ابطال بخشنامه شماره 2060 مورخ 7/3/73 سازمان اوقاف و امور خیریه.

ابطال بخشنامه شماره 2060 مورخ 7/3/73 سازمان اوقاف و امور خیریه.

این دادنامه به منظور رسیدگی به طرح دعوی آقای اکبر نایب‎زاده. با خواسته ابطال بخشنامه شماره 2060 مورخ 7/3/73 سازمان اوقاف و امور خیریه. از سوی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با مشخصات پرونده، گردش کار و رأی زیر صادر شده است:

کلاسه پرونده : 396/82

شاکی : آقای اکبر نایب‎زاده.

تاریخ رأی: يکشنبه 20 آذر 1384

شماره دادنامه :

مقدمه:
شاکی به شرح دادخواست تقدیمی اعلام داشته‎است، سازمان اوقاف و امور خیریه بخشنامه‎ای به شماره 2060 مورخ 7/3/1373 به ادارات کل تابعه ارسال و دستور داده است که مانند شهرداریها اگر کسی اضافه بنا داشت پذیره (جریمه) بگیرند متأسفانه این بخشنامه عطف بماسبق نیز کرده است لذا ادارات اوقاف برای تفکیک طبقات یک ساختمان که پیش از بخشنامه مزبور ساخته شده است به اندازه شهرداری مطالبه جریمه (به عنوان پذیره) می‎نمایند. از نظر اینکه این بخشنامه علاوه بر مخالفت با احکام شرع با اصول 22 و 138 قانون اساسی و ماده 4 از قانون مدنی نیز مخالف است لذا با اجازه اصل 170 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تقاضای رسیدگی و ابطال این بخشنامه را دارم.
سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 1958/230/2/1 مورخ 7/7/1382 اعلام داشته‎اند:
در مواردی که مستأجر زمین موقوفه را جهت احداث واحد معینی اجاره نموده با خرید مساحت زیربنای مازاد بر تراکم از شهرداری مجوز احداث بناهای به مراتب بیش از واحدهای پیش بینی شده در سند اجاره را اخذ می‎نماید و به این ترتیب با واگذاری این واحدها منافع سرشاری به دست می‎آورند. در بند 2 بخشنامه مورد بحث اعلام گردیده به جهت حفظ حقوق وقف و امکان انجام نیات خیرواقفین ارزش زمین پس از اخذ مجوز یاد شده تعیین و 30% پذیره قانونی مابه‎التفاوت آن نسبت به زمان اجیاد محاسبه و اخذ می‎گردد و به این ترتیب نیز از هرگونه اجحافی به مستأجرین جلوگیری و حقوق وقف نیز طبق مقررات استیفا خواهد شد.
بر خلاف نظر و تصریح خواهان بخشنامه مورد بحث عطف بماسبق نمی‎نماید زیرا در بند 4 بخشنامه تصریح شده که در مواردی که تعداد طبقات در سند اجاره قید نشده و مستأجر طبقات متعدد احداث نموده اخذ پذیره اضافی موردی ندارد و بر خلاف نظر خواهان بخشنامه به هیج وجه مغایر و مخالف ماده 4 قانون مدنی نمی‎باشد و مطابق بند 3 بخشنامه در مواردی که تعداد طبقات در سند اجاره قید گردیده باشد در صورتی که مستأجر علاوه بر طبقات مجاز مندرج در سند بخواهد اقدام به احداث طبقات اضافه بنماید، بایستی مطابق آیین‎نامه مربوطه برای هر طبقه اضافی 30% پذیره بقدرالسهم عرصه و براساس قانون تملک آپارتمانها به موقوفه پرداخت نماید.
بخشنامه مورد بحث ارتباطی با اصول بیست و دوم و یکصدو سی و هشتم قانون اساسی و ماده 4 قانون مدنی ندارد به علاوه ماده 9 آیین‎نامه نحوه و ترتیب وصول پذیره و اهدائی در مواردی که در میزان و نحوه و ترتیب وصول پذیره و سرقفلی ابهامی وجود داشته باشد نظر نماینده ولی فقیه و سرپرست سازمان را ملاک عمل قرار داده که این نظر در مورد پذیره به صورت بخشنامه مورد بحث اعلام گردیده است.
دبیر محترم شورای نگهبان در خصوص ادعای خلاف شرع بودن بخشنامه مورد شکایت طی نامه شماره 7111/30/83 مورخ 20/1/1383 اعلام داشته‎اند، موضوع بخشنامه شماره 2060 مورخ 7/3/1373 سازمان اوقاف و امور خیریه، در جلسه مورخ 20/1/1383 فقهای محترم شورای نگهبان مطرح شد که مغایر با موازین شرع شناخته نشد.
هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تـاریخ فوق با حضـور رؤسای شعب بدوی و رؤسا و مستشاران شعب تجدیدنظر تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره بـا اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به صدور رأی می‏نماید.
رأی هیات عمومی
الف- نظر به وظایف و مسئولیتهای سازمان اوقاف و امور خیریه در زمینه حمایت از صلاح و غبطه موقوفه و اختیارات آن سازمان در تعیین شرایط اجاره اراضی و ابنیه موقوفه به اشخاص و کیفیت احداث بنا و تعداد طبقات آنها در اراضی مزبور مصوبه مورد اعتراض در خصوص مطالبه پذیره مغایرتی با قانون ندارد.
ب- نظر به اینکه بخشنامه مورد اعتراض به شرح نظریه شماره 7111/30/83 مورخ 20/1/1383 فقهای محترم شورای نگهبان مغایر احکام شرع شناخته نشده است ومغایر قانون نیز نمی‎باشد، موردی برای ابطال آن در اجرای اصل 170قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و ماده 25 قانون دیوان عدالت اداری وجود ندارد.

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.