حسین کریمی
وکیل پایه یک
1402/9/15
روش افزایش سرمایه شرکت سهامی خاص و ابطال مصوبه مجمع عمومی فوق العاده

روش افزایش سرمایه شرکت سهامی خاص و ابطال مصوبه مجمع عمومی فوق العاده

روش افزایش سرمایه شرکت سهامی خاص و ابطال مصوبه مجمع عمومی فوق العاده

برای افزایش سرمایه شرکت سهامی خاص، رعایت موارد ذیل لازم و ضروری می باشد و طبعاً عدم رعایت هر یک از آنها ممکن است منجر به اعتراض سایر سهامداران و بروز اختلافات حقوقی از جمله ابطال صورتجلسه مربوط به افزایش سرمایه و جبران خسارات وارده گردد؛ کما اینکه شرکت های زیادی به علت عدم رعایت حقوق تجارت وارد اختلافات متعدد حقوقی شده اند.

اینجانب به عنوان وکیل دادگستری متخصص دعاوی تجاری، جهت آموزش شیوه صحیح افزایش سرمایه شرکت سهامی خاص، مقاله ذیل را تقدیم می دارد.

1-پیشنهاد هیات مدیره :

پیشنهاد هیات مدیره به مجمع عمومی عادی راجع به افزایش سرمایه، باید متضمن توجیه لزوم افزایش سرمایه و شامل گزارش جامعی درباره امور شرکت از بدو سال مالی جاری و چنانچه تا آن موقع مجمع عمومی عادی نسبت به حساب های سال مالی قبل تصمیم نگرفته باشد، حاکی از وضع شرکت از ابتدای سال مالی قبل باشد.

2-گزارش بازرسان:

گزارش بازرس یا بازرسان در خصوص پیشنهاد هیئت مدیره برای افزایش سرمایه از موارد لازم و ضروری برای افزایش سرمایه می باشد؛ بازرس یا بازرسین شرکت می بایست نظر قاطع خود را با ذکر علت در خصوص صحت اظهارات هیئت مدیره و لزوم یا عدم لزوم افزایش سرمایه با توجه وضعیت مالی شرکت ارائه بدهند، به عنوان مثال بازرس یا بازرسان شرکت می توانند به علت عدم تأدیه تمام سرمایه شرکت وفق ماده 165 لایحه اصلاحی قانون تجارت ایراد نمایند یا چنانچه گزارش مالی هیئت مدیره با واقعیت مخالف باشند نظر خود را در این خصوص به مجمع عمومی فوق العاده ارائه دهند.

3-دعوت مجمع عمومی فوق العاده:

شیوه دعوت هر یک از مجامع را اساسنامه شرکت و قانون تجارت مشخص خواهد کرد؛

الف-وفق ماده 97 لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت "در کلیه موارد دعوت صاحبان سهام برای تشکیل مجامع عمومی باید از طریق نشر آگهی در روزنامه کثیرالانتشاری که آگهی‌های مربوط بشرکت در آن نشر میگردد بعمل آید. هر یک از مجامع عمومی سالیانه باید روزنامه کثیرالانتشاری را که هر گونه دعوت و اطلاعیه بعدی برای‌سهامداران تا تشکیل مجمع عمومی سالانه بعد در آن منتشر خواهد شد تعیین نمایند. این تصمیم باید در روزنامه کثیرالانتشاری که تا تاریخ چنین‌تصمیمی جهت نشر دعوتنامه‌ها و اطلاعیه‌های مربوط بشرکت قبلاً تعیین شده منتشر گردد در تبصره ماده مذکور نیز بیان شد " در مواقعی که کلیه صاحبان سهام در مجمع حاضر باشند نشر آگهی و تشریفات دعوت الزامی نیست."

 

ب-معمولاً در اساسنامه شرکت ها در خصوص  شیوه دعوت هر یک از مجامع انجام موارد ذیل را ضروری می دانند:

یک-درخواست کتبی اکثریت اعضای هیئت مدیره یا بازرس یا دارندگان یک پنجم سرمایه شرکت

دو- از تاریخ وصول درخواست دعوت مجمع، هیئت مدیره یا رئیس هیئت مدیره یا مدیر عامل باید ظرف مهلت 20 روز مجمع را دعوتت نمایند.

سه-تعیین محل، روز و ساعت جلسه

چهار-ذکر اموری که در جلسه مجمع عمومی فوق العاده موضوع رسیدگی واقع می گردند.( دستور جلسه-توضیح مختصر )

پنج-از تاریخ دعوت تا تاریخ تشکیل جلسه مجمع کمتر از 10 روز و بیشتر از 40 روز نباشد نباشد ( تاریخ آگهی و تاریخ جلسه باید چک شود)

شش: به ترتیب و مواردی که در قانون پیش بینی شده نیز منتشر خواهد شد.

4- تحقق نصاب رسمیت جلسه مجمع عمومی فوق العاده :

مطابق مفاد ماده 72 لایحه اصلاحی قانون تجارت "مقررات مربوط بحضور عده لازم برای تشکیل مجمع عمومی در اساسنامه هر شرکت معین خواهد شد" لذا چنانچه اساسنامه در این خصوص سکوت نموده باشد وفق ماده 84 قانون تجارت لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت که بیان می دارد " در مجمع عمومی فوق‌العاده دارندگان بیش از نصف سهامی که حق رای دارند باید حاضر باشند. اگر در اولین دعوت حد نصاب مذکور حاصل نشد مجمع برای بار دوم دعوت و با حضور دارندگان بیش از یک سوم سهامی که حق رای دارند رسمیت یافته و اتخاذ تصمیم خواهد نمود به شرط آن که در دعوت دوم نتیجه دعوت اول قید شده باشد عمل خواهد شد.

