ابطال بندهای یک، 6 و 7 تصویبنامه شماره 30330/ت34925 ه مورخ 30/2/1386 هیأت وزیران.
این دادنامه به منظور رسیدگی به طرح دعوی سازمان بازرسی کل کشور. با خواسته ابطال بندهای یک، 6 و 7 تصویبنامه شماره 30330/ت34925 ه مورخ 30/2/1386 هیأت وزیران. از سوی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با مشخصات پرونده، گردش کار و رأی زیر صادر شده است:
کلاسه پرونده : 549/87
شاکی : سازمان بازرسی کل کشور.
تاریخ رأی: يکشنبه 13 ارديبهشت 1388
شماره دادنامه :
جدید اخذ میشود، جنبه ربوی خواهد داشت. ثانیاً، هیأت وزیران در بند 6 تصویب فوقالذکر شورای پول و اعتبار را مکلف مینماید تمهیدات لازم برای تبدیل نرخ تسهیلات قبلی دریافت کنندگان را به نرخ جدید برای یکبار در نظر بگیرد. این بند با عنایت به دلایل زیر خلاف قانون است. 1- مقنن در ماده 18 قانون پولی و بانکی کشور مصوب 1351 با اصلاحات بعدی وظایف شورای پول و اعتبار را معین نموده، لذا هیأت وزیران نمیتواند وظیفه جدیدی را بر عهده شورای مذکور محول نماید. از سوی دیگر چنین تکلیفی دخالت هیأت وزیران در حیطه وظایف و اختیارات شورای پول و اعتبار است. 2- با توجه به اینکه اعطای تسهیلات به موجب عقد لازم توسط بانک و دریافت کننده تسهیلات انجام میشود، لذا قرارداد را نمیتوان یک طرفه و بوسیله بخشنامه و یا مصوبهای تغییر داد و تکلیفی جدید را بر یک عقد قانونی بار نمود. از طرف دیگر تصمیمات جدید نمیتواند عطف بماسبق شود. ثالثاً، در بند 7 نیز هیأت وزیران با ایجاد تکلیفی که برای شورا تعیین نموده، مبادرت به تصمیم گیری نموده است که بر خلاف اختیارات شورای پول و اعتبار است. با عنایت به اینکه بندهای یک و 6 و 7 تصویبنامه فوقالذکر بر خلاف قانون میباشد، تقاضای ابطال بندهای مذکور را مینماید. مشاور و مدیرکل دفتر امور حقوقی دولت در پاسخ به شکایت مذکور، ضمن ارسال تصویب نظریههای شماره 133605/60 مورخ 29/7/1387 وزارت صنایع و معادن و 75122 مورخ 7/8/1387 وزارت کار و امور اجتماعی اعلام میدارد، 1- با توجه به آنکه در انتهای بند یک تصویبنامه مورد اعتراض تصریح شده است، «بانک عامل هنگام اعطای تسهیلات یاد شده اصل و سود تسهیلات گذشته واحد مربوط به سیستم بانکی را از محل تسهیلات جدید کسر و تسویه خواهد نمود.» بنابراین با اجرای مصوبه دولت اصل و سود تسهیلات قبلی تسویه میگردد و از این جهت دریافت «سود از سود» موضوعاً منتفی است از سوی دیگر تسهیلات جدید نوعی کمک تلقی و با فرصتی که به بنگاههای زود بازده داده میشود باعث میگردد بدهی قبلی آنها تسویه گردد و تسهیلات جدید نیز قاعدتاً در قالب یکی از عقود بانکی اعطاء خواهد شد و اگر ایراداتی وارد باشد مربوط به مصوبه یاد شده نیست و ممکن است به نحوه اجرای آن و انعقاد قراردادهای مربوط باشد که در این صورت راهکار، تنظیم قراردادهای مناسب میباشد. 2- در خصوص ایراد دوم سازمان بازرسی کل کشور بـه بند6 اعلام میدارد، آنچه در بنـد 6 تصویبنامه مورد حکم قرار گرفته اولاً در خصوص
مواردی است که نرخ اعطای تسهیلات بانکی بر اساس مقررات مربوط و پس از اخذ نظر شورای پول و اعتبار کاهش مییابد. ثانیاً، الزامی به این امر نشده بلکه عبارت «در نظر خواهد گرفت» در انتهای این بند حاکی از تخییر است نه الزام و تکلیف، بنابراین این بند نیز مغایرتی با قانون پولی و بانکی و ماده 18 آن ندارد. 3- اما در خصوص اعتراض به بند 7 و تکلیفی که دولت به موجب تصویبنامه به شورای پول و اعتبار محول نموده است، با توجه به ایراد قبلی ریاست مجلس شورای اسلامی عبارت «مکلف است» در تصویبنامه مورد اعتراض به موجب نامه 74552/ت39754ک مورخ 13/5/1387 به واژه «میتواند» اصلاح شده و از این جهت موضوع شکایت منتفی گردیده است. هیأت عمومی دیوان در تاریخ فوق با حضور رؤسا و مستشاران و دادرسان علیالبدل تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به صدور رأی مینماید.
رأی هیأت عمومی
الف- با عنایت به مندرجات لایحه جوابیه و اینکه مفاد بند یک تصویبنامه شماره 30330/ت34952 ه مورخ 30/2/1386 هیأت وزیران در باب اعطای تسهیلات بانکی جدید و کسر و تسویه تسهیلات گذشته و سود آن از محل اعطای تسهیلات جدید در مقام مساعدت به دریافت کننده تسهیلات بانکی مقرر شده است و مبین مطالبه و وصول سود مضاعف نیست، بنابراین بند یک تصویبنامه مغایرتی با قانون ندارد. ب- قطع نظر از اینکه مفاد لایحه جوابیه مبین ایجاد تکلیف خاص برای شورای پول و اعتبار در زمینه تبدیل نرخ تسهیلات قبلی واحدهای تولیدی به نرخ جدید در صورت کاهش نرخ اعطای تسهیلات بانکی نیست، اساساً با عنایت به وظایف و مسئولیتهای شورای مزبور به شرح مقرر در ماده 18 قانون پولی و بانکی کشور به ویژه بند 4 ماده مزبور مبنی بر اظهار نظر نسبت به لوایح مربوط به وام یا تضمین اعتبار و هر موضوع دیگری که از طرف دولت به شورا ارجاع میشود، بند 6 تصویبنامه مورد اعتراض که مقرر داشته شورای مذکور تمهیدات لازم برای تبدیل نرخ تسهیلات قبلی واحدهای تولیدی به نرخ جدید را حداکثر برای یک بار در نظر خواهد گرفت، مغایرتی با قانون ندارد و خارج از حدود اختیارات قوه مجریه در وضع مقررات دولتی نمیباشد. ج- نظر به اینکه بند 7 تصویبنامه هیأت وزیران در قسمت مورد اعتراض اصلاح و عبارت «مکلف است» به واژه «میتواند» تبدیل شده، بنابراین موضوع اعتراض در این قسمت سالبه به انتفاء موضوع است و موردی برای رسیدگی و اتخاذ تصمیم در این قسمت وجود ندارد./
رئیس هیأت عمومی دیوان عدالت اداری
رازینی
توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.