ابطال بخشنامه شماره 1750/6860 مورخ 16/4/1381 مدیرکل املاک و حقوقی سازمان ملی زمین و مسکن.

ابطال بخشنامه شماره 1750/6860 مورخ 16/4/1381 مدیرکل املاک و حقوقی سازمان ملی زمین و مسکن.

این دادنامه به منظور رسیدگی به طرح دعوی آقای عبدالعلی سبک رو. با خواسته ابطال بخشنامه شماره 1750/6860 مورخ 16/4/1381 مدیرکل املاک و حقوقی سازمان ملی زمین و مسکن. از سوی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با مشخصات پرونده، گردش کار و رأی زیر صادر شده است:

کلاسه پرونده : 21/84

شاکی : آقای عبدالعلی سبک رو.

تاریخ رأی: يکشنبه 6 خرداد 1386

شماره دادنامه :

مقدمه: شاکی به شرح دادخواست تقدیمی اعلام داشته‎است، در اجرای موضوع بند (الف) تبصره 45 قانون بودجه سال 1380 در خصوص واگذاری اراضی ملی و موات به اقشار ویژه در بند (ع) که در تبصره 3 قانون بودجه سال 1381 نیز قید گردید، بنیاد شهید انقلاب اسلامی شهرستان کرمانشاه اقدام به معرفی اینجانب جهت واگذاری زمین به سازمان مسکن و شهرسازی استان کرمانشاه نموده است. اینجانب دارای سابقه مالکیت و دریافت زمین می‎باشم. سازمان مذکور نیز به استناد بخشنامه شماره 1750/6860 مورخ 16/4/1381 سازمان ملی زمین و مسکن اعلام نموده است از واگذاری زمین معذور می‎باشد. با عنایت به مراتب ابطال بخشنامه مورد شکایت را تقاضا دارد. مدیرکل املاک و حقوقی سازمان ملی زمین و مسکن در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 6533/686 مورخ 27/2/1384 اعلام داشته‎اند، 1- بند (د) تبصره 141 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مقرر می‎دارد «به منظور حمایت از خانواده‎های شهدا، جانبازان متقاضی مسکن و در راستای تقویت توان مالی آنان دولت مکلف است در طی سنوات اجرای برنامه پنج ساله سوم به نحوی اقدام نماید که مشکل مسکن کلیه خانوادههای شهدا و جانبازان بالای 25% و آزادگان فاقد مسکن واجد شرایط در آخر برنامه سوم به اتمام برسد. ملاحظه می‎فرمایند، قانونگذار در واگذاری زمین به اقشار مذکور در بند فوق‎الذکر بر دو موضوع تاکید دارد. اول، فاقد مسکن بودن نامبردگان دوم، واجد شرایط بودن آنها و در تبیین نظر قانونگذار، هیأت وزیران طی ماده 11 آیین‎نامه اجرائی بند (د) تبصره 141 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی مصوب 1379 مقرر داشته، … متقاضی مسکن که واجد شرایط مندرج در قانون زمین شهری و آیین‎نامه اجرائی آن باشد … به عبارتی واجد شرایط بودن را موکول به قانـون زمین شهـری و آیین‎نامه اجرائی نموده است. 2- براساس ماده 11 قانون زمین شهری، وزارت مسکن و

شهرسازی موظف است براساس سیاست عمومی کشور طبق آیین‎نامه اجرائی نسبت به آماده سازی یا عمران و واگذاری زمینهای خود مطابق طرحهای مصوب قانونی اقدام نماید و در راستای همین تکلیف قانونگذار طی ماده 29 آیین‎نامه اجرائی قانون زمین شهری واگذاری زمین به افراد … بر اساس ضوابط و مقرراتی است که به وسیله وزارت مسکن و شهرسازی با رعایت قوانین بلحاظ اولویت برای کارکنان و کارمندان دولت تعیین و ابلاغ خواهد گردید. 3- از آنجائی که در حال حاضر و علیرغم تکلیفهای مقرر در قوانین بودجه سنواتی و برنامه‎های پنج ساله و به علت عدم تکافوی اراضی ملی و موات این سازمان مکلف است در اولویت اول به اشخاصی که هیچگونه سابقه مالکیت زمین و مسکن ندارند زمین واگذار نماید. در جهت اجابت تقاضای اشخاص ضوابط و مقررات تهیه شده توسط وزارت مسکن و شهرسازی در مرحله اول فاقد مسکن بودن آنها و در مراحل بعدی رعایت بعضی اولویتها است. لذا در حال حاضر طبق ضوابط و مقررات جاری سازمان که بر اساس امکانات مربوطه تهیه و تنظیم گردیده است، اجابت تقاضای شاکی با عنایت به اینکه قبلاً و در سال 1370 یک قطعه زمین 249 متر مربعی به نامبرد و بقیه ورثه شهید جمشید سبکرو واگذار گردیده است امکان‎پذیر نمی‎باشد و استدعای رد شکایت شاکی را دارد. شایان ذکر است بند (الف) تبصره 45 قانون بودجه سال 1380 و بند (ع) تبصره 3 قانون بودجه سال 1381 استنادی شاکی نیز ناظر به بند (د) تبصره 141 قانون توسعه برنامه سوم بوده که باید همان شرط فاقد مسکن و واجد شرایط بودن اقشار مورد نظر لحاظ گردد. هیأت عمومـی دیوان عـدالت اداری در تـاریخ فـوق با حضور رؤسا و مستشاران و دادرسان علی‎البدل شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بـررسی و انجام مشـاوره با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به صدور رأی می‎نماید.
رأی هیأت عمومی
به موجب بند (د) ماده 141 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران «به منظور حمایت از خانواده‎های شهداء و جانبازان متقاضی مسکن و در راستای تقویت توان مالی آنان دولت مکلف است در طی سنوات اجرای برنامه پنج ساله سوم به نحوی اقدام نماید که مشکل مسکن کلیه خانواده‎های شهدا وجانبازان بالای 25% وآزادگان فاقد مسکن واجد شرایط در آخر برنامه سوم به اتمام برسد»

قطع نظر از اینکه در سال 1370 یک قطعه زمین به مساحت 249 مترمربع به خانواده و ورثه شهید جمشید سبکرو واگذار شده، اساساً مفاد بخشنامه شماره 1750/6860 مورخ 16/4/1381 مدیر املاک و حقوقی سازمان ملی زمین و مسکن که در جهت تحقق اهداف مقنن تنظیم شده است و نافی حکم مقرر در قسمت اخیر بند (الف) تبصره 45 قانون بودجه سال 1380 کل کشور نیز نمی‎باشد مغایرتی با قانون ندارد و خارج از حدود اختیارات قانونی مربوطه نمی‎باشد./
هیأت عمومی دیوان عدالت اداری
معاون قضائی دیوان عدالت اداری
مقدسی‎فرد

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.