محمدمهدی رضیان
وکیل
1399/11/3

بهترین وکیل دادگستری را چگونه انتخاب نماییم؟

وکیل به فردی گفته می‌شود که از سوی شخص دیگری برای انجام کاری مامور می‌شود و قرارداری که طبق قوانین و حقوق مدنی بین طرفین منعقد می‌شود «وکالت» نامیده می‌شود. طرفین قرارداد منعقد شده نیز «وکیل» و «موکل» نام دارند. سوال دیگری که ممکن است در ذهن شما بوجود آید این است که وکیل پایه یک دادگستری به چه کسی گفته می‌شود؟ در ادامه به بررسی این موضوع میپردازیم که وکیل پایه یک دادگستری کیست و یک وکیل پایه یک دادگستری خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

شرایط معرفی یک وکیل خوب

زمان معرفی وکیل خوب تنها نباید به آشنایی او با مسائل حقوقی توجه کرد بلکه وکیل خوب باید از مهارت‌های دیگری برخوردار باشد که در جریان بررسی پرونده لازم و ضروری است. در بسیاری از موارد یک وکیل خوب با وجود برخورداری از سواد حقوقی کافی و اشراف کامل به قوانین و مقرراتی که پرونده های آن را پذیرفته اند، نتیجه مورد نظر را کسب نمی کنند و حتی در شرایطی که نتیجه ی به دست آمده مورد قبول موکل باشد به دلیل آنکه نتوانسته اند به خوبی با موکل خود ارتباط برقرار کنند، موکل رضایتمندی کاملی ندارد.

اهمیت مهارت هایی که در رابطه با آن صحبت شد زمانی پررنگ تر می شود که متوجه شوید وکلا با بخش های مختلفی سر و کار دارند که در به موفقیت رساندن پرونده نقشی اساسی دارد، از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. طرف دیگر پرونده حقوقی

۲. مقامات قضایی و اداری در دادگستری

۳. مراجع ثبتی

۴. مراجع انتظامی

….

مهم‌ترین مهارت‌ها که برای معرفی وکیل خوب مورد نیاز است عبارتند از:

 مهارت‌های ارتباطی

یکی از مورد توجه ترین مهارت های یک وکیل خوب یا مشاور حقوقی، مهارت‌ ارتباطی است و این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که هنگام برقراری ارتباط به صورت درست، مخاطب منظور وکیل را بهتر و روشن تر متوجه می شود و از همین رو مشکل سوء برداشت نخواهیم داشت. این مهارت، اگر چه برای همه افراد جامعه ضروری است اما در حرفه‌ی وکالت این ضرورت دو چندان می شود. در معرفی وکیل خوب باید به این امر توجه ویژه ای داشت چرا که یک وکیل با افراد متفاوتی سر و کار دارد که هر کدام شخصیت و روحیات منحصر به خود را دارا می باشد. این مهارت بیش از همه در زمان دفاع از حقوق موکل اهمیت می یابد.

مهارت های ارتباطی برای معرفی وکیل خوب شامل موارد زیر است:

۱.مهارت گوش دادن فعال و مؤثر

به همان اندازه ای که یک وکیل باید بیان مناسب و شیوایی داشته باشد باید شنونده خوبی هم باشد. وکیل خوب باید بتواند به خوبی به صحبت های موکل خود گوش بسپارد تا بتواند نکات کلیدی مطرح شده از سوی وی را در قالب دادخواست، شکوائیه یا لایحه دفاعیه تهیه کند.

علاوه بر این وکیل خوب باید بتواند در جلسات دادگاه به صحبت های قاضی و همچنین طرف دیگر دعوا نیز به خوبی دقت کند تا از این طریق نیز نکات خاصی را به دست آورد.

۲. مهارت‌های کلامی

مهارت کلامی از جمله  مهارت هایی است که از طریق آن می توان به معرفی وکیل خوب پرداخت. یک وکیل باید بتواند با کلامی قابل‌فهم و تاثیرگذار منظور خود را به مخاطبان بفهماند.

