ابطال بخشنامه شماره 36812/417- 24/7/73 مدیر امور کارگزینی شرکت مخابرات ایران.

ابطال بخشنامه شماره 36812/417- 24/7/73 مدیر امور کارگزینی شرکت مخابرات ایران.

این دادنامه به منظور رسیدگی به طرح دعوی آقای محمدحسن رفیعی. با خواسته ابطال بخشنامه شماره 36812/417- 24/7/73 مدیر امور کارگزینی شرکت مخابرات ایران. از سوی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با مشخصات پرونده، گردش کار و رأی زیر صادر شده است:

کلاسه پرونده : 102/75

شاکی : آقای محمدحسن رفیعی.

تاریخ رأی: شنبه 28 مهر 1375

شماره دادنامه :

مقدمه:
شاکی طی دادخواست تقدیمی که بدواً در شعبه یازدهم دیوان مطرح بوده است اعلام داشته‌اند، مدیر امور کارگزینی شرکت مخابرات ایران طی بخشنامه شماره 36812/417- 24/7/73 اعلام داشته است «… کارمندانی که از نظر کسورات بازنشستگی در شمول قانون تأمین اجتماعی قرار دارند می‌توانند جهت احتساب مدت دوران خدمت سربازی کتباً تقاضا نمایند حق بیمه مربوط به دوران اشتغال را به اقساط (60) ماهه و بر مبنای آخرین حقوق و مزایا مزبور… از آنان کسر گردیده و به صندوق تأمین اجتماعی واریز گردد…» در حالی که در طول خدمت وظیفه کشور بازنشستگی از حقوق ماهانه اینجانب کسر گردیده است با عنایت به مراتب تقاضا دارم حکم لازم را دایر بر غیرقانونی بودن مفاد بخشنامه فوق نسبت به اینجانب اعلام فرمایند. رئیس اداره روابط انسانی شرکت مخابرات در پاسخ به شکایت طی نامه شماره 6223/155- 24/7/1374 اعلام داشته‌اند، چون حقوق بازنشستگی مشمولین سازمان دارای سقف حداکثر بوده و اکثر اوقات حقوق بازنشستگان نیز از سقف تجاوز می‌کرد. عموم کارکنان حدوداً با بیش از 30 سال خدمت بازنشسته می‌شدند موضوع ملموس نبود ولی اکنون با تغییر سقف حقوقی بازنشستگی مشمولین آن سازمان و از طرفی طرح تعدیل نیروی انسانی که کارکنان در اتمام 30 سال خدمت بازنشسته می‌شوند سازمان مذکور در صورت عدم وصول حق بیمه مربوط به زمان سربازی بر اساس آخرین حقوق زمان درخواست آنرا مطالبه می‌نماید و بخاطر این‌که مبلغ آن زیاد است مورد شکایت امثال شاکی است. مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی نیز در پاسخ به شکایت مذکور این‌که مبلغ آن زیاد است مورد شکایت امثال شاکی است. مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی نیز در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 5827/د/43- 30/5/1374 اعلام داشته‌اند، پذیرش سوابق مدت خدمت زیر پرچم مستخدمین مزبور از جمله شاکی منوط به پرداخت حق بیمه مقرر در مواد تصویبی خواهد بود که در این رابطه و در جهت کمک به مستخدمین مشمول موافقت گردید که حق بیمه مربوط به دوران اشتغال با اقساط 60 ماهه کسر و به صندوق تأمین اجتماعی واریز گردد.
هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجت‌الاسلام ‌و المسلمین اسماعیل فردوسی‌پور و با حضور رؤسای شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به صدور رأی می‌نماید.
رای هیات عمومی:
چون شکایت شاکی متضمن اعتراض به مقررات دولتی بجهت علل و موجبات مندرج در ماده 25 قانون دیوان عدالت اداری نمی‌باشد بنابراین قابل طرح در هیأت عمومی تشخیص نگردید.
رئیس هیأت عمومی دیوان عدالت اداری
اسماعیل فردوسی‌پور

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.