محمدرضا ايماني
وکیل
1402/2/31

مزایا و کاربردهای دریافت کد رهگیری املاک

مزایا و کاربردهای دریافت کد رهگیری املاک


۱- ثبت مشخصات ملکی در سامانه، از هر نوع معامله دیگری جلوگیری می‌کند. در واقع کلاهبرداری‌های زیادی در زمینه املاک رخ می‌دهد که فرد یک ملک را به چند نفر می‌فروشد یا اجاره می‌دهد. اگر به هنگام یک معامله‌ای، مشخصات ملک و مشخصات خود معامله را در سامانه ثبت کرده و کد رهگیری دریافت نمایید، آن ملک به اصطلاح قفل شده و هیچ معامله دیگری برایش انجام نخواهد شد. و از بسیاری از کلاهبرداری‌های ملکی پیشگیری به عمل می‌آید.

۲- مزیتی که کد رهگیری برای شما دارد، اطلاع از طرح‌ها و برنامه‌های شهرداری است که ممکن است ملک مورد نظر شما مشمول آن باشد. برخی از طرح‌های شهرداری شامل تخریب و تخلیه ملک می‌شود پس اگر کد رهگیری را دریافت کرده باشید، زودتر از این موضوع مطلع خواهید شد.

۳- مزیت دریافت کد رهگیری املاک، استعلام وضعیت رهنی سند ملک است. گاهی ممکن است برای دریافت وام از سوی بانک یا هر نوع رهنی از سوی افراد دیگر، صاحب ملک، سندش را به عنوان وثیقه گرو بگذارد و تا زمانی که طلبش را صاف نکرده و بدهی صفر نشده، این سند آزاد نخواهد شد. همچنین در قیمت و ارزش‌گذاری ملک تاثیر دارد و ممکن است مالک رهن گرفتن خود را انکار کرده و به طرف مقابل اطلاع ندهد. در این صورت شما با دریافت کد رهگیری از سامانه همزمان می‌توانید استعلام کنید که آیا این سند در جایی به وثیقه گذاشته شده است یا خیر.

۳- اگر معامله‌ای روی یک ملک انجام داده باشید و همان موقع کد رهگیری بگیرید، دیگر در صورت تغییر قیمت بازار، فروشنده یا موجر نمی‌تواند از شما مبلغ بیشتری دریافت کند چون با دریافت کد رهگیری معامله املاک با همان قیمت و همان تاریخ بدون تغییر ثبت می‌شود.

۴- این کد در اقامه دعوی در مراجع قضایی به داد شما می‌رسد و چون پیگیری و استعلام آن راحت است، شما گرفتار یک دادرسی طولانی نخواهید شد.

۵- دریافت کد رهگیری املاک تنها به نفع خریدار یا مستاجر یک ملک نیست بلکه برای فروشنده و موجر هم مزایایی دارد. به عنوان مثال، پس از انجام معامله اگر خریدار از تسلیم ثمن معامله خودداری کرد، فروشنده با این کد امکان پیگیری در مراجع قضایی و دریافت مبلغ مذکور را دارد.

۶- ضمنا در صورتی که موعد مقرر قرارداد اجاره به پایان رسیده باشد یا پس از فروش ملک زمان تخلیه فرا رسیده باشد، دریافت حکم تخلیه در صورت خودداری ساکن از تخلیه ملک با این کد بسیار سریع‌تر اتفاق می‌افتد.

۷- مبایعه‌نامه و قولنامه‌ها اسناد عادی هستند که بین طرفین قابل استناد است. شما بهتر است به هنگام امضای این اسناد، درخواست کد رهگیری نمایید تا در صورت وجود هر مشکلی برای ملک مذکور، قبل از تنظیم سند رسمی از معامله انصراف دهید. دریافت کد رهگیری بر روی مبایعه‌نامه آن را تبدیل به سند رسمی نمی‌کند و ارتقایی در ارزش و استناد آن ندارد ولی به شما برای تصمیم‌‌گیری‌های آتی کمک خواهد کرد.


0
( 0 ) 0.0
نظرات

بیشتر بخوانید


در تاریخ 1402/2/31
دیگه برای گرفتن کد رهگيري لازم نیست بری بنگاه املاک! سامانه املاک و اسکان امکان ثبت رسمی قراردادهای اجاره رو به صورت رایگان فراهم کرده اینم آدرسش:http://amlak.mrud.irهمه ی مراحل رایگانهفقط یاد... [ادامه مطلب]

ارتباط با من


ایمیل:

imanilaw@iran.ir

آدرس:

تهران، میدان انقلاب ابتدای خیابان آزادی ابتدای خیابان جمالزاده جنوبی پلاک 129 طبقه اول واحد 2 تلفن 66432924

شبکه های اجتماعی من:

دادراه

کلیه حقوق این وب سایت محفوظ می باشد. تهیه شده در دادراه.