ابطال ماده 7 آییننامه اجرایی قانون بازنشستگی پیش از موعد کارکنان دولت.
این دادنامه به منظور رسیدگی به طرح دعوی خانم شادی شهیدی. با خواسته ابطال ماده 7 آییننامه اجرایی قانون بازنشستگی پیش از موعد کارکنان دولت. از سوی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با مشخصات پرونده، گردش کار و رأی زیر صادر شده است:
کلاسه پرونده : 742/87
شاکی : خانم شادی شهیدی.
تاریخ رأی: يکشنبه 30 فروردين 1388
شماره دادنامه :
در تبصره مذکور (حکم مندرج در قانون مصوب قوه مجریه) به نحوی زیرکانه یعنی عام و مطلق، هر نوع سنوات ارفاقی را تحت شمول خود بگیرد و به بیان ساده و روان، علاوه بر نظر و حکم قانونگذار، حکمی جدید نیز بدان بیفزاید و این یعنی، خروج قوه مجریه از آییننامه نویسی و ورود در حوزه تقنین. والا لازم میآمد که در صدر ماده 7 آییننامه مکرر الذکر، قید و تصریح و گنجانده شود، «کارکنانی که با استفاده از سنوات ارفاقی موضوع این قانون بازنشسته میشوند …» بنابه مراتب معروض که وضوحاً بر خلاف اصل تفکیک قوا و آثار آن (از جمله قاعده منع دخالت قوه مجریه در قوه مقننه) و در تضاد با اصل 170 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است، به استناد ماده 42 و تبصره ماده 19 قانون دیوان عدالت اداری مصوب 25/9/1385 مجمع تشخیص مصلحت نظام، متقاضی ابطال ماده 7 آییننامه موصوف میباشد. مشاور و مدیرکل دفتر امور حقوقی دولت در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 209490/6426 مورخ 13/11/1387 اعلام داشتهاند، الف- مستندات قانونی مربوط: 1- تبصره 4 ماده واحده قانون بازنشستگی پیش از موعد کارکنان دولت «تبصره 4- کارکنانی که به استناد این قانون بازنشسته میشوند از حقوق و مزایای سایر قوانین و مقررات که برای کارکنان بازنشسته در نظر گرفته شده است بهرهمند خواهند بود.» 2- ماده 7 آییننامه اجرایی قانون بازنشستگی پیش از موعد کارکنان دولت: «ماده 7- کارکنانی که با استفاده از سنوات ارفاقی بازنشسته میشوند پس از بازنشستگی از امتیازاتی که در سایر قوانین و مقررات برای کارکنان بازنشسته در نظر گرفته شده یا میشوند بهرهمند خواهند شد.» ب- نظریه حقوقی: شاکی وضع ماده 7 آییننامه مورد اعتراض را خارج از حدود صلاحیت قوه مجریه دانسته و به همین دلیل و نه مغایرت قانونی خواهان ابطال ماده مزبور شده است، در حالی که از نظر مفهوم و دلالت، تفاوتی بین ماده 7 آییننامه اجرایی و تبصره 4 قانون یاد شده وجود ندارد و شاکی نیز به این موضوع تصریح دارد. بنابراین وضع ماده 7 اگرچه ممکن است تکرار تبصره 4 قانون باشد، ولی مغایر آن نیست. به علاوه تکرار حکم قانون در آییننامه اجرایی آن اگرچه رویهای نامناسب تلقی شود، لکن به هر حال مغایر قانون و خارج از حدود اختیارات دولت محسوب نمیگردد، علیهذا رد دادخواست را خواهان است. هیأت عمومی دیوان در تاریخ فوق با حضور رؤسا و مستشاران و دادرسان علیالبدل تشکیل و پس از بحث و بـررسی و انجام مشاوره بـا اکثریت آراء بـه شرح آتی مبادرت بـه صدور رأی مینماید.
رأی هیأت عمومی
مفاد ماده 7 آییننامه اجرایی قانون بازنشستگی پیش از موعد کارکنان دولت متضمن عین متن حکم مقنن به شرح تبصره 4 ماده واحده قانون بازنشستگی پیش از موعد کارکنان دولت است و مستقلاً متضمن وضع قاعده آمرهای نیست، بنابراین مغایرتی با قانون ندارد و خارج از حدود صلاحیت و اختیارات مربوط نیز نمیباشد./
هیأت عمومی دیوان عدالت اداری
معاون قضائی دیوان عدالت اداری
رهبرپور
توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.