امين اميني زارع
وکیل پایه یک
1400/5/1

حقوق اساسي متهم ؛ دست قانون در حمايت از متهم

https://www.yjc.news/00Whblبه گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،  هر فرد صرف نظر از نژاد، رنگ، شغل و ... وجودی ارزشمند و محترم دارد، اگر چنین نبود نمی‌توانست از شناخت خود به آستان مقدس معرفت پروردگار دست یابد؛ اعتقاد به شرافت انسانی تک تک افراد جامعه و حفظ آن چراغ فروزانی است که پیمودن مسیر سعادت را میسر می‌کند؛ روشن است که ارتکاب جرم غباری بر چهره انسانیت می‌نشاند، مقابله با بزه و مجازات مجرم به شرط تناسب با جرم امری است منطقی، اما نمی‌شود با زیر پا گذاشتن شئون این افراد به بهانه ایستادن برابر خطا مرتکب خطای دیگری شد.

جوامع به خوبی این موضوع را می‌دادنند و با نگارش قوانین لازم و پایبندی به وظایف خود سعی در حفظ این چراغ فروزان دارند؛ قانون ایران هم  صراحتا برخی حقوق متهم و محکوم را به رسمیت شناخته، اما متاسفانه بخشی از این قوانین در فرهنگ جامعه به دست فراموشی سپرده شده است.

دكترامین امینی زارع وکیل پایه یک دادگستری  در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، ضمن اشاره به موضع قانون اساسی درباره حقوق متهم تصریح کرد: مطابق اصل ۳۲ قانون اساسی بازداشت فرد باید به موجب قانون و حکم قضایی باشد؛ طبق حقوق شهروندی و قانون آیین دادرسی کیفری ضابطان موظفند دلایل بازداشت را کتبا و فورا به متهم ابلاغ کنند و پس از بازداشت فرد، پرونده او  باید حداکثر ظرف مدت ۲۴ ساعت به مراجع صالح ارسال شود.

تنها در مواردی خاص متهم حق صحبت با خانواده خود را ندارد

این وکیل دادگستری بیان کرد: طبق قانون، ابتدا اتهام باید به فرد تفهیم شود و بداند به کدام عنوان مجرمانه متهم می‌شود و باید توجه کنیم که تفهیم با تلقین اتهام متفاوت است. طرح سوالات به نحوی که منطقا صحیح نبوده و انجام جرمی را به شخص القا کند تخلف از قانون محسوب می‌شود و در مراجع قضایی قابل پیگیری است.

دكترامين امینی زارع گفت: غیر از موارد محدودی که قانون استثنا کرده و بیم تبانی می‌رود متهمان می‌توانند از ضابطان درخواست کنند تا خانواده یا آشنایان خود را از دستگیری مطلع کنند.


0
( 1 ) 5.0
نظرات

بیشتر بخوانید


در تاریخ 1400/5/1
https://www.yjc.news/00Whblبه گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،  هر فرد صرف نظر از نژاد، رنگ، شغل و ... وجودی ارزشمند و محترم دارد، اگر چنین نبود نمی‌توانست از شناخت خود به آستان مقدس معرفت پروردگار دست یابد؛ اع... [ادامه مطلب]

ارتباط با من


امين اميني زارع

ایمیل:

edaalatgostaran@yahoo.com

آدرس:

تهران -TEHRANزعفرانيه

شبکه های اجتماعی من:

دادراه

کلیه حقوق این وب سایت محفوظ می باشد. تهیه شده در دادراه.