آیا تا به حال به این فکر کردهاید که چگونه میتوان بدون نیاز به زندان، بر فردی که مرتکب جرم شده است، نظارت داشت؟ آیا امکان دارد که فردی به جای گذراندن زمان طولانی در زندان، بتواند تحت نظارت الکترونیکی باشد و همچنان در جامعه فعالیت کند؟ آیا پابند الکترونیک میتواند جایگزینی مؤثر برای حبسهای طولانی باشد؟ و اگر فردی بخواهد تغییراتی در محدوده جغرافیایی خود داشته باشد، چگونه میتواند این درخواست را مطرح کند؟
در دنیای امروز، استفاده از پابند الکترونیک به عنوان یک ابزار نظارتی برای محکومان، به یکی از روشهای جایگزین زندان تبدیل شده است. اما آیا این سیستم به اندازه کافی مؤثر است؟ چه مراحلی برای درخواست آن وجود دارد؟ آیا فرد باید وثیقهای قابل توجه ارائه دهد؟ و بهویژه، چالشهایی که در فرآیند درخواست و اجرای پابند الکترونیک وجود دارد چیست؟ در این مقاله، به بررسی ابعاد مختلف این موضوع پرداخته میشود تا این سوالات و دیگر مسائل مرتبط با پابند الکترونیک پاسخ داده شود.
پابند الکترونیک یک دستگاه کوچک و قابل حمل است که به پای فرد محکوم متصل میشود. این ابزار نظارتی بهطور مداوم موقعیت جغرافیایی فرد را از طریق GPS به مرکز نظارت الکترونیکی گزارش میدهد. هدف از نصب پابند، نظارت دقیق بر محکومان در خارج از زندان است. با این سیستم، فرد میتواند در محلهایی مانند منزل خود بماند و از زندان خارج شود، اما همچنان تحت نظارت قانونی و مراقبت قرار میگیرد. نظارت الکترونیکی در برخی موارد میتواند جایگزین مجازات حبس و یا بهعنوان کاهشدهنده مدت حبس مورد استفاده قرار گیرد.
آییننامه اجرایی نظارت الکترونیکی برای استفاده از پابند الکترونیک شرایط خاصی را تعیین کرده است. این شرایط عبارتند از:
درخواست برای استفاده از پابند الکترونیک معمولاً از سوی محکوم یا وکیل او به مراجع ذیصلاح ارسال میشود. این فرآیند شامل چند مرحله اصلی است:
تغییر محدوده جغرافیایی در استفاده از پابند الکترونیک برای برخی محکومان که نیاز به تغییر محل سکونت، شغل یا دلایل اضطراری دارند، امکانپذیر است. برای مثال:
تغییر محدوده جغرافیایی پابند الکترونیک در صورتی امکانپذیر است که فرد دلایل قانعکنندهای برای این تغییر ارائه دهد، از جمله:
درخواست تغییر محدوده باید به کمیسیون طبقهبندی زندانیان یا مراجع اجرایی مربوطه ارسال شود و پس از بررسی و تأیید کمیسیون، به دادگاه ارسال میشود. دادگاه پس از بررسی شرایط و توجیهات فرد، محدوده جغرافیایی جدید را تعیین میکند.
با وجود پیشرفتهای فناوری، مشکلاتی مانند قطع ارتباط با سیستم نظارتی یا عدم دقت کامل GPS ممکن است در برخی مواقع ایجاد شود. همچنین، نظارت بر رفتارهای فردی و ارزیابی تغییرات رفتاری فرد با استفاده از پابند الکترونیک دشوار است.
اجرای نظارت الکترونیکی نیاز به زیرساختهای فنی و منابع انسانی دارد که در برخی نقاط کشور ممکن است محدود باشد. همچنین، تأمین هزینههای مربوط به دستگاههای الکترونیکی و نظارت مداوم بر آنها میتواند فشار مالی بیشتری بر سیستم قضائی وارد کند.
یکی از چالشهای مهم در فرآیند استفاده از پابند الکترونیک، موضوع تودیع وثیقه است. طبق برخی مقررات، برای تأمین اطمینان از اجرای کامل نظارت و جلوگیری از تخلفات احتمالی، ممکن است وثیقهای مشخص از فرد محکوم گرفته شود. این وثیقه معمولاً شامل مبلغ قابل توجهی است که به عنوان ضمانت برای عمل به مقررات نظارت الکترونیکی تعیین میشود. مشکلات مالی فرد محکوم، به ویژه در مواردی که محکوم از توان مالی لازم برای تودیع وثیقه برخوردار نباشد، میتواند به عنوان یک مانع در اجرای پابند الکترونیک عمل کند. علاوه بر این، فرآیند تأمین وثیقه ممکن است موجب ایجاد تأخیر در درخواستها و اجرایی شدن پابند الکترونیک شود.
پابند الکترونیک بهعنوان یک ابزار نوین در نظام قضائی ایران، میتواند به کاهش جمعیت زندانیان و هزینههای نگهداری کمک کند. با این حال، فرآیند درخواست و اجرای پابند الکترونیک با چالشهایی همراه است. درخواست تغییر محدوده جغرافیایی و تودیع وثیقه بهعنوان چالشهای مهم اجرایی مطرح هستند که میتوانند تأثیر قابل توجهی بر روند درخواستها و اجرای این سیستم نظارتی داشته باشند. در مجموع، وثیقه تودیعی و محدودیتهای مالی، از جمله چالشهای پیچیدهای هستند که ممکن است نیاز به بررسی و اصلاحات قانونی بیشتری داشته باشند تا سیستم نظارت الکترونیکی بهطور مؤثرتر و با کمترین مانع اجرا شود.
بهروز مافی
آدرس:
خیایبان دانشکده جنب بانک سپه پلاک 61