شميم ملا حسيني
وکیل پایه یک
1402/12/8
تحلیل و بررسی بازارهای مالی مجازی (تجارت آنلاین) و جرایم مرتبط با آنها

تحلیل و بررسی بازارهای مالی مجازی (تجارت آنلاین) و جرایم مرتبط با آنها

شمیم ملاحسینی- وکیل  پایه یک دادگستری و مدرس دانشگاه، کارشناس ارشد حقوق جزا و جرم شناسی

تمامی حقوق مالکیت معنوی مربوط به تالیف  و انتشار این مقاله متعلق به شمیم ملاحسینی می باشد. حق چاپ و نشر مطالب این وبلاگ به صورت الکترونیکی یا غیر الکترونیکی محفوظ می باشد

بازار فارکس :

مفهوم بازار فارکس در فضای مجازی به معنای بررسی ارزش دو جفت ارز می‌باشد مثلاً ارزش دلار آمریکا به دلار کانادا یا  ریال ایران به ریال عربستان و آنچه که در بازار فارکس در حقیقت اتفاق می‌افتد ارزش دو ارز مختص کشورهای مختلف است که به آن اصطلاحا بازار پول فیات گویند

در برابر آن مفهومی تحت عنوان بازار بورس مطرح است که در کلیه کشورها از جمله کشور ایران وجود دارد و سالیانه کاربران و توسعه دهندگان بسیاری در آن سرمایه‌گذاری می‌کنند که کاملاً محرز و آشکار است که این سرمایه‌گذاری ممکن است به سود بینجامد و البته ضررهای آن نیز ناگزیر است. هر یک از کشورها بر اساس نمادهای بازار بورس تلاش می‌کنند تا در این جنگ مالی در جهان پیروز شوند و نماد بورس  شرکت آنان،  هرچند موقتی اما در رتبه اول جهانی قرار گیرد.


در سال 1390 سازمان بورس طی اطلاعیه ای اعلام کرد که فعالیت فارکس در ایران و فعالیت تمام اشخاص حقوقی و حقیقی در این بازار غیرقانونی است. همچنین فعالیت بروکرهای فارکس نیز به دلیل عدم مجوز فعالیت از سازمان بورس، غیرقانونی اعلام شد.


الگوریتم بازار فارکس:


هر یک از سرمایه‌گذاران و توسعه دهندگان تحت عنوان «تریدر» که به صورت جزئی یا عمده در حال ترید کردن در این بازارها هستند و  از طریق «بروکرها» به این فضای گسترده مالی وصل شده و بروکرها نیز از طریق «پرووایدر» که همان بانک ها و شرکت های قدرتمند بین المللی هستند، به این فضای نامحدود متصل اند و روزانه، ماهیانه و سالیانه سودهای کلانی حاصل می‌شود.

این سلسله مراتب از تریدرها  به عنوان کوچک‌ترین عضو این فضای گسترده شروع شده که با قدرتی که پرووایدرها به بروکرها می‌دهند هر شخص حقیقی تریدر می‌تواند در کشور خود با ثبت نام در بروکرها وارد این چرخه تجاری شود تا با تحلیل چارت مربوطه (مثلا تجارت نفت، طلا و...) شروع به فعالیت تجاری نماید و  بر اساس تحلیل نوسانات بازار به نحوی درآمد زایی کند .


ذخیره ارز دیجیتال  در صرافی ها:


هر یک از تریدرها از طریق صرافی می‌توانند نسبت به تحلیل چارت‌ها اقدام کنند اما به علت تحریم‌های ایران در بازارهای بین‌المللی ، در بسیاری از صرافی‌ها این امکان به صورت قانونی  میسر نیست و بعد از شناسایی IP هویت آن ترریدر که ایرانی است پولش بلوکه می‌شود و  طی ایمیلی از سوی آن صرافی اطلاع داده می‌شود تا ظرف ۲۰ روز  با ارائه مدارک هویتی و به صرافی نسبت به برداشت موجودی حسابش اقدام کند  سپس حساب آن شخص برای همیشه در آن صرافی بلاک میشود .


