ابطال بخشنامه شماره 5984/3502/201 مورخ 6/4/1384 سازمان امور مالیاتی کشور.
این دادنامه به منظور رسیدگی به طرح دعوی شرکت لبنیات کالبر. با خواسته ابطال بخشنامه شماره 5984/3502/201 مورخ 6/4/1384 سازمان امور مالیاتی کشور. از سوی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با مشخصات پرونده، گردش کار و رأی زیر صادر شده است:
کلاسه پرونده : 507/87
شاکی : شرکت لبنیات کالبر.
تاریخ رأی: يکشنبه 28 تير 1388
شماره دادنامه :
به منظور افزایش ظرفیت تولید محصول قبلی یا تولید محصول جدید و تلقی اینکه تغییرات به عنوان واحد جدید تولیدی و معدنی برای برخورداری از معافیت موضوع 132 قانون مزبور فاقد محمل قانونی خواهد بود…» و بدین ترتیب اگر یک واحد تولیدی در محوطه خارج از کارخانه و واحد تولیدی قبلی با رعایت ماده 132 و اخذ پروانه بهرهبرداری اقدام به تولید کرده باشد از معافیت مالیاتی ماده 132 برخوردار میباشد ولی چنانچه در محوطه واحد تولیدی قبلی اقدام به توسعه و یا احداث واحد جدیدی نماید ولو آنکه پروانه بهرهبرداری و کارت شناسائی از مراجع ذیربط نیز تحصیل کرده باشد. نمیتواند از معافیت مالیاتی برخوردار شود و بدین ترتیب بخشنامه یاد شده خلاف صراحت ماده 132 فوق الاشعار بوده و قابل ابطال است. از طرفی قانونگذار شرایط استفاده از معافیت مالیاتی ماده 132 یاد شده را صراحتاً بیان نموده است که قیود و شروطی که موجبات محرومیت از معافیت مالیاتی را فراهم میآورد نیاز به قانون و قانونگذاری دارد و به عبارت دیگر چنانچه مواردی که در بخشنامه یاد شده آمد است، مانع استفاده از معافیت مالیاتی بود در قانون پیشبینی میشد. بنابه مراتب مذکور تقاضای ابطال بخشنامه یاد شده را در قسمت مورد شکایت دارد. مدیرکل دفتر حقوقی سازمان امور مالیاتی کشور در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 112756/212 مورخ 2/11/1387 ضمن ارسال تصویر نامه شماره 15237/201 مورخ 14/10/1387 شورای عالی مالیاتی و نامه شماره 33916/211 مورخ 15/4/1387 دفتر فنی مالیاتی اعلام نموده است، 1- شاکی به شرح دادخواست تسلیمی در اثبات ادعای خود به رأی شماره 81/76 مورخ 20/5/1375 هیأت عمومی دیوان استناد نموده است در حالی که رأی موصوف دلالت بر ابطال بخشنامههای شماره 50158/3558/5/30 مورخ 23/9/1373 و 33962/8595/4/30 مورخ 1/8/1374 معاونت وقت درآمدهای مالیاتی وزارت امور اقتصادی و دارایی دارد و مبین این موضوع است که برخورداری واحدهای تولیدی از معافیت موضوع ماده 132 اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 7/2/1371 که علاوه بر شرایط مندرج در اصلاحیه قانون مذکور مقید به عدم شروع بهرهبرداری قبل از تصویب اصلاحیه قانونی مزبور (7/12/1371) شده بود. لذا مرتبط نمودن این امر با پروانه بهرهبرداری موقت و مکمل و اصلاحی بیش از اختلاط غلط موضوع، امر دیگری مستفاد نمیگردد. 2- نـامه شماره 1854-4-5-73 مـورخ 16/3/1380 مدیرکل دفتر امور اقتصادی وزارت
صنایع و معادن عنوان دفتر فنی مالیاتی و بخشنامه شماره 14009 مورخ 24/4/1380 وزیر وقت امور اقتصادی و دارائی مورد استناد شاکی، در خصوص استفاده از معافیت مالیاتی موضوع تبصره 4 ماده 132 اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 7/2/1371 برای واحدهایی است که از طرف وزارت صنایع و معادن برای آنها به جای پروانه بهرهبرداری کارت شناسایی با ارزش پروانه بهرهبرداری براساس مصوبه مورخ 30/6/1364 شورای عالی صنایع صادر شده است و ارتباطی با موضوع شکایت شاکی ندارد. تبصره 4 ماده 132 سابق مقرر داشته «20 درصد درآمد مشمول مالیات ابرازی حاصل از فعالیتهای تولیدی و معدنی، طراحی و مهندسی و طراحی مونتاژ که از طرف وزارتخانههای فوق بر آنها پروانه بهرهبرداری صادر شده یا میشود ازمالیات معاف میباشد». 