این مهارت به ویژه در زمان های رسیدگی به پرونده ها خود را نشان می دهد به صورتی که وکیل خوب باید این توانایی را داشته باشد تا در جو دادگاه به خوبی مسائل کلیدی را به صورت مختصر، کوتاه و شیوا بیان کند. در بسیاری از موارد وکلا با وجود آنکه نسبت به قوانین اشراف کامل دارند اما به دلیل آنکه از مهارت های کلامی خوبی برخوردار نیستند، نمی توانند در زمان مورد نظر به موفقیت مورد انتظار دست یابند.

۴. مهارت‌های غیرکلامی

مهارت‌های غیرکلامی در بسیاری از موارد اهمیتی بیش از مهارت کلامی می یابند، یکی از انواع مهارت های غیر کلامی زبان بدن است. این مهارت های غیر کلامی می توانند تا حد زیادی به موکلین و حتی دیگر افرادی که با وکیل سر و کار دارند اطلاعاتی در رابطه با مفهوم کلام وی بدهند.

۵. مهارت ایجاد اعتماد در مراجعین

برای موکلین ایجاد اعتماد یکی از معیارهای مهم معرفی وکیل خوب است. از طرفی یک رابطه‌ی مؤثر و پایدار از طریق ایجاد اعتماد در طرفین شکل می گیرد،در صورتی که اعتمادی میان موکل و وکیل ایجاد نشود می توان ادعا کرد که بررسی پرونده به شکل دلخواه پیش نخواهد رفت.

از این رو یک وکیل خوب باید این توانایی را داشته باشد تا حد امکان اعتماد لازم را در موکل ایجاد کند.

زمانی که یک مراجع به یک وکیل خوب معرفی می شود انتظار دارد مسائلی که مطرح می کند برای وکیل اهمیت داشته باشد و از طرفی انتظار دارد این مطالب نزد وکیل به عنوان راز باشد و از افشای آن خودداری کند.

نشانه هایی که بیانگر رفتار وکیل در جهت ایجاد اعتماد است به صورت زیر است:

۱.به صحبت های موکل به طور کامل گوش می سپارد و در برخی موارد برای آگاهی بیشتر از موضوع سوال هایی کوتاه می پرسد.

۲. پیشنهادهای لازم را به موکل در جهت پیشروی پرونده ارائه دهد.

۳.وکیل باید روشن و واضح صحبت کند تا بتواند به خوبی منظور خود را به موکل برساند و از کلی گویی خودداری کند. به این ترتیب موکل کاملا در جریان امور قرار می گیرد.

۴. به طور معمول معرفی وکیل خوب در رابطه با وکلایی صورت می گیرد که به صورت صریح و روشن در رابطه با دستمزد و هزینه ها صحبت می کنند.

۵. وکیل خوب به موکل خود فرصت می دهد تا در رابطه با طرح های پیشنهادی تفکر کند و آنان را ملزم به انجام کاری نمی کند، به این ترتیب موکل احساس راحتی بیشتری می کند و با تفکر اقدام به انتخاب مناسب می کند.

۶. یک وکیل خوب به موکل اطمینان می دهد که در جهت دستیابی به موفقیت از هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد و در عمل نیز این موضوع را به موکل خود نشان دهد.

 مهارت شخصیت‌شناسی

یکی از مهارت های مهم یک وکیل  دادگستری آن است که بتواند شخصیت افراد را تشخیص دهد و این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که وی با طیف وسیعی از افراد در مقامات اداری، انتظامی، قضایی و دیگر وکلا ارتباط دارد.

توانایی شناخت شخصیت افراد در وکلا باعث برقراری ارتباط با افراد و تعامل با آن ها می شود.

معرفی وکیل خوب در رابطه با وکیلی صورت می گیرد که از مهارت شخصیت شناسی خوبی برخوردار باشد و دارای ویژگی های زیر باشد:

۱.تیپ های شخصیتی را می شناسد.

