ابطال بخشنامه وزارت نیرو در خصوص گرانی انشعاب و امتیاز برق.

ابطال بخشنامه وزارت نیرو در خصوص گرانی انشعاب و امتیاز برق.

این دادنامه به منظور رسیدگی به طرح دعوی آقای سیدفضل‌اله قائم‌مقامی. با خواسته ابطال بخشنامه وزارت نیرو در خصوص گرانی انشعاب و امتیاز برق. از سوی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با مشخصات پرونده، گردش کار و رأی زیر صادر شده است:

کلاسه پرونده : 39/70

شاکی : آقای سیدفضل‌اله قائم‌مقامی.

تاریخ رأی: شنبه 17 شهريور 1375

شماره دادنامه :

مقدمه:
شاکی طی دادخواست تقدیمی اعلام داشته‌اند به اداره برق برای خرید امتیاز برق مراجعه کردم در پاسخ اعلام کردند برای ر متر تیرگذاری 600 تومان و برای خرید امتیاز 30000تومان بدهیم که از پرداخت این مبالغ از عهده ما خارج است. بنابه مراتب درخواست احقاق حق دارم. مدیریت شرکت برق منطقه‌ای اصفهان در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 20- 5/1519/7473 مورخ 6/5/71 و 2- 5/2382/11988 مورخ 8/7/70 اعلام داشته‌اند بر اساس هزینه‌های اعلام شده از وزارت متبوعه هزینه انشعاب 15و 25 آمپر تکفاز به ترتیب 180000 ریال و 300000 ریال و هزینه احداث شبکه فشار ضعیف هوایی به ازاء هر متر 6000 ریال تعیین شده است که در صورت پرداخت هزینه‌های ذیربط امکان برقراری انشعاب جهت متقاضیان وجود دارد. ضمناً نامبرده و سایر متقاضیان در صورت داشتن مصارف محدود می‌توانند از انشعاب 15 آمپر تکفاز استفاده نمایند. هزینه انشعاب و شبکه برق به استناد ماده 43 آیین‌نامه تکمیل تعرفه‌های برق به متقاضی ابلاغ گردیده است. هزینه شبکه و خط سرویس به موجب تبصره یک ماده مرقوم این شرکت برای هر مشترک حداکثر 25 متر خط سرویس و شبکه فشار ضعیف رایگان را پیش‌بینی و احداث می‌نماید در حالی که متراژ شبکه و خط سرویس مورد نیاز بیش از این میزان باشد هزینه شبکه و خط سرویس مازاد بر 25 متر برای شبکه از قرار هر متر 6000 ریال و برای خط سرویس 1000 ریال را خود مشترکین می‌بایست تأمین و پرداخت نمایند.
هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجت‌الاسلام ‌و المسلمین اسماعیل فردوسی‌پور و با حضور رؤسای شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به صدور رأی می‌نماید.
رای هیات عمومی:
نظربه این‌که افزایش بهای اشتراک برق توسط وزارت نیرو و شرکت‌های برق منطقه‌ای مستند به مصوبه شماره 2/3/34- 24/1/70 شورای اقتصاد می‌باشد لذا مورد شکایت خلاف قانون و یا خارج از حدود اختیار تشخیص داده نشد. در خصوص سایر موارد دادخواست رسیدگی به شعبه دیوان محول می‌شود.
رئیس هیأت عمومی دیوان عدالت اداری
اسماعیل فردوسی‌‌پور

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.