امین جلیلوند
وکیل پایه یک
1402/11/29
چطور حبس را تبدیل به جریمه نقدی کنیم؟

چطور حبس را تبدیل به جریمه نقدی کنیم؟

امین جلیلوند وکیل پایه یک دادگستری، عضو مرکز وکلای قوه قضائیه،کارشناس ارشد حقوق


تبدیل حبس به جریمه نقدی


سوالی که خیلی پرسیده می‌شود و اکثر محکومین به دنبال این هستند که حبس خود را تبدیل به جریمه نقدی کنند. زمانی که شخصی محکوم به حبس می‌شود و حکم وی قطعی میشود پرونده به اجرای احکام ارسال می‌گردد ابلاغ می‌شود که در اجرای احکام حاضر شود برای شروع مجازات حبس.


 ولی اگر شخص محکوم به موقع خود را به اجرای احکام معرفی ننماید چه اتفاقی می‌افتد؟


در این صورت به وثیقه گذار ابلاغ می‌شود که محکوم را تحویل دهد اگر کسی که وثیقه گذاشته برای محکوم این کار را انجام ندهد ضمانت وی توقیف می‌شود مثلاً اگر وثیقه ملکی است ملک وی توقیف می‌شود و غیر قابل نقل و انتقال می‌گردد و در نهایت به مزایده رفته و به فروش می‌رسد یا اگر فیش حقوقی باشد ضمانت ماهانه مبلغی که بنا بر پرونده و اوضاع احوال و میزان محکومیت متفاوت است از حقوق وی کسر می‌شود.

ولی راهکارهای حقوقی که برای تبدیل مجازات حبس به مجازات جریمه نقدی وجود دارد بستگی به عوامل مختلفی دارد مانند اینکه جرم درجه چند است؟ آیا شاکی خصوصی دارد یا خیر؟ آیا شاکی خصوصی رضایت داده یا خیر؟ آیا فرد دارای سابقه کیفری موثر است؟

و البته عوامل دیگر که همگی با هم باید بررسی شود که به این نتیجه برسیم می‌توان آن را به جریمه نقدی تبدیل کرد یا خیر به طور کلی نهادهای ارفاقی وجود دارند که سیاست حبس زدایی را تایید می‌کنند مانند نهادهای تعلیقی یا تعویق صدور حکم یا گرفتن پابند الکترونیک توسط محکومین.

تبدیل حبس به جریمه نقدی معمولا در مراحل دادگاه بدوی و تجدید نظر باید صورت گیرد و کمتر پیش می‌آید که در مرحله اجرای احکام باشد پس اقدام به موقع و دفاعیات محکم و موثر در مراحل دادگاه قبل از اینکه و به اجرای احکام ارسال شود حائز اهمیت است. 


0
( 0 ) 0.0
نظرات

بیشتر بخوانید


در تاریخ 1402/11/28
امین جلیلوند، وکیل پایه یک دادگستری، عضو مرکز وکلای قوه قضائیه،  کارشناس ارشد حقوق... [ادامه مطلب]
در تاریخ 1402/11/23
هنگامی که قتل یا فوت مشکوک به قتل یا دارویختگی مشکوک به قتل رخ دهد بر اساس ماده ۱۳۳ از قانون آیین دادرسی کیفری مامورین کلانتری یا پاسگاه محل وقوع صحنه جرم یا محل کشف جسد را با وسایل مناسب مثل ... [ادامه مطلب]
در تاریخ 1402/11/23
هزینه دادرسی هزینه‌ای است که در دعاوی مالی و غیرمالی متفاوت است در دعاوی مالی اهمیت بیش... [ادامه مطلب]
در تاریخ 1402/11/23
معمولاً خرید و فروش خودرو در حال حاضر در کشور ما به صورت وکالتی صورت می‌گیرد نکته‌ای که... [ادامه مطلب]

ارتباط با من


ایمیل:

amynj2139@gmail.com

آدرس:

کرج.چهارراه هفت تیر

شبکه های اجتماعی من:

دادراه

کلیه حقوق این وب سایت محفوظ می باشد. تهیه شده در دادراه.