۲. آشنایی با فرهنگ‌های مختلف و «ارزش‌ها» و «ضد ارزش‌ها» .

۳. با انواع بیماری های روحی و روانی آشنا باشد و بداند که در رابطه با این افراد باید به چه صورتی رفتار کند.

همه ی مسائل ذکر شده مواردی است که در هنگام معرفی وکیل خوب به شما باید مدنظر قرار دهید.

وکیل پایه یک دادگستری کیست؟

وکیل پایه یک دادگستری کسی است که پس از گذراندن دوره لیسانس(کارشناسی) و پس از کسب مدرک در زمینه حقوق یا فقه و مبانی حقوق اسلامی، در آزمون پذیرش کارآموزی کانون وکلای دادگستری که تنها یک بار در سال برگزار می‌شود و رقابتی سخت در آن وجود دارد را پشت سر گذاشته و موفقیت در آن را بدست آورد.

پس از قبولی در آزمون، فرد باید استعلاماتی نظیر گواهی عدم اعتیاد، عدم سوء پیشینه کیفری و ... را از پزشکی قانونی و نهاد‌های امنیتی دریافت و ارائه نماید. پس از موفقیت در آزمون و ارائه استعلامات و گواهی‌های خواسته شده فرد به عنوان کارآموز وکالت شناخته می‌شود. برای اینکه فرد تبدیل به یک وکیل پایه یک دادگستری شود، باید به مدت دو سال نزد یک وکیل پایه یک دادگستری متخصص، که یه وکیل سرپرست معروف است، به عنوان کارآموز فعالیت کند و با شرکت در جلسات دادرسی در تمام زمینه‌های حقوقی تجربه و اطلاعات کسب نماید. علاوه بر این فرد کارآموز باید در جلسات آموزشی که توسط کانون وکلا یکبار در هفته برگزار می‌شوند نیز شرکت کند و همچنین در آزمون مهارت‌های کامپیوتری (icdl) نمره قبولی را کسب نماید.

در مرحله بعدی و پس از گذراندن دوره‌های گفته شده کارآموز باید در آزمونی بسیار سخت به نام اختبار شرکت کند. فرد کارآموز می‌بایست در این آزمون، که دارای دو بخش شفاهی و کتبی می‌باشد، نمره قبولی را کسب کند. پس از کسب نمره قبولی در این آزمون فرد در مراسم سوگند یا تحلیف شرکت می‌کند و پس از سوگند یاد کردن به صورت رسمی به عنوان وکیل پایه یک دادگستری شناخته خواهد شد.

چرا وکیل پایه یک دادگستری قابل اعتماد است؟

همانطور که گفتیم برای این که یک فرد تبدیل به وکیل پایه یک دادگستری شود باید مراحل زیادی را طی کرده و در آزمون‌های متفاوتی نمره قبولی کسب کند. از همین موضوع می‌توانید نتیجه بگیرید که هرکسی نمی‌تواند به عنوان وکیل پایه یک دادگستری شناخته شود و فردی که این عنوان را کسب کند، شخصی متخصص در زمینه مسائل حقوقی به شمار می‌رود.

لزوم کمک گرفتن از وکیل پایه یک دادگستری

بی شک کمک گرفتن از افراد متخصص در هر زمینه می‌تواند تاثیر به سزایی در تسریع روند رسیدگی به مسئله و گرفتن نتیجه داشته باشد. فرد متخصص در زمینه‌های حقوقی، وکیل پایه یک دادگستری می‌باشد. کم نیستند افرادی که به دلایل مختلف از مراجعه به وکیل پایه یک دادگستری امتناع می‌ورزند و البته در پایان کار نیز از این موضوع پشیمان می‌شوند.

کمک گرفتن از وکیل پایه یک دادگستری علاوه بر اینکه فشار روحی و روانی زیادی را از روی شما برمی‌دارد، منجر به صرفه‌جویی در هزینه‌های شما و تسریع در زمان رسیدگی به مشکلات شما خواهد شد؛ لذا پیشنهاد میگردد که رسیدگی به مسائل و امور کیفری و دادگاهی خود را حتما به یک وکیل پایه یک دادگستری بسپارید تا بهترین نتایج را بگیرید.

