بالاتر از 18 و 19 دیپلم متوسطه در دانشگاههای علوم پزشکی اشتغال به تحصیل دارند.
چنانچه دانشجویان دانشگاههای خارج از کشور واجد شرایط انتقال به داخل نباشند، می‎توانند در خارج ادامه تحصیل داده و پس از فراغت از تحصیل مدارک مربوطه را برای ارزشیابی به مراجع ذیربط ارائه نمایند.
هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق با حضور رؤسای شعب بدوی و رؤسا و مستشاران شعب تجدیدنظر تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به صدور رأی می‏نماید.
رأی هیات عمومی
نظر به شرایط مربوط به داوطلبان ادامه تحصیل در دانشگاههای کشور از جمله توفیق در امتحانات کنکور ورودی، تعیین شرایط و ضوابط خاص به منظور انتقال دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشکده‎های سایر کشورها به دانشکده‎های پزشکی، داندانپزشکی و داروسازی کشور و معیارهای مربوط به تعیین ارزش واحدهای تحصیلی آنان در خارج از کشور در زمره وظایف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است. بنابراین بندهای (الف) و (ب) تبصره 2 فراز (ج) بند یک دستورالعمل مورد شکایت که معدل کتبی دیپلم دبیرستان نظام قدیم را از 15 به بالا و نظام جدید (پیش دانشگاهی) را از 16 به بالا و دیپلم دوره دبیرستان را منحصراً علوم تجربی و یا ریاضی فیزیک اعلام داشته است، خارج از حدود اختیارات مرجع مزبور نمی‎باشد.

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.