سایت ۴۰۳:

این سایت یک پلتفرم کاملاً قانونی است که از بهمن ماه ۱۴۰۲ از سوی وزارت ارتباطات و فناوری راه‌اندازی شد  و به هر یک از توسعه دهندگان و برنامه نویسان این امکان را می‌دهد تا بتواند با دور زدن تحریم‌ها نسبت به فعالیت تجاری خود در این فضا اقدام نماید آنها می‌توانند از طریق dns که در این سایت وجود دارد به نوعی با شکستن فیلترها بدون نیاز به vpn یا vps  ، شرکت‌های سرمایه‌گذاری جهانی که پلتفرم ۴۰۳ آنها را شناسایی می‌کند در ارتباط باشد. همچنین در خصوص بازارهای مالی نیز بسته به عملکرد کاربران به زودی راه اندازی خواهد شد .

 با وجود تمامی ابهاماتی که در مورد ماهیت و مکانیزم بازار فارکس در قانون ایران وجود دارد اما در پلتفرم قانونی ۴۰۳ که مورد تولید و تایید وزارت ارتباطات است، درکنار بسیاری از بازارهای مالی یکی از آنها بازار جهانی فارکس است .



هشدار کلاهبرداری و پولشویی در صرافی ها:


در این بازار پیچیده الکترونیک جهانی تعداد بی‌شماری صرافی‌های معتبر و نامعتبر وجود دارد که هر یک از تریدرها از ابتدا باید نسبت به شناخت و بررسی عملکرد آنها اقدام نمایید تا درگیر مشکلات و جرائم پولشویی و کلاهبرداری در راستای اهداف شوم صرافی‌های غیر معتبر و غیرقانونی نگردد. چراکه قطعا این مسئله برای ان شخص مال باخته نیز مسئولیت حقوقی و کیفری خواهد داشت.


نحوه کلاهبرداری از طریق بازار فارکس:


۱/روش کلاهبرداری با حساب های اجاره ای (عضوگیری هرمی)


همان طوری که تعریف ابتدایی بازار فارکس بیان شد ، فارکس به معنای «مبادله ارزی» است .در این میان عده ای سود جو با راه اندازی پیج ها و کانال های تلگرامی و با عضو گیری افراد در صدد هستند تا با تشکیل گروهای هرمی و پلکانی همچون گلد کویست که پرچمدار این گروه ها بوده با تیتر های فریبنده اذهان عمومی از قبیل «با عضو گیری و کمترین مبلغ سرمایه گذاری در کوتاه مدت سود دلاری کلان دریافت کنید » و یا «تحصیل وام بدون ضامن تا سقف نامحدود» مال باختگان را که اکثرا قشر نوجوان و جوان کشور هستند از عدم اگاهی و شناخت انها سو استفاده کرده ، اغفال میکنند و بعد از کسب درآمدهای کلان ، متواری شده که موارد گسترده ای از پرونده های کلاهبرداری و تحصیل مال نامشروع از این بازارهای جعلی و متقلبانه در سراسر کشور در محاکم قضایی مطمح رسیدگی است .

 شگرد کاری این گروه ها که اصطلاحا به آنها « اینوست» یا «پانزی » میگویند و در عرف با بازار فارکس کاملا مشتبه گرفته میشود به گونه ایست که با معرفی حساب های اعضای قدیمی و مال باختگان به اعضای جدیدتر در حقیقت از طریق «روش جدید کلاهبرداری با حساب های اجاره ای» اقدام میکنند و بدین وسیله تمامی مالباختگان را با هم درگیر میکنند و هیچ ردی از خود به جای نمیگذارند . در حقیقت اعضای قدیمی گروه مهره های سوخته ای هستند که متهمین اصلی این نوع پرونده ها قرار خواهند گرفت و متاسفانه سرکرده آنها از کشور با هویت جعلی و با کلیه پول های حاصل از سود کلان مردم از این شرکت های پانزی ، متواری میگردد.


۲/ کلاهبرداری از طریق ربات تریدر 


یکی دیگر از روش‌های کلاهبرداری در بازارهای مالی از طریق «ربات تریدر» می‌باشد که با برنامه نویسی و کدنویسی این ربات‌ها می‌توانند به شرکت‌های سردمدار و قدرتمند جهانی سرمایه‌گذاری متصل شوند و از طریق مبالغ به ظاهر کم که از مالباختگان با اغفال و فریب دریافت می‌کنند سودهای کلانی در این شرکت‌های جهانی کسب نمایند.


۳/ کلاهبرداری از طریق کانال سیگنال


روش دیگر کلاهبرداری از طریق «کانال سیگنال» است که در ۹۹ درصد مواقع به علت عدم آگاهی و شناخت ناکافی کاربران منجر به ربودن مال غیر با فریب قربانی می‌شود.

