ابطال ابلاغیه شماره 03291/1ز مورخ 4/2/1381 فرماندهی نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی.

ابطال ابلاغیه شماره 03291/1ز مورخ 4/2/1381 فرماندهی نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی.

این دادنامه به منظور رسیدگی به طرح دعوی آقای اسحاق عابدی. با خواسته ابطال ابلاغیه شماره 03291/1ز مورخ 4/2/1381 فرماندهی نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی. از سوی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با مشخصات پرونده، گردش کار و رأی زیر صادر شده است:

کلاسه پرونده : 203/82

شاکی : آقای اسحاق عابدی.

تاریخ رأی: يکشنبه 6 شهريور 1384

شماره دادنامه :

مقدمه:
شاکی به شرح دادخواست تقدیمی اعلام نموده است:
کسر هرگونه اجاره بهاء منازل سازمانی سپاه سیکل یکسانی در دو بند از فیش حقوقی همه کارکنان پایور اعمال می‎گردد. از آنجائی که تبصره یک ماده 149 قانون امور استخدامی سپاه کسر هزینه منازل سپاه به صورت متعارف تعریف نموده و سپاه پاسداران طبق مقررات جاری خود تحت دو عنوان الف- کسر حق مسکن ب- کسر حق شارژ که در فیش حقوقی پیوست علامت گذاری شده حق مسکن کارکنان برابر جدول ردیف دوم به نام کسر قانونی از بند یازدهم به نام مسکن سازمانی مبلغ 424704 ریال بنام کسر وام بدهی با کد … قابل قبول است.
علی‎ایحال هرگونه بخشنامه و ابلاغیه خارج از این چهارچوب باشد غیر قانونی و خارج از حدود اختیارات قانونی مسئولین امر می‎باشد. همانطوری که در فیش حقوقی ملاحظه می‎فرمایید در جدول فیش قسمت چهارم به نام کسور وام بدهی در ردیف دوم به کد شماره 708 به صورت غیر قانونی به نرخ اجاره بهاء آزاد و بیشتر از نرخ دلالی که در بیرون حاکم است کسر می‎گردد. مگر می‎شود دو نوع اجاره بهاء دولتی و آزاد از افراد کسر گردد. چنین نگرشی به قضییه ظلم آشکار و نقض قوانین و مقررات نظامی و موضوعه می‎باشد. با عنایت به مراتب ابطال ابلاغیه شماره 03291/1ز مورخ 4/2/1381 مورد تقاضا است.
فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 757-1زط مورخ 31/3/1383 اعلام داشته‎اند:
به استناد تبصره یک از ماده 5 قانون نحوه استفاده از خانه‎های سازمانی مصوب 28/5/1363 «خانه سازمانی به پرسنلی که در شهر یا منطقه خدمتی خود دارای خانه مسکونی متناسب با عائله تحت تکفل باشند تعلق نخواهد گرفت. چنانچه در طول مدت استفاده نیز امکان تهیه مسکن برای پرسنل فراهم گردید، از استفاده از خانه سازمانی محروم می‎گردند.»
به استناد قسمت اخیر ماده 6 قانون مزبور و ماده 21 آیین‎نامه اجرائی مربوط «پس از 5 سال پرسنل استفاده کننده بایستی خانه سازمانی را تخلیه نماید مگر اینکه متقاضی جدیدی نباشد.»
به استناد تبصره 2 از ماده 6 قانون مورد اشاره «در صورتی که استفاده کنندگان از تخلیه خانه‎های سازمانی خودداری نمایند متصرف عداوانی محسوب و وزارت دفاع می‎تواند از طریق مراجع ذیصلاح قضائی در جهت تخلیه اقدام و در مدت فاصله مربوطه اجاره بهای واقعی ساختمان را دریافت نماید.»
به استناد ماده 31 آیین‎نامه اجرائی قانون مورد بحث، دستورتخلیه خانه سازمانی به استفاده کننده پس از انقضای مهلتهای مذکور در فوق از طرف فرمانده یگان یا رئیس قسمت مربوطه صادر و توسط پست مهندسی مربوطه ابلاغ می‎گردد. در صورتی که استفاده کننده از تخلیه خانه مورد سکونت خودداری نماید، پست مهندسی مربوطه مجاز است از تاریخ ابلاغیه تخلیه حداکثر به مدت چهار ماه میزان اجاره بهای مندرج در بند (الف) ماده 4 این نامه را به دوسوم حقوق ثابت و مزایای شغلی پرسنل استفاده کنند افزایش دهد که در نیروی زمینی دبیرخانه واگذاری منازل سازمانی نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عهده‎دار چنین مسئولیتی می‎باشد.
چنانچه پس از سپری شدن این مدت استفاده کننده از خانه سازمانی از تخلیه محل مسکونی خودداری نماید متصرف عدوانی محسوب و وزارت دفاع مکلف است از طریق مراجع ذیصلاح قضائی نسبت به تخلیه ملک مورد نظر اقدام نماید. در فاصله زمانی رسیدگی به پرونده متصرف عدوانی تا صدور حکم تخلیه از طرف مراجع ذیصلاح مربوطه پست مهندسی اجاره بهای واقعی خانه سازمانی را براساس نظر کارشناس محاسبه و از استفاده کننده وصول خواهد نمود که بخشنامه مبحوث‎عنه در همین خصوص تهیه و ابلاغ گردید.
قطع نظر از مقررات مذکور وقتی حضور فرد در خانه سازمانی غیر قانونی است، منطقاً ضامن پرداخت اجرت‎المثل ایام تصرف است و دستگاه متبوع مکلف به استرداد وجوه متعلقه به بیت‎المال می‎باشد. با عنایت به مراتب فوق ابلاغیه شماره 03291/1ز مورخ 4/2/1381 دقیقاً در راستای عمل به قانون بوده و ادعای شاکی در این خصوص کاملاً بی‎اساس و بی‎مورد می‎باشد.
هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق با حضور رؤسای شعب بدوی و رؤسا و مستشاران شعب تجدیدنظر تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به صدور رأی می‏نماید.
رأی هیات عمومی
در تبصره 2 ماده 6 قانون نحوه استفاده از خانه‎های سازمانی مصوب 28/5/1363 تصریح شده است که «در صورتی که استفاده کنندگان از تخلیه خانه‎های سازمانی خودداری نمایند متصرف عدوانی محسوب و وزارت دفاع می‎تواند از طریق مراجع ذیصلاح قضائی در جهت تخلیه اقدام و در مدت فاصله مربوطه اجاره بهای واقعی ساختمان را دریافت نماید».
نظر به اینکه مفاد دستورالعمل شماره 03291/1-ز مورخ 4/2/1381 فرماندهی نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی موضوع نحوه دریافت اجاره بهاء به نرخ آزاد و دریافت ودیعه مسکن با عنایت به هدف و حکم قانونگذار تهیه و تنظیم شده است، بنابراین مغایرتی با قانون ندارد.

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.