فرزاد کرمی کلمتی
وکیل پایه یک
1402/1/25

الزام به حل و فصل اختلافات قرارداد پیش فروش ساختمان از طریق داوری

برابر ماده ۲۰ قانون پیش فروش ساختمان مصوب ۱۳۸۹ کلیه اختلافات ناشی از تعبیر، تفسیر و اجرای قرارداد پیش فروش ساختمان می بایست از طریق هیات داوری سه نفره حل و فصل گردد. سه مساله به مختصر در این نوشتار بیان می شود.

۱. برابر ماده ۳ قانون فوق قرارداد پیش فروش بایستی به موجب سند رسمی باشد.

۲. برابر بند ۱۰ ماده ۲ این قانون داوران باید تعیین شوند.

۳.اگر داور منفرد در قرارداد پیش فروش تعیین شده باشد حکم مساله چیست. پاسخ این سوال ها به صورت کامل در مقاله اینجانب با عنوان داوری در قراردادهای پیش فروش ساختمان ( مجله مطالعات حقوق معاصر) آمده است. بنابراین جهت رعایت اختصار پاسخ ها در حد وسع این نوشته بیان می شود.

۱. برابر ماده ۱ قانون فوق هر قراردادی که به موجب آن پیش فروشنده تعهد به احداث یا تکمیل واحد ساختماتی در زمان معیین نماید قرارداد پیش فروش است...بنابراین چه قرارداد رسمی باشد چه عادی، اختلافات ناشی از آن باید از طریق داوری حل وفصل شود.

۲. تعداد داوران برابر قانون فوق باید سه نفر باشد اگر داور تعیین نشده باشد یا یک نفر تعیین شده باشد طرفین باید داوران خود را انتخاب نمایند در غیر این صورت طرف می تواند جهت تعیین داوران به دادگاه مراجعه کند بنابراین نه عدم تعیین داوران و نه تعیین داور واحد تاثیری بر داوری موضوع قانون ندارد.

لکن، تفاوت ماهوی و حقوقی میان قرارداد پیش فروش و قرارداد واگذاری حقوق و تعهدات ناشی از قرارداد پیش فروش، وجود دارد که موجب می شود حکم داوری ماده ۲۰ قانون موصوف منصرف از قرارداد اخیر باشد.


0
( 0 ) 0.0
نظرات

بیشتر بخوانید


در تاریخ 1402/9/26
بسمه تعالیدر عقد بیع و سایر عقود معاوضی، چون برابر موازین حقوقی تسلیم عوضین شرط تحقق عقد نیست، لذا به صرف ایجاب و قبول و تنظیم قرارداد فروشنده باید مورد معامله را تسلیم نماید. در این میان خرید... [ادامه مطلب]

ارتباط با من


ایمیل:

fkarami506@gmail.com

آدرس:

کیانپارس.نبش پهلوان غربی پلاک 82 دفتر وکالت فرزاد کرمی کلمتی طبقه 1

شبکه های اجتماعی من:

دادراه

کلیه حقوق این وب سایت محفوظ می باشد. تهیه شده در دادراه.