عذرا نصرآبادی
وکیل پایه یک
1401/6/12
آیا ضبط صدای دیگران جرم است؟

آیا ضبط صدای دیگران جرم است؟

در این نوشتار می خواهم در رابطه با موضوع (ایا ضبط صدا اساسا جرم هست یا نه؟) به مباحثه بپردازیم چراکه بسیاری برای شان جای سوال دارد. باید دانست که صرف ضبط صدای دیگری و یا هم چنین ضبط کردن مکالمات تلفنی خود با دیگری جرم نیست پس در چه صورت می توان گفت جرم ؟ در صورتی این عمل وصف کیفری دارد که انتشار یابد که انتشار کاملا موضوعی جداست .

البته متاسفانه دیده شده است که بعضا حتی بسیاری از حقوق دانان هم در این زمینه دچار اشتباه شده وشنودرا با ضبط مکالمه اشتباه می گیرند وگمان می کنند که هردو عمل یکی است وهردو جرم می باشد در صورتی که این چنین نیست و این دو مسئله مجزا هستند.

در جامعه برخی افراد عادی به واسطه شغلی که دارند حسب شغل و حرفه آنها مستلزم این است که ضبط مکالمه طرف مقابل را انجام دهند مثل حرفه روز نامه نگاری یا خبر نگاری که غالبا اقتضای شغل انها این موضوع را ایجاب می کند که بعضا باید از وسایلی که  ضبط صدا یا مکالمات را انجام می دهد بهره بجویند.

در میان وکلا هم بعضی برای اینکه نکاتی را از قلم نیانداخته و فراموش نکنند در پرونده ها به هنگام جلسات مشاوره اقدام به ضبط صدای موکل می نمایند.

علی رغم تاکید شدید قانون اساسی بر حفظ حریم اشخاص، صِرفا ضبط صدا، برای افراد  بعنوان جرم شناخته نشده است. به بیان ساده تر، نمی‌توان شخصی را به اتهام ضبط صدا در دادگاه متهم ساخت مگر اینکه از صدای ضبط شده، علیه اشخاص دیگر استفاده کند به صورتیکه آبرو و حیثیت طرف را خدشه‌دار سازد و یا موجبات ضرر را برای او متحمل سازد. 

پس نتیجه می گیریم که زمانی عمل ضبط صدا می تواند جرم باشد که در راستای پخش مطالب ضبط شده توسط هر یک از طرفین، بکار گرفته شود و در واقع  سوء استفاده ای مطابق با سایر عناوین مجرمانه مانند توهین، افترا، قذف، اخاذی و انجام گیرد آن موقع می توان فرد را دارای مسئولیت کیفری دانست.

 

نتیجتا به شایعات در این زمینه توجهی نکنید و بدانید که ضبط مکالمه به خودی خود و ذاتا جرم نیست و اگر جرم می بود خود مقام قضایی به عنوان قرینه (دلیل کمکی) از شما در مقام اثبات در محاکم نمی پذیرفت و حتی شاید همان جا اعلام جرم می کرد بله در قانون قراین و امارات مثل همین ضبط صدا بعنوان ادله اثبات دعوی پذیرفته شده اند البته نکته ای قابل ذکر است که ضبط صدا اعتبار قانونی صد در صدی در دادگاه نداردفقط کمک کننده است و بستگی به این موضوع دارد که قاضی اقناع گردد یا نه؟


0
( 0 ) 0.0
نظرات

بیشتر بخوانید


در تاریخ 1401/7/21
شاید شنیده باشید یا به عینه شاهد این موضوع باشید که شخصی حکم جلب دیگری را از مراجع قضا... [ادامه مطلب]
در تاریخ 1401/7/20
پابند الکترونیکی نوعی دستگاه است که به پای زندانی می بندند و به مانند یک جی پی اس عمل... [ادامه مطلب]
در تاریخ 1401/6/12
شاید بارها با عبارت... [ادامه مطلب]
در تاریخ 1400/8/11
بسمه تعالیدر این نوشتار سعی می نمایم مطالبی پیرامون بحث مهریه وانواع آن واشکال مطالبه آن را برای شما خوانندگان ارجمند بازگو نمایم امید است مفیده فایده ش... [ادامه مطلب]

ارتباط با من


آدرس:

خراسان رضوی. نیشابور.فلکه ایران . کوچه میخک. ساختمان صدرا. طبقه همکف. واحد 12

شبکه های اجتماعی من:

دادراه

کلیه حقوق این وب سایت محفوظ می باشد. تهیه شده در دادراه.