تفاوت وکیل پایه یک دادگستری با وکیل پایه دو دادگستری

اصلی‌ترین تفاوت وکیل پایه یک دادگستری و وکیل پایه دو دادگستری در روش پذیرش آن‌ها در آزمون وکالت است. کسی که موفق به قبولی در تمام آزمون های وکالت کانون وکلای دادگستری شود به عنوان وکیل پایه یک دادگستری شناخته شده و کسی که موفق به گرفتن پذیرش از سوی قوه قضائیه شود، وکیل قوه قضاییه خواهد بود. کانونهای وکلای دادگستری ایران نهادی کاملا مستقل و غیر وابسته هستند که پیش از انقلاب اسلامی تاسیس شده است.

پذیرش از سوی قوه قضائیه هرچند مشکلات و سختی‌های خود را دارد، ولی نسبت به آزمون کانون وکلای ایران ساده‌تر بوده و به همین خاطر درجه اعتبار آن نیز نسبت به وکیل پایه یک دادگستری پایین‌تر است.

از دیگر تفاوت‌های مهم وکیل پایه یک دادگستری و وکیل پایه دو دادگستری در توانایی پذیرش دعاوی می‌باشد. بدین صورت که وکیل پایه یک دادگستری می‌تواند تمام دعاوی و تمام مراحل آن‌ها را بپذیرد در حالی که حوزه فعالیت وکیل پایه دو دادگستری محدود است.

حوزه‌های فعالیت وکیل پایه یک دادگستری

به طور کلی وکیل پایه یک دادگستری می‌تواند به وکالت در زمینه‌های گوناگون بپردازد و در دعاوی مختلف حضور یابد. برخی از دعاوی مختلفی که وکیل پایه یک دادگستری می‌تواند در آن حضور یابد عبارتند از:

وکیل خانواده

وکیلی که در اموری مانند طلاق، مهریه، طلاق توافقی، استرداد جهیزیه، نفقه، حضانت کودکان، انحصار وراثت و ... می‌تواند راهنما باشد.

وکیل ملکی

یک وکیل پایه یک دادگستری که در زمینه‌هایی نظیر تنظیم سند رسمی، الزام به اخذ پایان کار، وقف، سرقفلی، قرارداد اجاره و ... فعالیت می‌کند.

وکیل مهاجرت

وکیلی که در امور مهاجرت می‌تواند راهنمای شما بوده و شما را از قوانین جایی که قصد مهاجرت به آن را دارید آگاه می‌سازد.

وکیل مالیاتی

برای جلوگیری از محکوم شدن به جرائم سنگین مالیاتی، می‌توانید از یک وکیل پایه یک دادگستری در زمینه مالیات کمک بگیرید.

وکیل ثبت احوال

وکیل پایه یک دادگستری می‌تواند در زمینه‌های متفاوت مرتبط با ثبت احوال از جمله: تغییر نام و نام خانوادگی، حذف نام همسر از شناسنامه پس از طلاق، اخذ گواهی فوت و ... شما را راهنمایی و کمک کند.

وکیل شرکت‌ها

برای انجام اموری مانند ثبت شرکت، ضمانت نامه‌های بانکی، تشکیل پرونده مالیاتی و ... نیز می‌توانید به سراغ یک وکیل پایه یک دادگستری بروید.

وکیل چک و سفته

انجام اموری مانند رسیدگی به چک و سفته برگشتی نیز می‌تواند در حوزه فعالیت‌های یک وکیل پایه یک دادگستری باشد.

