امین جلیلوند
وکیل پایه یک
1402/2/9

کارشناسی در پرونده کیفری چگونه است؟

کارشناسی در مسائل کیفری بازپرس و دادیار تحقیق می تواند راسن یا به تقاضای یکی از طرفین قرار ارجاع امر به کارشناس ای را صادر کند بنابراین چنانچه بازپرس و دادیار تحقیق تصمیم به ارجاع موضوع به کارشناسی داشت که به تشخیص خود و چه به تقاضای شاکی و متهم و چه قبل از احضار متهم و تفهیم اتهام به وی باشد چه بعد از آن می‌بایست قرار کارشناسی صادر گردد و صدور دستور قضایی جهت ارجاع به کارشناسی صحیح و قانونی نیست.


 بازپرس و دادیار تحقیق باید موضوع کارشناسی را به طور دقیق در قرار خود ذکر کند و به عبارت دیگر دقیقاً بیان کند که نظر کارشناسی را در چه موضوعی می خواهد به عنوان مثال چنانچه بازپرس اقدام به صدور قرار کارشناسی در خصوص بررسی جعل اسناد ارائه شده توسط شاکی صادرنمود بایستی در قرار کارشناسی دقیق آن بیان کند که اول آن توسط کارشناس کدام یک از اسناد بررسی شود ثانیا آیا اساس سند از لحاظ جعلی بودن بررسی گردد یا صرفاً امضا یا اثر انگشت یا ستوری از از آن سال چنانچه موضوع بررسی امضا یا اثر انگشت مجهول است آیا همه امضا ها یا آثار انگشت زیر سند بررسی شود یا فقط امضای منتسب به شاکی؟  شاهد یا متهم بنابراین نباید به صورت کلی بیان کند.


 بازپرس یا دادیار تحقیق باید کارشناس را به قید قرعه انتخاب کند،

 زمانی که دادیار یا بازپرس تحقیق میخواهد موضوع را به کارشناسی بیش از یک نفر ارجاع دهد بایستی به عهده فرد را رعایت کند و به عبارت دیگر عده کارشناسان پس از کارشناس تک نفره به ترتیب عبارت است از ۳ و ۵ و ۷ و ۹ و ۱۱ نفر.


0
( 0 ) 0.0
نظرات

بیشتر بخوانید


در تاریخ 1402/11/29
امین جلیلوند وکیل پایه یک دادگستری، عضو مرکز وکلای قوه قضائیه،کارشناس ارشد حقوقتبدیل حب... [ادامه مطلب]
در تاریخ 1402/11/28
امین جلیلوند، وکیل پایه یک دادگستری، عضو مرکز وکلای قوه قضائیه،  کارشناس ارشد حقوق... [ادامه مطلب]
در تاریخ 1402/11/23
هنگامی که قتل یا فوت مشکوک به قتل یا دارویختگی مشکوک به قتل رخ دهد بر اساس ماده ۱۳۳ از قانون آیین دادرسی کیفری مامورین کلانتری یا پاسگاه محل وقوع صحنه جرم یا محل کشف جسد را با وسایل مناسب مثل ... [ادامه مطلب]
در تاریخ 1402/11/23
هزینه دادرسی هزینه‌ای است که در دعاوی مالی و غیرمالی متفاوت است در دعاوی مالی اهمیت بیش... [ادامه مطلب]

ارتباط با من


ایمیل:

amynj2139@gmail.com

آدرس:

کرج.چهارراه هفت تیر

شبکه های اجتماعی من:

دادراه

کلیه حقوق این وب سایت محفوظ می باشد. تهیه شده در دادراه.