عارف قطره سامانی
وکیل کارآموز
1402/4/30
چشم اندازی حقوقی به خرید اینترنتی مطمئن

چشم اندازی حقوقی به خرید اینترنتی مطمئن

تا چند سال گذشته که قطعا خاطرات آن به یادمان هست ، برای خبردار شدن از اتفاقات به باجه های روزنامه فروشی می رفتیم ، برای تهیه ی نان در صف های طولانی نان می ایستادیم ، برای تهیه یک غذا به چندین فروشگاه مختلف مواد غذایی مثل میوه فروشی ، سوپر مارکت و لبنیاتی می رفتیم تا بتوانیم با خرید اقلام متفاوت ، غذایی را طبخ کنیم. 

اما امروزه با چند کلیک ساده در فضای مجازی ، از اخبار روز جهان با خبر می شویم ، به سادگی و با صرف چند دقیقه غذا سفارش می دهیم ، برای خرید کالای مد نظر در محل کار یا منزل انواع آن را با یکدیگر مقایسه می کنیم و بعضا از تجربیات سایر کاربران نیز بهره می بریم.  

هرچند که سیستم سنتی خرید همچنان ادامه دارد اما از نقش پررنگی که اینترنت و خرید آنلاین در زندگی روزمره ما ایفا می کند هم نمی توان به سادگی گذشت به نحوی که طی گزارشی پایگاه خبری تحلیلی دادار اقتصاد به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ، کشور ایران را به عنوان چهاردهمین کشور در جهان از نظر آمار خرید اینترنتی معرفی نمود.طبیعتا شیوع خرید آنلاین مشکلاتی را نیز با خود به همراه دارد از جمله اینکه ممکن است گاهی خریدار مدعی باشد که پول کالا را پرداخت نمودم اما کالایی برای من ارسال نشد یا کالایی متفاوت و یا حتی ناقص تحویل گرفتم . در مواردی بدتر از آن گاهی فردی مدعی است که برای خرید اینترنتی مبلغی را پرداخت نمودم و پس از آن موجودی حساب بانکی ام خالی شد.

از طرفی حقوق همواره با مسائل اجتماعی گره خورده است و فرد می تواند با رعایت چند نکته ی ساده و آگاهی از حقوق خود در این نوع از خرید ، مانع از تضییع حقوق خود باشد.

ای نماد یا نماد اعتماد الکترونیکی ، نشانه ای است که مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صنعت ، معدن و تجارت به کسب و کار های مجازی اعطا می کند . ای نماد در راستای حمایت از مصرف کنندگان در فضای تجارت الکترونیکی و معرفی کسب و کار های قانونمند می باشد. 

به عبارتی ای نماد اعتبار یک فروشگاه اینترنتی بوده و کاربر با خیال آسوده تری اقدام به خرید می کند.

لذا بهتر است از فروشگاه اینترنتی خرید شود که دارای نشان ای نماد است.

همچنین کاربران می توانند با کلیک بر روی نشان ای نماد در سایت فروشگاه ، اطلاعات شناسنامه آن کسب و کار ، سابقه فعالیت ، وضعیت تخلف و سایر اطلاعات را بررسی کنند.

برخی از فروشگاه های اینترنتی در سایت خود ، قسمتی تحت عنوان قوانین و مقررات را تعریف کرده اند ، حتما پیش از خرید می بایست تمامی قوانین و مقررات آن فروشگاه مورد مطالعه قرار بگیرد ، چرا که چنین متنی به عنوان توافق بین فروشنده و خریدار تلقی می شود و اظهار بی اطلاعی توسط خریدار در آینده هیچ اثری نخواهد داشت. 

بهتر است به هنگام خرید اینترنتی از وای فای اماکن عمومی استفاده نشود و از کارت بانکی که موجودی آن محدود است خرید کنیم و چنانچه فروشگاه اینترنتی این قابلیت را دارد که مبلغ کالا درب منزل پرداخت شود ، انتخاب این گزینه می تواند جلوی بسیاری از نگرانی ها را بگیرد.

و در آخر ، حق انصراف (استرداد کالا) از جمله حقوقی است که خریداران اینترنتی دارا می باشند.

مطابق با ماده ۳۷ قانون تجارت الکترونیک ، در هر معامله از راه دور مصرف کننده باید حداقل هفت روز کاری وقت برای انصراف از قبول خود بدون تحمل جریمه یا ارائه دلیل داشته باشد . تنها هزینه تحمیلی بر مصرف کننده هزینه باز پس فرستادن کالا خواهد بود.

همچنین به موجب بند ج از ماده ۳۸ قانون تجارت الکترونیک به محض استفاده مصرف کننده از حق انصراف ، تامین کننده مکلف است بدون مطالبه ی هیچ گونه وجهی ، عین مبلغ دریافتی را در اسرع وقت به مصرف کننده مسترد کند. 

با رعایت نکات ذکر شده ، احتمال سواستفاده از خریداران اینترنتی به حداقل خواهد رسید و کمتر شاهد تضییع حقوق این افراد خواهیم بود.

سوالات متداول

1- خرید اینترنتی

به هنگام خرید اینترنتی به چه نکاتی توجه کنیم؟

2- ای نماد

نماد اعتماد الکترونیکی چیست و چه کاربردی دارد؟

3- استرداد کالا

در خرید اینترنتی ، تحت چه شرایطی می توان کالا را مسترد کرد؟

0
( 0 ) 0.0
نظرات

ارتباط با من


عارف قطره سامانی

آدرس:

تهران ، فلکه دوم صادقیه ، بلوار آیت الله کاشانی ، روبرو شهرداری منطقه 5 ، مجتمع افرا ، طبقه 4 ، واحد 412

دادراه

کلیه حقوق این وب سایت محفوظ می باشد. تهیه شده در دادراه.