وکیل کیفری

وکیلی که در اموری مانند کلاهبرداری ، سرقت ، تجاوز ،ضرب و جرح ،قتل ، روابط نامشروع ،آدم ربایی ، لواط ، مطالبه دیه ، توهین ، تهدید و ... می‌تواند راهنما باشد


بهترین وکیل پایه یک دادگستری 

اگر مشکلی کیفری برایتان پیش آمد و رسیدگی و حل کردن آن و همچنین حضور در دعاوی کیفری برایتان کاری دشوار و طاقت فرساست، پیشنهاد ما به شما این است که از بهترین وکیل پایه یک دادگستری کمک بگیرید.

بهترین وکیل پایه یک دادگستری وکیلی است که با شرافت کاری خود با تمام انرژی خود در رابطه با پرونده شما کار کند و با گذر زمان نسبت به انجام امور دچار بی تفاوتی نشود. همچنین بهترین وکیل پایه یک دادگستری باید طوری رفتار کند که اعتماد و اطمینان کافی را در موکل خود ایجاد کرده و موجب آسودگی خیال او شود.

شجاعت، جسارت و نزاکت از دیگر خصوصیات بهترین وکیل پایه یک دادگستری به حساب می‌آیند. بهتر است برای انجام امور کیفری و حقوقی خود به سراغ وکیلی بروید که در زمینه دعاوی کیفری وحقوقی شما تجربه کافی را داشته باشد و بتواند به خوبی از عهده‌ی مسائل برآید.

روش های جستجوی وکیل دادگستری : چنانچه به دنبال جستجوی وکیل بخصوصی هستید و نام و نام خانوادگی او را دارید ولیکن آدرس و شماره تلفنی از او ندارید باید توجه داشته باشید که وکلا  عضو کانون وکلای دادگستری هستند  و برای پیدا نمودن نشانی و شماره تلفن وکیل می توانید به ترتیب از روش های زیر را بکار ببرید :مثلا محمد مهدی رضیان وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی عضو کانون وکلای دادگستری استان اصفهان .

جستجوی وکیل از طریق اینترنتی : اگر اطلاع ندارید که وکیل دادگستری مورد نظر شما، که بدنبال جستجوی آدرس او هستید عضو کدام یک از کانون های وکلای دادگستری است کافی است نام و نام خانوادگی او را جستجو نمایید سپس تمام مشخصات و راه های ارتباطی و ویژگی های وکیل دادگستری مورد نظر برای شما نمایش داده میشود .مثلا محمد مهدی رضیان وکیل پایه یک دادگستری اصفهان 


0
( 0 ) 0.0
نظرات

بیشتر بخوانید


در تاریخ 1400/3/11
قانون در جامعه بایدها و نبایدها را مشخص می‌کند و از این طریق باعث برقراری نظم می‌شود. امروزه، قوانین آن‌چنان گستردگی دارند که عموم جامعه قادر به آشنایی و د... [ادامه مطلب]
در تاریخ 1399/11/3
راه‌های اثبات تجاوز چیست؟به عنوان وکیل پایه یک دادگستری و تجربه شخصی باید عنوان نمایم که اثبات "جرایم ⁧تجاوز⁩ به عنف" در نظام دادرسی ایران، از پیچیده‌... [ادامه مطلب]
در تاریخ 1399/11/3
ویژگی بهترین وکیل دادگستری اصفهان۱- ابتدا تحقیق کنید زیرا باید ازتوانایی علمی ، شهرت ، تجربه ، حسن اخلاق و حق الوکاله و سایر خصوصیات بهترین وکیل اصفها... [ادامه مطلب]
در تاریخ 1399/5/25
 در دنیای پرمشغله امروز پیچیدگی‌های حاکم بر کسب و کار و تجارت از یک سو و دغدغه‌ها و اختلافات خانوادگی مانند طلاق، مهریه، نفقه از سویی دیگر نیاز افراد ... [ادامه مطلب]

ارتباط با من


ایمیل:

razianmehdi@yahoo.com

آدرس:

استان اصفهان -اصفهان-چهارباغ بالا

شبکه های اجتماعی من:

دادراه

کلیه حقوق این وب سایت محفوظ می باشد. تهیه شده در دادراه.