امین جلیلوند
وکیل پایه یک
1402/2/8
وظایف و اختیارات قیم

وظایف و اختیارات قیم

قیم مکلف است قبل از مداخله در امور مولی علیه صورت جامعی کلیه دارایی‌های تهیه یک نسخه از آن را به امضای خود برای رئیس دادگستری شهرستانی  که مولی علیه در حوزه آن سکونت دارد بفرستد و رئیس دادگستری یا نماینده او باید نسبت به میزان دارایی مولی علیه تحقیقات لازم را به عمل آورد و قیم باید در حالیکه تهیه می کند برگهای بهادار و اسناد و دیون و اسناد املاک و تمام برگ هایی که دارای اهمیت است ذکر نماید.

 قیم  باید اموال ضایع شدن ای محجور را بفروشد و از پول آن با رعایت مصلحت محجور مالی خریداری یا به ترتیب دیگری که مصلحت می باشد رفتار نماید ،

باید هزینه زندگی محجور و اشخاص واجب النفقه هزینه معالجه آن ها را در بیمارستان و غیره و هزینه‌های لازم دیگر از قبیل هزینه تربیت اطفال محجور را بپردازد.

 قیم باید اسناد و اشیای قیمتی محجور را با اطلاع رئیس دادگستری شهرستان در محل امنی نگهداری کند و وجوه نقدی را که مورد احتیاج نیست در یکی از بانک های معتبر بگذارد و یا در صورت امکان نباید وجوه زائد از احتیاج محجور را بدون سود بگذارد بلکه باید از آن بهره‌برداری کند.

 قیم باید لااقل سال یکبار حساب تصدی خود را به رئیس دادگستری شهرستان یا نماینده او بدهد .

 هرگاه قیم از وظایف انجام  محوله تخلف کند و از این راه ضرری به محجور وارد کند مسئول و مکلف به جبران خسارت است به علاوه ممکن است به حکم دادگاه از سمت قیمومت معزول گردد و حتی به عنوان خیانت در امانت مستوجب مجازات شناخته شود.



0
( 0 ) 0.0
نظرات

بیشتر بخوانید


در تاریخ 1402/11/29
امین جلیلوند وکیل پایه یک دادگستری، عضو مرکز وکلای قوه قضائیه،کارشناس ارشد حقوقتبدیل حب... [ادامه مطلب]
در تاریخ 1402/11/28
امین جلیلوند، وکیل پایه یک دادگستری، عضو مرکز وکلای قوه قضائیه،  کارشناس ارشد حقوق... [ادامه مطلب]
در تاریخ 1402/11/23
هنگامی که قتل یا فوت مشکوک به قتل یا دارویختگی مشکوک به قتل رخ دهد بر اساس ماده ۱۳۳ از قانون آیین دادرسی کیفری مامورین کلانتری یا پاسگاه محل وقوع صحنه جرم یا محل کشف جسد را با وسایل مناسب مثل ... [ادامه مطلب]
در تاریخ 1402/11/23
هزینه دادرسی هزینه‌ای است که در دعاوی مالی و غیرمالی متفاوت است در دعاوی مالی اهمیت بیش... [ادامه مطلب]

ارتباط با من


ایمیل:

amynj2139@gmail.com

آدرس:

کرج.چهارراه هفت تیر

شبکه های اجتماعی من:

دادراه

کلیه حقوق این وب سایت محفوظ می باشد. تهیه شده در دادراه.