فرانک قائدی
وکیل پایه یک
1402/12/3
شرایط مزایده اموال غیر منقول در اجرای احکام دادگاه

شرایط مزایده اموال غیر منقول در اجرای احکام دادگاه

پس از قطعیت حکم، بنا به تقاضای محکوم له (فردی که رای به نفع او صادر شده است) اجرائیه صادر می گردد و سپس دادورز اجرای احکام بنا به تقاضای محکوم له، جهت شناسایی اموال متعلق به محکوم علیه، اقدام به اخذ استعلام از اداره ثبت اسناد و املاک کشور، بانک مرکزی، اداره راهنمایی و رانندگی کل کشور و همراه اول و همچنین سازمان بورس می نماید.

 

اعتراض به قیمت ارزیابی شده

پس از معرفی و لیست برداری اموال، می بایست اموال، ارزیابی گردند.نتیجه ارزیابی به طرفین ابلاغ شده و می توانندظرف سه روز از تاریخ ابلاغ نسبت به نظریه ارزیاب اعتراض کنند. نظر دادگاه پس از ارجاع امر به کارشناسی مجدد، قطعی خواهد بود.

نکته قابل ذکر این است که اگر میان زمان اعلام نظر کارشناس رسمی دادگستری در مورد ارزش مال مورد مزایده و انجام مزایده در واحد اجرای احکام دادگستری، فاصله زمانی طولانی سپری شود، می بایست مجدداً کارشناسی صورت گیرد چراکه بدلیل نوسانات قیمتی، نظر کارشناس از زمان صدور حداکثر تا 6 ماه از تاریخ صدور معتبر می باشد.

 

انتشار آگهی

آگهی فروش باید در یکی از روزنامه های محلی یک نوبت منتشر شود. همچنین هر یک از طرفین می توانند درخواست انتشار آگهی در روزنامه کثیر الانتشار را نمایند. البته اگر روزنامه محلی وجود نداشته باشد یا ارزش مال بیست هزار تومان باشد، در این شرایط بجای نشر آگهی در روزنامه محلی، الصاق آگهی در قسمت اجرا و محل فروش انجام می گیرد.

ضرورت دارد فاصله بین انتشار آگهی و روز فروش بیشتر از یک ماه و کمتر از ده روز نباشد.

 

اگر خریدار پیدا نشود

اگر خریدار پیدا نشود سه راه حل وجود دارد: ۱- محکوم له (طلبکار) مال دیگری را معرفی کند و مال موضوع مزایده آزاد شود.  ۲- خود محکوم له (طلبکار)مال را به قیمت پایه قبول کند. ۳-  محکوم له تقاضای تجدید مزایده را بکند (که در این صورت، هزینه های مزایده ی بعدی به عهده خودش می باشد)

 

شرکت محکوم له و محکوم علیه در مزایده

حضور محکوم له و محکوم علیه {طلبکار و بدهکار} در جلسه مزایده الزامی نیست.

محکوم له می تواند در مزایده شرکت کند و احتمالا برنده مزایده باشد؛ اما محکوم علیه نمی تواند؛ محکوم علیه صرفا می تواند بالاترین قیمت پیشنهادی را بپردازد ؛ البته باید  ظرف دو ماه از تاریخ انجام مزایده کلیه بدهی و خسارات و هزینه های اجرایی را پرداخته  تا بتواند مانع انتقال ملک به محکوم له شود.دادگاه بعد از انقضای مهلت مزبور دستور انتقال تمام یا قسمتی از ملک را که معادل طلب محکوم له باشد خواهد داد.

 

نحوه فروش مال منقول در روز مزایده

فروش با حضور دادورز (‌مامور اجرا) و نماینده دادسرا به عمل می‌آید و صورت مجلس فروش به امضاء آن‌ها می‌رسد. در روز مزایده کسی که بالاترین قیمت را پیشنهاد می دهد برنده مزایده خواهد بود.

