ابطال بخشنامه شماره 15943/س- 11/8/73 سازمان سنجش آموزش کل کشور (وزارت فرهنگ و آموزش عالی).

ابطال بخشنامه شماره 15943/س- 11/8/73 سازمان سنجش آموزش کل کشور (وزارت فرهنگ و آموزش عالی).

این دادنامه به منظور رسیدگی به طرح دعوی آقای بهمن رفیعی. با خواسته ابطال بخشنامه شماره 15943/س- 11/8/73 سازمان سنجش آموزش کل کشور (وزارت فرهنگ و آموزش عالی). از سوی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با مشخصات پرونده، گردش کار و رأی زیر صادر شده است:

کلاسه پرونده : 157/73

شاکی : آقای بهمن رفیعی.

تاریخ رأی: شنبه 10 شهريور 1375

شماره دادنامه :

مقدمه:
شاکی طی دادخواست تقدیمی اعلام داشته است اداره آموزش کل دانشگاه تهران ادامه تحصیل اینجانب در رشته کارشناسی ارشد را به لحاظ شاغل بودن طبق بخشنامه شماره 15943/س- 11/8/73 وزیر محترم آموزش عالی منوط به مرخصی یکساله یا ارائه گواهی ادامه تحصیل بدون قیدو شرط از سازمان متبوعه نموده است. تحصیل علم یکی از حقوق اجتماعی مسلم افراد است (بند سوم از اصل سوم قانون اساسی) و بدون شک قانون ممنوعیت ادامه تحصیل کارگزاران نظام در ساعت اداری در مقام مقید نمودن اصل مرقوم نبوده بلکه قدف مقنن تعیین مجازات اداری برای سوء استفاده کارگزاران از ساعات اداری به بهانه ادامه تحصیل بوده است و آیین‌نامه اجرایی قانون فوق ‌مصوب 12/4/72 هیأت وزیران جز این حکایت ندارد. مع‌الوصف مدیر فرهنگ و آموزش عالی به استناد قانون و آیین‌نامه فوق‌الذکر مبادرت به صدور بخشنامه‌ای نموده است که از حدود و روح قوانین مطروحه پا فراتر نهاده و به نص و روح قانون تجاوز نموده است. ثانیاً بخشنامه مرقوم اصل برائت را مخدوش نموده لذا خواهشمند است با توجه به مطالب فوق‌الاشعار و با وحدت ملاک رأی وحدت رویه 132-10/10/70 هیأت عمومی حکم به ابطال بخشنامه مرقوم صادر فرمایید. معاونت دفتر حقوقی وزارت فرهنگ و آموزش عالی در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 4478/5- 29/5/1375 مبادرت به ارسال تصویر نامه شماره 5137/د- 19/3/1375 دفتر ریاست سازمان سنجش آموزش کشور نموده است در نامه مذکور آمده است، بخشنامه مورد ادعا در راستای اجرای قانون ممنوعیت ادامه تحصیل کارگزاران کشور در ساعات اداری مصوب مجلس محترم شورای اسلامی و آیین‌نامه اجرایی آن است.
هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجت‌الاسلام ‌و المسلمین اسماعیل فردوسی‌پور و با حضور رؤسای شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به صدور رأی می‌نماید.
رای هیات عمومی:
بند 5 از قسمت الف بخشنامه مورد اعتراض (شماره 15943/س – 11/8/73) که تحصیل کارگزاران دولت در ساعت اداری را منوط به داشتن مرخصی سالیانه و یا موافقت کتبی بدون قید و شرط سازمان متبوع مستخدم کرده است، با توجه به قیود مندرج در قانون ممنوعیت ادامه تحصیل کارگزاران کشور در ساعات اداری، خلاف قانون تشخیص نگردید.
رئیس هیأت عمومی دیوان عدالت اداری
اسماعیل فردوسی‌‌پور

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.