ابطال بخشنامه در مورد عدم صدور شناسنامه برای فرزندان ابتاع خارجی.

ابطال بخشنامه در مورد عدم صدور شناسنامه برای فرزندان ابتاع خارجی.

این دادنامه به منظور رسیدگی به طرح دعوی خانم منصوره سکاکی. با خواسته ابطال بخشنامه در مورد عدم صدور شناسنامه برای فرزندان ابتاع خارجی. از سوی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با مشخصات پرونده، گردش کار و رأی زیر صادر شده است:

کلاسه پرونده : 41/75

شاکی : خانم منصوره سکاکی.

تاریخ رأی: شنبه 3 شهريور 1375

شماره دادنامه :

مقدمه:
شاکیه طی دادخواست تقدیمی اعلام داشته‌اند: با توجه به این‌که شوهرم دارای ملیت کشور افغانستان می‌باشد سند سجلی با نام او برای فرزندم صادر نمی‌شود و اعلام می‌کنند طبق بخشنامه قادر به صدور شناسنامه با نام و نام خانوادگی اینجانبه برای فرزندم نمی‌باشند. با توجه به مراتب درخواست ابطال بخشنامه مذکور را دارد. مدیر کل امور حقوقی و سجلی سازمان ثبت احوال کشور در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 4698/21 مورخ 14/5/1375 اعلام داشته‌اند، صرفنظر از منجز نبودن خواسته شاکیه (درخواست ابطال بخشنامه بدون ذکر شماره و تاریخ) به‌طور کلی در صورت ارائه مدارک قانونی ممنوعیت جهت ثبت ولادت مشمولین ماده 976 قانون مدنی پیش‌بینی نشده است لذا عدم انجام خواسته قطعاً به لحاظ فقد مدارک مذکور در قانون جهت تنظیم سند می‌باشد بنابه مراتب فوق رد شکایت مورد تقاضاست.
هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجت‌الاسلام ‌و المسلمین اسماعیل فردوسی‌پور و با حضور رؤسای شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به صدور رأی می‌نماید.
رای هیات عمومی:
نظربه این‌که شکایت شاکی متضمن اعلام مغایرت مقررات دولتی خاص با قانون نمی‌باشد، لذا موضوع قابل طرح در هیأت عمومی دیوان تشخیص داده نشد.
رئیس هیأت عمومی دیوان عدالت اداری
اسماعیل فردوسی‌‌پور

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.