ابطال بخشنامه شماره 2856/م/321 مورخ 5/8/1375 فرماندار قزوین.

ابطال بخشنامه شماره 2856/م/321 مورخ 5/8/1375 فرماندار قزوین.

این دادنامه به منظور رسیدگی به طرح دعوی آقای محمدتقی عبدالرزاقی. با خواسته ابطال بخشنامه شماره 2856/م/321 مورخ 5/8/1375 فرماندار قزوین. از سوی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با مشخصات پرونده، گردش کار و رأی زیر صادر شده است:

کلاسه پرونده : 308/77

شاکی : آقای محمدتقی عبدالرزاقی.

تاریخ رأی: يکشنبه 27 خرداد 1380

شماره دادنامه :

مقدمه:
شاکی طی دادخواست تقدیمی اعلام داشته‌اند، فرماندار قزوین به قائم‌مقامی شورای شهر قزوین مصوبه‌ای را امضاء و تصویب نموده‌ است که براساس آن شهرداری قزوین برای ورودی وسایل نقلیه باربری و توقف در میدان تره‌بار عوارضی تحت عنوان حق پارکینگ دریافت می‌کند. ازآنجایی که که وفق بند (الف) ماده 43 قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین مصوب 2/8/1369 مجلس شورای اسلامی «وضع عوارض جدید یا افزایش عوارض موجود در خصوص شهرداری‌ها صرفاً با پیشنهاد وزیر کشور و تصویب رئیس جمهور امکان‌پذیر است.» و با توجه به وجود قید صرفاً در ماده مرقوم قائم‌مقامی شورای شهر قزوین حق وضع عوارض جدید برای شهرداری قزوین نداشته‌اند. بنا به مراتب مرقوم تقاضای ابطال تصمیم اتخاذ شده توسط قائم‌مقامی شورای شهر قزوین مبنی بر اخذ عوارض جهت ورود وسایل نقلیه و میدان تره بار قزوین دارد.
مدیرکل دفتر امور شهری و روستایی استانداری قزوین در پاسخ به شکایت مذکور مبادرت به ارسال تصویر نامه شماره 892/م/21/237 مورخ 30/11/1378 شهردار قزوین نموده‌ است. در این نامه آمده‌‌ است، مصوبه مذکور به استناد اختیارات تفویضی وزارت کشور و در اجرای بند 26 ماده 71 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخابات شهرداران مصوب 1/3/1375 مجلس شورای اسلامی صادر و ابلاغ گردید و کاملاً قانونی و قابل اجراء است و از مصادیق قانون ذکر شده در دادخواست شاکی نبوده و اصولاً حق پارکینگ، عوارض نمی‌باشد.
هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجت‎الاسلام‎والمسلمین دری‎نجف‎آبادی و با حضور رؤسای شعب بدوی و رؤسا و مستشاران شعب تجدیدنظر تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به ‌صدور رأی می‏نماید.
رای هیات عمومی:
طبق بند 26 ماده 71 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخابات شهرداران مصوب 1/3/1375 تصویب نرخ خدمات ارائه شده توسط شهرداری و سازمان وابسته به آن با رعایت آیین‌نامه مالی و معاملات شهرداری‌ها از جمله وظایف شورای اسلامی شهر است و چون به موجب تبصره الحاقی به ماده 53 قانون تشکیلات شوراهای اسلامی کشوری مصوب 1364 تا تشکیل شورای اسلامی شهر وظایف آن شورا در امور شهرداری به شخص وزیر یا سرپرست وزارت کشور محول شده است و حکم این تبصره مفید جواز تفویض وظایف مذکور به سایر مقامات وزارت کشور نیست.
بنابراین مصوبه شماره 2856/م/321 مورخ 5/8/1375 فرماندار قزوین در خصوص تعیین حق پارکینگ و دریافت آن از وسایط نقلیه باربری به جهت ورود و توقف آنها در میدان تره‎بار آن شهرستان خارج از حدود اختیارات فرماندار تشخیص داده می‎شود، و به استناد قسمت دوم ماده 25 قانون دیوان عدالت اداری ابطال می‎گردد.

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.