 در حقیقت کلاهبرداران با ایجاد پروژه‌های مختلف تخصصی جعلی و به قصد خرید و فروش آن محصولات کاربران را فریفته و سودهای کلانی کسب می‌کنند.

زیرا یکی از روش‌های اعتمادسازی و کسب درآمد صحیح و قانونی در این بازارها از طریق «خرید و فروش محصول» می‌باشد و کاربران می‌توانند در فضای مجازی هرنوع محصولات هنری، صنعتی، ادبی و غیره خود را تبدیل به فناوری nft  نمایند و درحقیقت برای آن «سند مالکیت مجازی» به نام خودشان اخذ کنند و نهایتا نسبت به خرید و فروش آنها در جهان مجازی اقدام نمایند و با فروش محصولات خود سرمایه گذاری کنند . در این وادی «کانال سیگنال» از همین شگرد برای اعتمادسازی و به ظاهر خرید و فروش محصولات جعلی در فضای مجازی، ابتدا اعتماد و اطمینان کاربران را جلب کرده سپس نسبت به کلاهبرداری گسترده دلاری از طریق تحصیل مال نامشروع و پولشویی اقدام میکند.


شمیم ملاحسینی- وکیل  پایه یک دادگستری و مدرس دانشگاه، کارشناس ارشد حقوق جزا و جرم شناسی.

تمامی حقوق مالکیت معنوی مربوط به تالیف و انتشار این مقاله متعلق به شمیم ملاحسینی می باشد. حق چاپ و نشر مطالب این وبلاگ به صورت الکترونیکی یا غیر الکترونیکی محفوظ می باشد.

سوالات متداول

1- فناوری NFT چیست

ساختن ی اثر و محصول در جهان واقعی و تبدیل آن به ان اف تی به معنای گرفتن سند مالکیت مجازی برای آن محصول به نام خود است

2- بازار فارکس به چه‌معناست

تبادل دو جفت ارز از دو کشور مختلف برای خرید و فروش

3- پرووایدر ها چه کسانی اند؟

اشخاص حقوقی و شرکت ها و یا دولتهایی که در بازارهای مالی جهانی سرمایه گذاری میکنند

8
( 7 ) 5.0
نظرات

تعداد کل نظرات: 8
سعید اصلانی
1402/12/12
چه موضوع جذاب و جالبی ممنون که انقدر دقیق بهش پرداختید استاد
ریحان ملکی
1402/12/12
از ورود شما به این حوزه بسیار ممنونم
بهار سلطان محمدی
1402/12/12
بسیار مفید?
سجاد اکبری
1402/12/12
من خودم تریدر هستم. به نظرم عااالی بود . ممنون از آگاهی بخشی مردم
شکیبا
1402/12/12
ممنون که به بررسی موضوعات روز حقوقی میپردازید
کاربر سایت
1402/12/12
من درگیر کلاهبرداری هرمی بودم سه سال. ای کاش اون موقع این مقاله رو خونده بودم و پولم بر باد نمیرفت
خدیجه شاه بهرامی
1402/12/12
خیلی متشکرم خانوم وکیل
فرهاد کریمی
1402/12/16
سلام.مقاله بسیار مفید و کاربردی بوده است.ممنون از به اشتراک گذاری این اطلاعات مفید

بیشتر بخوانید


در تاریخ 1403/1/7
شمیم ملاحسینی- وکیل پایه یک دادگستری و مدرس دانشگاه، کارشناس ارشد حقوق جزا و جرم شناسی... [ادامه مطلب]
در تاریخ 1402/10/13
شمیم ملاحسینی- وکیل  پایه یک دادگستری و مدرس دانشگاه، کارشناس ارشد حقوق جزا و جرم ... [ادامه مطلب]
در تاریخ 1402/8/21
شمیم ملاحسینی- وکیل  پایه یک دادگستری و مدرس دانشگاه، کارشناس ارشد حقوق جزا و جرم ... [ادامه مطلب]
در تاریخ 1402/7/6
شمیم ملاحسینی- وکیل  پایه یک دادگستری و مدرس دانشگاه، کارشناس ارشد حقوق جزا و جرم ... [ادامه مطلب]

ارتباط با من


ایمیل:

shamimmolahoseini@gmail.com

آدرس:

ابتدای بلوار امام رضا. کوچه شمس.ساختمان عدل طبقه3

شبکه های اجتماعی من:

دادراه

کلیه حقوق این وب سایت محفوظ می باشد. تهیه شده در دادراه.