ابطال بخشنامه شماره 12939/2/1/د مورخ 18/5/1383 مدیرکل نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی.

ابطال بخشنامه شماره 12939/2/1/د مورخ 18/5/1383 مدیرکل نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی.

این دادنامه به منظور رسیدگی به طرح دعوی شرکت غذای نفیسا. با خواسته ابطال بخشنامه شماره 12939/2/1/د مورخ 18/5/1383 مدیرکل نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی. از سوی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با مشخصات پرونده، گردش کار و رأی زیر صادر شده است:

کلاسه پرونده : 605/83

شاکی : شرکت غذای نفیسا.

تاریخ رأی: يکشنبه 10 تير 1386

شماره دادنامه :

مقدمه: وکیل شاکی در دادخواست تقدیمی اعلام داشته‎است، در بند اول بخشنامه مورد شکایت آمده است، (تولید کنندگان این محصولات (فرآورده‎های یخی) تحت هیچ شرایطی مجاز به چاپ عکس میوجات بر روی بر چسب محصولات خود نمی‎باشند مگر آنکه غالب فرمولاسیون آن کنسانتره میوه طبیعی باشد.) در قانون مواد خوردنی و آشامیدنی و آرایشی و بهداشتی مصوب 1346 و اصلاحات بعدی آن در سال 1347 چنین منعی پیش‎بینی نشده است. 2- در بند 2 بخشنامه آمده است (درشتی و بزرگی حروف (عبارت فرآورده‎های یخی) می‎بایست به اندازه درشتی و بزرگی حروفی باشد که بر روی بر چسب محصول وجود دارد). این بند با توجه به قانون فوق‎الذکر و ضوابط ماده 11 قانون مغایرت بیّن دارد. 3- در بند 3 بخشنامه مورد شکایت اعلام داشته‎اند «به کلیه مؤسساتی که تاکنون پروانه ساخت این گونه محصولات دریافت نموده‎اند از تاریخ صدور این بخشنامه به مدت 6 ماه مهلت داده می‎شود تا نسبت به اصلاح پروانه ساخت و اصلاح بر چسب محصولات خود اقدام نمایند. در غیر این صورت ضمن لغو پروانه ساخت و جلوگیری از توزیع محصولات آنها طبق مقررات اقدام خواهد شد.» این موارد با موازین حقوقی مغایر است و فاقد هرگونه مستند قانونی است. مقنن تنها اجازه صدور پروانه را به مدیریت نظارت یاد شده تفویض نموده است نه ابطال و لغو آن را پس از صدور. در بند 4 بخشنامه آمده است «صدور پروانه برای حجمهای بالاتر از 200 سی سی تا اطلاع ثانوی صادر نخواهد شد و به تولید کنندگانی که پروانه احجام بالاتر دریافت کرده‎اند توصیه می‎گردد در حجمهای بالاتر از 200 سی سی تولید نداشته باشند.» این در حالی است که مرجع صادر کننده بخشنامه، پروانه احجام 10 لیتری و بالاتر صادر کرده است و تولید کنندگان نسبت به تهیه ماشین آلات مربوطه سرمایه گذاری نموده‎انـد. بخشنامه مـورد شکایت با کلیـه قوانین موضوعه کشـوری خصوصاً قانـون مواد خوراکی، آشامیدنی،

آرایشی و بهداشتی مصوب 1346 بالاخص مواد 7 و 8 و 9 و 11 قانون مزبور و قانون اصلاح ماده 2 قانون مواد خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی و تبصره آن مصوب 1347 در تضاد بوده و ابطال آن مورد تقاضا است. مدیرکل نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 12939/د مورخ 17/11/1383 اعلام داشته‎اند، با توجه به بندهای 12، 13 و 17 قانون تشکیلات و وظایف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مصوب سال 1367 صدور، تمدید و لغو موقت یا دائم پروانه‎های مؤسسات پزشکی … و کارگاهها و مؤسسات تولیدی مواد خوراکی و آشامیدنی و بهداشتی، آرایشی انجام نظارت و کنترل کیفی مواد مذکور و تعیین ضوابط مربوط به ورود، ساخت، نگهداری، صدور، مصرف انهدام مواد … خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی، آرایشی …. از وظایف وزارت بهداشت می‎باشد. در خصوص تنظیم دستورالعمل مورد اعتراض نیز به کلیه تولیدکنندگان محصولات فرآورده‎های یخی اعلام گردیده است که در برچسب این گونه فرآورده‎ها که فقط از آب و رنگ و اسانس در تولید آنها استفاده می‎شود، چاپ عکس میوه جات بدلیل گمراه نمودن مصرف کننده ممنوع است. مجدداً به استحضار می‎رساند که تنظیم دستورالعملهای بهداشتی از وظایف این حوزه بوده و قید ذیل پروانه‎های ساخت نیز که به استناد مواد 7 و 8 و 9 قانون مواد خوردنی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی با رعایت مقررات و آیین‎نامه‎های مربوطه می‎باشد، موید این مطلب است که تولید کنندگان در هر زمان موظف به رعایت آن هستند. هیأت عمومـی دیوان‎عـدالت اداری در تـاریخ فـوق بـا حضور رؤسا و مستشـاران و دادرسان علی‎البدل شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بـررسی و انجـام مشـاوره بـا اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به صدور رأی می‎نماید.
رأی هیأت عمومی
با عنایت به وظایف و مسئولیتهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به شرح شقوق مختلف ماده یک قانون تشکیلات و وظایف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مصوب 1367 از جمله بندهای 11، 12 و 17 ماده یک آن قانون در باب تعیین و اعلام استانداردهای مربوط به مواد داروئی، خوراکی، آشامیدنی، بهداشتـی، آرایشی و صـدور، تمدید و لغو موقت یـا دائم پروانه‎های کارگاهها و مؤسسات تولیـد مواد خوراکی،

آشامیدنی، بهداشتی و آرایشی و تعیین ضوابط مربوط به ورود، ساخت، نگهداری، صدور، مصرف و انهدام مواد اولیه بهداشتی، آرایشی و الزام مؤسسات داخلی مندرج در ماده 11 قانون مواد خوردنی و آشامیدنی و آرایشی و بهداشتی مصوب 1346 مبنی بر درج مشخصات لازم فرآورده‎های تولیدی با خط خوانا روی بسته یا ظرف محتوی جنس طبق دستور وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و اختیار قانونی آن وزارتخانه در نظارت و کنترل بر امور مذکور به منظور حفظ سلامت جامعه در قبال مواد خوراکی و آشامیدنی و سایر موارد مصرفی مشابه، بخشنامه مورد اعتراض مغایرتی با قانون ندارد و خارج از حدود اختیارات نیز نمی‎باشد./
هیأت عمومی دیوان عدالت اداری
معاون قضائی دیوان عدالت اداری
مقدسی‎فرد

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.