شميم ملا حسيني
وکیل پایه یک
1402/3/30
تفاوت دستور تخلیه فوری و حکم تخلیه

تفاوت دستور تخلیه فوری و حکم تخلیه

شمیم ملاحسینی- وکیل پایه یک دادگستری و مدرس دانشگاه، کارشناس ارشد حقوق جزا و جرم شناسی

تمامی حقوق مالکیت معنوی مربوط به تالیف و انتشار این مقاله متعلق به شمیم ملاحسینی می باشد. حق چاپ و نشر مطالب این وبلاگ به صورت الکترونیکی یا غیر الکترونیکی محفوظ می باشد


دستور تخلیه فوری:

 هرگاه شخصی ملک خود را تحت هر عنوانی که قانونا مشروعیت داشته باشد، اجاره دهد، اعم از مسکونی و یا تجاری ، مادامی که مستاجر بر خلاف تعهدات قراردادی خود عمل کند و یا بعد از اتمام مدت تعیین شده اجاره در قرارداد از تخلیه ملک خودداری ورزد ، موجر می‌تواند از طریق مراجعه به دفاتر خدمات قضایی درخواستی را تحت عنوان دستور تخلیه فوری به شورای حل اختلاف ارائه دهد و یا از طریق واحد اجرای ثبت اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان مربوطه تقدیم نماید تا به صورت فوری و خارج از نوبت به درخواست اش رسیدگی شود. این درخواست معمولاً طی مدت ۷ روز کاری بعد از بررسی اسناد مالکیت و احراز صحت اسناد موجر، پاسخ داده خواهد شد و دستور تخلیه بدین ترتیب اجرا می گردد.

شرط صدور دستور تخلیه:

برخلاف تصور عامه ،دستور تخلیه نیازی به صدور اجراییه ندارد و در حقیقت صرفا بعد از بررسی اجاره نامه و درج دقیق مدت زمان اجاره ملک موصوف و احراز انقضای مدت اجاره ، عموما این دستور صادر می‌گردد و نکته حائز اهمیت این است که قرارداد کتبی اجاره باید در دو نسخه با امضای طرفین یعنی موجر و مستاجر و امضای حداقل دو نفر شاهد مرد باشد و همچنین این دستور قطعی است و قابل تجدیدنظر خواهی نیست. درنظر داشته باشید ممکن است گاها به دلیل عدم پیگیری و سلسله مراتب در این پروسه اداری ، صدور دستور مذکور بیشتر از یک هفته به طول انجامد .

حکم تخلیه:

برخلاف دستور تخلیه ، صدور حکم نیاز به طرح دعوای حقوقی در قالب دادخواستی تحت عنوان «تقاضای صدور حکم تخلیه » از طریق دفاتر خدمات قضایی و ارسال آن به دادگاه محل وقوع ملک دارد تا بعد از ثبت آن دادخواست با تعیین وقت رسیدگی در نوبت معین نسبت به ادله موجود رسیدگی صورت گیرد و نهایتا منجر به صدور حکم تخلیه از سوی مقام قضایی گردد و نکته پایانی اینکه ، این دعوا در صورت اعتراض قابل تجدیدنظر خواهی از سوی اصحاب دعوا ظرف 20روز از تاریخ ابلاغ دادنامه صادره، در مرجع دادگاه عالی یعنی تجدید نظر استان می‌باشد و بعد از قطعیت حکم باید «اجراییه»صادر گردد تا طبق روال آیین دادرسی مدنی حکم موصوف اجرا گردد.

شمیم ملاحسینی- وکیل  پایه یک دادگستری و مدرس دانشگاه، کارشناس ارشد حقوق جزا و جرم شناسی

تمامی حقوق مالکیت معنوی مربوط به تالیف  و انتشار این مقاله متعلق به شمیم ملاحسینی می باشد. حق چاپ و نشر مطالب این وبلاگ به صورت الکترونیکی یا غیر الکترونیکی محفوظ می باشد


3
( 3 ) 5.0
نظرات

تعداد کل نظرات: 3
شهیده قربانیان
1402/5/9
کمتر کسی به این نکات ریز حقوقی توجه میکنه. ممنون واقعا ?
کاربر سایت
1402/5/9
متشکرم خوب بود
شهاب عسگری
1402/5/9
پس با این اوصاف دستور تخلیه فوری سریعتر و بهتره . ممنون

بیشتر بخوانید


در تاریخ 1403/1/7
شمیم ملاحسینی- وکیل پایه یک دادگستری و مدرس دانشگاه، کارشناس ارشد حقوق جزا و جرم شناسی... [ادامه مطلب]
در تاریخ 1402/12/8
شمیم ملاحسینی- وکیل  پایه یک دادگستری و مدرس دانشگاه، کارشناس ارشد حقوق جزا و جرم ... [ادامه مطلب]
در تاریخ 1402/10/13
شمیم ملاحسینی- وکیل  پایه یک دادگستری و مدرس دانشگاه، کارشناس ارشد حقوق جزا و جرم ... [ادامه مطلب]
در تاریخ 1402/8/21
شمیم ملاحسینی- وکیل  پایه یک دادگستری و مدرس دانشگاه، کارشناس ارشد حقوق جزا و جرم ... [ادامه مطلب]

ارتباط با من


ایمیل:

shamimmolahoseini@gmail.com

آدرس:

ابتدای بلوار امام رضا. کوچه شمس.ساختمان عدل طبقه3

شبکه های اجتماعی من:

دادراه

کلیه حقوق این وب سایت محفوظ می باشد. تهیه شده در دادراه.