3- نظریههای قبلی اعلام شده از سوی دفتر فنی مالیاتی به شماره 2421ـ5/30 مورخ 20/4/1380 و شورای عالی مالیاتی به شماره 11400/4/30 مورخ 30/11/1378 و همچنین سازمان امور مالیاتی کشور به شماره 7387/2255/211 مورخ 17/9/1382 در خصوص پروانه بهرهبرداری نیز، جملگی بر این پایه استوار بوده که پروانه بهرهبرداری موقت حائز شرایط صدور و اعتبار پروانه بهرهبرداری اصیل و دائمی برای واحد تولیدی نبوده و ملاک استفاده از معافیت مالیاتی موضوع ماده 132 قانون نمیباشد. 4- به استناد بند 2 ضوابط اجرایی موضوع تبصره 4 ماده 132 اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 27/11/1380 که توسط وزارتخانههای امور اقتصادی و دارایی و صنایع و معادن تهیه و اعلام شده است مقرر داشته، «پروانه بهرهبرداری از نظر این ضوابط مجوزی است که با رعایت مقررات و دستورالعملهای مربوط توسط وزارتخانههای ذیربط و به عنوان پروانه بهرهبرداری صادر میگردد، سایر مجوزهای صادره تحت عنوان دیگر یا پروانههای بهرهبرداری موقت در حکم پروانه بهرهبرداری اصیل تلقی نمیگردند. 5- شرط برخورداری از معافیت موضوع ماده 132 قانون مالیاتهای مستقیم منوط به طی کلیه مراحل و تامین شرایط لازم طبق مقررات موضوعه از قبیل اخذ مجوزهای لازم از مراجع ذیربط برای ایجاد واحدهای تولیدی، سرمایهگذاری جدید در محل معین، … با رعایت مقررات تبصره 2 ماده 138 میباشد، بیشتر هم نظر قانونگذار برای استفاده از معافیت موضوع ماده 132 قانون مذکور برای واحدهای تولیدی جدید الاحداث میباشد که برای آنها پروانه بهرهبرداری جداگانهای صادر میگردد و بدین لحاظ دریافت پروانههای
بهرهبرداری مکمل و موقت و اصلاحی و حاشیه نویسی پروانه بهرهبرداری شامل معافیت موضوع ماده 132 نمیباشد، بلکه با امعان نظر در صدر ماده 138 که مقنن مقرر داشته آن قسمت از سود ابرازی شرکتهای تعاونی و خصوصی که برای توسعه و بازسازی و نوسازی یا تکمیل واحدهای موجود در آن سال مصرف گردد، مشمول 50درصد معافیت موضوع ماده 105 قانون مالیاتهای مستقیم خواهد بود. لذا با مداقه در موارد مذکور معافیت موضوع ماده 132 صرفاً برای پروانههای بهرهبرداری برای واحدهای جدید را شامل میشود و بخشنامه معترضعنه هم در چارچوب قانون و مقررات موضوعه خصوصاً منطوق صریح ماده 132 صادر شده است، بدین لحاظ رد شکایت شاکی مستدعی است. هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق با حضور رؤسا و مستشاران و دادرسان علیالبدل شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء بـه شرح آتی مبادرت بـه صدور رأی مینماید.
رأی هیأت عمومی
طبق ماده 132 اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم «درآمد مشمول مالیات ابرازی ناشی از فعالیتهای تولیدی و معدنی در واحدهای تولیدی یا معدنی در بخشهای تعاونی و خصوصی که از اول سال 1381 به بعد از طرف وزارتخانههای ذیربط برای آنها پروانه بهرهبرداری صادر یا قرارداد استخراج و فروش منعقد میشود از تاریخ شروع بهرهبرداری یا استخراج به میزان هشتاد درصد و به مدت چهار سال و در مناطق کمتر توسعه یافته به میزان صددرصد و به مدت ده سال از مالیات موضوع ماده 105 این قانون معاف هستند.» نظر به اینکه برخورداری از معافیت مالیاتی موضوع ماده فوقالذکر منوط به انجام تشریفات و تحقق و اجتماع کلیه شرایط مقرر در تبصره 2 ماده 138 اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم است، بنابراین بخشنامه شماره 5984/3502/201 مورخ 6/4/1384 سازمان امور مالیاتی که در مقام تبیین حکم مقنن تنظیم و انشاء شده است، مغایرتی با قانون ندارد./
هیأت عمومی دیوان عدالت اداری
معاون قضائی دیوان عدالت اداری
رهبرپور
توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.