 
چگونگی پرداخت مبلغ مال مورد مزایده

دادورز(مأمور اجرا) می‌تواند حداقل۱۰ درصد مبلغ (بالاترین مبلغ پیشنهادی) را نقداً فی المجلس دریافت کند؛ در این صورت، برنده مزایده باید بقیه آن را تا یک ماه از تاریخ مزایده پرداخت کند. اگر خریدار در این مدت یک ماهه، بقیه مبلغ را نپردازد، هزینه های آگهی مجدد و… از آن برداشته می شودو بقیه اش به صندوق دادگستری واریز میشود و مزایده تکرار می شود. تحویل مال به خریدار مستلزم پرداخت کل مبلغ است.

 

شکایت از مزایده

مهلت شکایت از مزایده تا یک هفته پس از مزایده است و به دادگاه داده می شود. بنابراین، تا پایان این مهلت نمی توان مال را تحویل  برنده مزایده  داد؛ اگر شکایتی نسبت به انجام مزایده صورت گیرد، تا پایان رسیدگی به شکایت، آن مال تحویل داده نمی شود.

 

موارد عدم اعتبار مزایده

در موارد زیر فروش از درجه اعتبار ساقط و مزایده تجدید می شود

۱-هرگاه فروش در غیر روز و ساعت معین یا در غیر محلی که به موجب آگهی تعیین شده به عمل آید.

۲-  هرگاه کسی را بدون جهت قانونی مانع از خرید شوند و یا بالاترین قیمتی را که خواسته است  رد کنند.

۳-  در صورتی که مزایده بدون حضور نماینده دادستان باشد.

۴-  در صورتی که خریدار طبق ماده ۱۲۷ قانون اجرای احکام مدنی ممنوع از خرید بوده باشد.

۵-ارزیابان و دادورزها (مأمور اجرا) و سایر اشخاصی که مباشر امر فروش هستند و نیز خویشاوندان نسبی و سببی آنان تا درجه سوم مال مورد مزایده را بخرند.

 

مزایده مال مشاعی

مال مشاع نیز مانند مال مفروز می‌تواند مزایده شود اما در  آگهی مزایده فروش مال مشاع، باید به مشاع بودن مال موضوع مزایده و اینکه سهم مشاعی آن به فروش میرسد تصریح شود.در صورتی که سایر شریکان، فروش تمام ملک یا مال مشاعی را تقاضا کنند، در این صورت، تمام مال به فروش میرسد و سهم شرکا از محل فروش پرداخت می شود.

 

تنظیم سند

دادگاه درصورت احراز صحت جریان مزایده، دستور صدور سند انتقال راصرفا به نام خریدار می دهد و اجرای احکام حتی به درخواست برنده مزایده نمی تواند سند را به نام فرد دیگری تنظیم کند.

 

تحویل ملک

واحد اجرای احکام اقدام به تحویل ملک به خریدار نمی‌نماید. بنابراین اگر ملک متصرف داشته باشد خریدارممکن است مجبور باشد از طریق دعوی خلع ید نسبت به رفع تصرف متصرف اقدام کند.

 

جهت مشاوره حقوقی در خصوص مزایده اموال منقول و غیر منقول با شماره های مندرج در سایت تماس بگیرید.


 فرانک قائدی وکیل پایه یک دادگستری


1
( 1 ) 5.0
نظرات

تعداد کل نظرات: 1
فرهاد عارف پور
1403/1/1
عالی بود

بیشتر بخوانید


در تاریخ 1402/10/24
مرور زمان چک و محاسبه خسارت تاخیر تادیهطبق مواد ۳۱۸ و ۳۱۹ قانون اگر ظرف مدت ۵ سال از ت... [ادامه مطلب]
در تاریخ 1402/9/25
پس از صدور حكم در دعاوی، اجرای آن بايد با رعايت شرايط و تشريفات مندرج در قانون ا... [ادامه مطلب]

ارتباط با من


ایمیل:

faranakghaedi94@gmail.com

آدرس:

تهران .بلوار شهران.میدان دوم.پلاک 17.واحد22

شبکه های اجتماعی من:

دادراه

کلیه حقوق این وب سایت محفوظ می باشد. تهیه شده در دادراه.