عذرا نصرآبادی
وکیل پایه یک
1401/7/21
حکم جلب

حکم جلب

شاید شنیده باشید یا به عینه شاهد این موضوع باشید که شخصی حکم جلب دیگری را از مراجع قضایی اخذ نموده باشد و با استناد به همین حکم جلب در صدد یافتن محکوم علیه باشد در این نوشتار قصد داریم در خصوص حکم جلب وشرایط آن توضیحاتی دهیم .

حکم جلب، در واقع  تصمیمی است که از سوی مرجع قضایی  برای خاتمه دادن  به اختلاف دو طرف صادر می‌شود.عموما  در پرونده‌های حقوقی و اختلافات مالی مثال معمول  چک و اختلافات ناشی از امور خانواده  مثل مهریه و نفقه دستور حکم جلب به راحتی صادر نمی‌شود چرا که در وهله اول نسبت به توقیف مال اقدام لازم مبذول می گردد چنانچه به مال او دسترسی نداشته وخود محکوم علیه ظرف یکماه اعلام اعسار ننماید درمرحله آخر حکم جلب صادر می شود اما  در پرونده‌های کیفری مانند جرایمی بمانند  خیانت در امانت یا کلاهبرداری حکم جلب سریع‌تر ابلاغ می گردد.

در واقع حکم جلب به دوحالت قابل اخذ است

در حالت اول قاضی برای اینکه متهم را برای اجرای حکم  که قطعیت یافته است وادار کند حکم جلب اورا صادر می‌کند.

حالت دوم زمانی متصور است که اتهام  نسبت به شخص  هنوز محرز نشده  است پس قاضی برای تحقیق  ورسیدگی در پرونده نیاز به پاره ای توضیحات دارد بنابر این متهم را به دادرسی احضارمی کند ووقتی متهم   در دادگاه حاضر نشود حکم جلب اوصادر می شود

 

ما دونوع جلب در قانون داریم تحت عنوان جلب عادی وجلب سیار که هرکدام تفاوتایی دارند در جلب عادی شاکی از محل زندگی ویا اختفای متهم اطلاعات کافی را دارد اما در خصوص جلب سیار شاکی به متهم دسترسی ندارد ومتهم فراری است یا اطلاع از محل زندگی متهم ندارد دراین حالت حکم جلب سیار صادر می شود در حکم جلب عادی به کلانتری محل زندگی متهم ابلاغ می شود اما در جلب سیار خطاب به تمام کلانتری های حوزه قضایی صادر می گردد ناگفته نماند که حکم جلب دارای مدت زمان است که در همان زمان دارای اعتبار است حال اگر مدت تمام شود ودارنده حکم جلب نتواند در ان مدت به متهم یا محکوم علیه دسترسی یابد  می تواند تقاضای تمدید نماید.

حال  چگونه حکم جلب را از دادگاه بگیریم در پاسخ به این سوال باید گفت در بدو امرشاکی یا خواهان  باید شکایت یا دادخواست ارایه نماید وروال رسیدگی طی گردد چنانچه پس از اثبات ادعا  به نفع شاکی یا خواهان  رای صادر شد اجرای حکم را از سر می گیریم.که در پرونده های حقوقی معمولا در گام نخست معرفی اموال محکوم علیه است چناننچه اگاهی نداشته باشیم تقاضای استعلام حسابهای بانکی وموارد ثبتی را از دادگاه طی یک لایحه اعلام می داریم  که اگر نتیجه نداد وطلب تسویه نشد در گام آخر مطابق با ماده‌ی 2 قانون اجرای محکومیت های مالی عمل می شود وحکم جلب صادر می گردد.

 

 


1
( 1 ) 3.0
نظرات

تعداد کل نظرات: 1
امیرحسین نامدار
1402/7/8
سلام ،ببخشیدباداشتن حکم جلب سیّار ،آیاخودمان میتوانیم طرف رو جلب کنیم و به کلانتری ببریم یا نه باید با مأموراقدام شود؟باتشکر!!!
وکیل عذرا نصرآبادی
خیر باید بامامور اقدام شود

بیشتر بخوانید


در تاریخ 1401/7/20
پابند الکترونیکی نوعی دستگاه است که به پای زندانی می بندند و به مانند یک جی پی اس عمل... [ادامه مطلب]
در تاریخ 1401/6/12
شاید بارها با عبارت... [ادامه مطلب]
در تاریخ 1401/6/12
در این نوشتار می خواهم در رابطه با موضوع (ایا ضبط صدا اساسا جرم هست یا نه؟) به مباحثه ... [ادامه مطلب]
در تاریخ 1400/8/11
بسمه تعالیدر این نوشتار سعی می نمایم مطالبی پیرامون بحث مهریه وانواع آن واشکال مطالبه آن را برای شما خوانندگان ارجمند بازگو نمایم امید است مفیده فایده ش... [ادامه مطلب]

ارتباط با من


آدرس:

خراسان رضوی. نیشابور.فلکه ایران . کوچه میخک. ساختمان صدرا. طبقه همکف. واحد 12

شبکه های اجتماعی من:

دادراه

کلیه حقوق این وب سایت محفوظ می باشد. تهیه شده در دادراه.