5-مشخص شدن هیأت رئیسه ( متشکل از رئیس هیأت رئیسه، دو ناظر و یک منشی ) و رعایت تشریفات برگزاری جلسه مجمع عمومی فوق العاده:

مجامع توسط هیئت رئیسه اداره خواهد و صورتجلسات مجمع نیز به امضای هیأت رئیسه خواهد رسید، در این خصوص ماده 101 لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت مقرر می دارد " مجامع عمومی توسط هیئت‌رئیسه‌ای مرکب از یک رئیس و یک منشی و دو ناظر اداره میشود. در صورتیکه ترتیب دیگری در‌اساسنامه پیش‌بینی نشده باشد ریاست مجمع با رئیس هیئت مدیره خواهد بود مگر در مواقعی که انتخاب یا عزل بعضی از مدیران یا کلیه آنها جزو‌دستور جلسه مجمع باشد که در اینصورت رئیس مجمع از بین سهامداران حاضر در جلسه باکثریت نسبی انتخاب خواهد شد. ناظران از بین صاحبان‌سهام انتخاب خواهند شد ولی منشی جلسه ممکن است صاحب سهم نباشد."

 

6- تحقق نصاب تصمیم گیری مجمع عمومی فوق العاده:

مطابق مفاد ماده 72 لایحه اصلاحی قانون تجارت "مقررات مربوط به آراء لازم جهت اتخاذ تصمیمات هر یک از مجامع در اساسنامه معین خواهد شد"

7-ثبت افزایش سرمایه:

پس از اخذ تصمیم در مجمع عمومی فوق العاده راجع به افزایش سرمایه از طریق انتشار سهام جدید، باید مراتب از طریق نشر آگهی در روزنامه کثیرالانتشاری که آگهی های مربوط به شرکت در آن انتشار می یابد، به اطلاع سهامداران برسد. در این آگهی باید حاوی اطلاعات مربوط به مبلغ افزایش سرمایه و مبلغ اسمی سهام جدید و حسب مورد، مبلغ اضافه ارزش سهام و تعداد سهامی که هر صاحب سهم به نسبت سهام خود حق تقدم در خرید آن ها را دارد و مهلت پذیره نویسی و نحوه پرداخت، ذکر شود. در صورتی که برای سهام جدید شرایط خاصی در نظر گرفته نشده باشد، چگونگی این شرایط نیز در آگهی قید خواهد شد.

8-تسلیم مدارک ذیل به اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری:

·         اظهارنامه امضاء شده توسط رئیس وکلیه اعضای هیات مدیره

·         صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده در خصوص تصویب افزایش سرمایه یا اجازه آن را به هیئت مدیره داده است و در صورت اخیر، صورتجلسه هیات مدیره که افزایش سرمایه را مورد تصویب قرار داده است.

·         یک نسخه از روزنامه ای که آگهی افزایش سرمایه در آن درج شده است.

·         اظهارنامه مشعر بر فروش کلیه سهام جدید.(در صورتی که سهام جدید امتیازاتی داشته باشد باید شرح امتیازات و موجبات آن در اظهارنامه قید شود. این اظهارنامه نیز باید به امضای رئیس وکلیه اعضای هیات مدیره برسد)

·         در صورتی که قسمتی از افزایش سرمایه به صورت غیرنقد باشد، باید تمام آن تحویل گردیده و قیمت آن با جلب نظر کتبی کارشناس رسمی وزارت دادگستری به تصویب مجمع عمومی فوق العاده رسیده باشد. یک نسخه از صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده، مربوط به قیمت آورده های غیرنقدی، نیز باید به همراه مدارک مزبور، به مرجع ثبت شرکت تسلیم گردد.

سوالات متداول

1- مراحل افزایش سرمایه شرکت چیست؟

1-پیشنهاد هیات مدیره 2-گزارش بازرسان 3-دعوت مجمع عمومی فوق العاده 4- تحقق نصاب رسمیت جلسه مجمع عمومی فوق العاده 5-مشخص شدن هیأت رئیسه ( متشکل از رئیس هیأت رئیسه، دو ناظر و یک منشی ) و رعایت تشریفات برگزاری جلسه مجمع عمومی فوق العاده 6- تحقق نصاب تصمیم گیری مجمع عمومی فوق العاده 7-ثبت افزایش سرمایه 8-تسلیم مدارک ذیل به اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری

1
( 1 ) 5.0
نظرات

تعداد کل نظرات: 1
محمد جواد
1402/9/22
خیلی خیلی عالی بود.

بیشتر بخوانید


در تاریخ 1402/6/16
مدیرعامل شرکت چه کسی است؟ هنگامی که یک شرکت تاسیس می گردد در جلسه مجمع عمومی عادی ... [ادامه مطلب]
در تاریخ 1402/6/15
اساسنامه حکم قانون اساسی شرکت را دارد که تنظیم و ثبت آن برای هر شرکتی لازم و ضروری است؛... [ادامه مطلب]
در تاریخ 1402/6/14
کلیه صاحبان سهام و مدیران شرکت ها، اصطلاح مجمع را شنیده اند اما قطعا هر یک از مجامع دار... [ادامه مطلب]
در تاریخ 1402/6/14
ویژگی های صورت جلسه هیات مدیره شرکت:۱- صورتجلسه هیات مدیره نباید به صورت دستگردان تنظیم... [ادامه مطلب]

ارتباط با من


ایمیل:

h.karimi.lawyer22@gmail.com

آدرس:

تهران، تهرانپارس غربی، خیابان فرجام، خ باغدارنیا باغدارنیا، پلاک 42 طبقه سه واحد 5

دادراه

کلیه حقوق این وب سایت محفوظ می باشد. تهیه شده در دادراه.