حامد نادرزاده
وکیل پایه یک
1403/2/2
پیگیری پرونده بدون مراجعه به دادگاه

پیگیری پرونده بدون مراجعه به دادگاه

سردرگمی و فشار خوردن از طولانی شدن دادرسی و تعقیب شکایات یکی از بدترین اتفاقاتی است که برای یک مراجعه کننده به دستگاه قضایی می توان اتفاق بیافتد و البته بد از بدتر آن که حرفت در این میان شنیده هم نشود!! در چنین شرایطی چه کاری از دستمان بر می آید؟! جواب این سوال در وهله نخست بستگی به وضعیت کنونی پرونده تان دارد با مراجعه به سایت adliran.ir و انتخاب باکس" اطلاع رسانی برای اشخاص پرونده " و وارد کردن کد ملی و رمز کاربری شخصی، رمز موقت به شماره اعلامی در زمان ثبت نام الکترونیک قضایی ارسال می گردد. بعد از ورود به سامانه، فیلد" شماره پرونده" را پر کرده و سپس یک یا چند ردیف فرعی ظاهر می شود که شما برای کسب جدیدترین اطلاعات، ردیف آخر را انتخاب کنید و صفحه جدیدی باز خواهد شد "روند کار پرونده" را کلیک کرده و به خلاصه فعالیت انجام شده در همان شعبه با ترتیب قدیم به جدید، دسترسی یابید. این وضعیت ها شامل :


۱. لایحه از شخص پرونده دریافت شد:

 لایحه اعم از اعلام وکالت یا لایحه دفاعیه یا حتی اعتراض به نظریه کارشناسی که از اصحاب پرونده یا نمایندگان ایشان وصول شده باشد . 


۲ پرونده مقید به وقت احتیاطی یا نظارت است:

 اگر پرونده در حال انجام فرایند کارشناسی یا نامه نگاری و استعلام از ادارات و بانکها و سایر موسسات باشد، به طور کلی اگر ادامه رسیدگی به نظر قاضی به زمانی دیگر باید موکول شود این پیام را می بینید. 


۳. پرونده مختومه است:

 اگر رسیدگی پرونده در شعبه مربوطه به عللی مثل صدور رای یا سازش نامه پایان یافته باشد با این پیام مواجه می شوید. البته دفتر دادگاه ها و دادسراها از این عنوان عملا بهرصورت انحراف آمیزی استفاده می کنند. توضیح آن که بعلت طولانی شدن دادرسی در یک مرحله و دستورات اداری مقامات ارشد، " آمار مختومه" برای در امان ماندن مدیران و منشیان و دادورزان و حتی قضات از بازخواست شدن و کسر امتیاز کارمندی استفاده می شود. 


۴. پرونده شماره .... ثبت مجدد شد:

 این عبارت در ادامه سیاست زمان خریدن برای انجام وظایف مربوط به پرونده ها توسط کارمندان دادگستری و به جریان انداختن پرونده استفاده میشود همچنین اگر پرونده ای مدتها به عللی مثل ترک و تعلیق تعقیب یا توقف دادرسی بعلت فوت یکی از اصحاب دعوا از دستور کار شعبه خارج شده باشد و مجددا از بایگانی راکد یا غیرراکد به ردیف پرونده های جاری بازگشته باشد، درج می شود. 


۵.قرار نیابت قضایی صادر شد:

در مواردیکه برخی یا همه متهمان در حوزه قضایی دیگری هستند جهت تفهیم اتهام و اخذ دفاعیات و گرفتن تامین کیفری(تعهد به حضور با وجه التزام و کفالت با فیش حقوقی یا ضمانت ) یا حتی جلب آنها از این عنوان استفاده می شود، همچنین در مواقع تحقیق محلی یا شنیدن سخن شهودی که در شهر دیگری هستند و این دلایل الزامی و در عین حال بدون نیاز به حضور نزد قاضی اصلی پرونده باشد، صادر می‌شود.


0
( 0 ) 0.0
نظرات

بیشتر بخوانید


در تاریخ 1403/1/21
چه راننده وسیله نقلیه باشید و چه عابر پیاده در هر صورت به خاطر سپردن نکات زیر می تواند ... [ادامه مطلب]

ارتباط با من


ایمیل:

hamed.naderzadeh@gmail.com

آدرس:

خیابان خواجه عبدالله انصاری. کوچه 9، ساختمان مدائن، طبقه همکف، گروه حقوقی مبداء

دادراه

کلیه حقوق این وب سایت محفوظ می باشد. تهیه شده در دادراه.