نمونه اساسنامه موسسه

نمونه اساسنامه موسسه

                                                                                                         بسمه تعالی

ماده ١- نام و نوع موسسه: ……………………………

ماده ٢- موضوع موسسه: ………………………………………………………………………………………

ماده ٣- مرکز اصلی موسسه:

استان …………………………… شهرستان …………………………… خیابان …………………………… کوچه …………………………… پلاک …………… طبقه ………… کدپستی ……………………………

ماده ۴- سرمایه موسسه:

ماده ۵- مدت موسسه: از تاریخ ……………… بمدت نامحدود

ماده ۶- تابعیت موسسه: تابعیت ایرانی است.

ماده ٧- هیچ یک از شرکا حق انتقال سهم الشرکه خود را بغیر ندارند مگر با رضایت و موافقت دارندگان سه چهارم سرمایه موسسه که دارای اکثریت عددی نیز باشند و انتقال سهم الشرکه بعمل نخواهد آمد مگر بموجب سند رسمی.

ماده ٨- مجمع عمومی عادی موسسه در ظرف مدت چهار ماه اول هر سال پس از انقضای سال مالی موسسه تشکیل ولی ممکن است بنابه دعوت هر یک از اعضای هیات مدیره یا شرکا بطور فوق العاده تشکیل گردد.

ماده ٩- دعوت هر یک از جلسات مجامع عمومی توسط هر یک از اعضای هیات مدیره مدیرعامل یا شرکا بوسیله دعوتنامه کتبی یا درج آگهی در یکی از جراید کثیرالانتشار بعمل خواهد آمد فاصله دعوت از روز انتشار تا تشکیل جلسه ١٢ روز خواهد بود.

ماده ١٠- در صورتی که کلیه شرکا در هریک از جلسات مجامع عمومی حضور یابند رعایت ماده ٨ اساسنامه ضرورت نخواهد داشت.

ماده ١١- وظایف مجمع عمومی عادی بشرح زیر می‌باشد:
الف – استماع گزارش هیات مدیره در امور مالی و ترازنامه سالیانه موسسه و تصویب آن
ب- تصویب پیشنهاد سود قابل تقسیم از طرف هیات مدیره
ج – تعیین خط مشی آینده موسسه و تصویب آن
د – انتخاب هیات مدیره و در صورت لزوم بازرس

ماده ١٢- وظایف مجمع عمومی فوق العاده بقرار زیر است:
الف: تغییر اساسنامه یا الحاق یا حذف یک یا چند مواد اساسنامه
ب: افزایش یا تقلیل سرمایه موسسه
ج: ورود شریک یا شرکا جدید موسسه

ماده ١٣- تصمیمات شرکا در مجمع عمومی فوق العاده با موافقت دارندگان سه چهارم سرمایه که اکثریت عددی دارند و در مجمع عمومی عادی طبق دستور ماده ١٠۶ قانون تجارت معتبر و لازم الاجرا خواهد بود.

ماده ۱۴- هیات مدیره موسسه مرکب از ……… نفر خواهد بود که در مجمع عمومی از بین شرکا و یا از خارج انتخاب می‌نماید.

ماده ۱۵- هیات مدیره از بین خود یک نفر را به سمت رئیس هیات مدیره و یک نفر را به سمت مدیرعامل انتخاب و همچنین می‌تواند برای اعضای خود سمتهای دیگری تعیین نماید.

ماده ۱۶- …………………………… نماینده قانونی و تام الاختیار موسسه بوده و می‌تواند در کلیه امور مداخله و اقدام نماید مخصوصا در موارد زیر:
امور اداری موسسه از هر قبیل انجام تشریفات قانونی، حفظ و تنظیم فهرست دارایی موسسه و تنظیم بودجه و تعیین و پرداخت حقوق و انجام هزینه‌ها و رسیدگی به محاسبات پیشنهاد سود قابل تقسیم سالیانه، تهیه آیین نامه‌های داخلی اجرای تصمیمات مجامع عمومی، ادای دیون و وصول مطالبات، تاسیس شعب واگذاری و قبول نمایندگی، انتخاب و انتصاب و استخدام متخصصین و کارمندان و کارگران، عقد هر گونه پیمان با شرکت‌ها و بانک‌ها و ادارات و اشخاص، خرید و فروش و اجاره اموال منقول و غیر منقول و ماشین آلات و بطور کلی وسایل مورد نیاز و همچنین معاملات بنام و حساب موسسه مشارکت با سایر موسسات و شخصیت های حقوقی و حقیقی، استقراض یا رهن یا بدون رهن و تحصیل اعتبار و وام دادن و وام گرفتن از بانک‌ها و اشخاص و موسسات و بازکردن حساب جاری و ثابت در بانک‌ها، دریافت وجه از حساب های موسسه، صدور ظهرنویسی و پرداخت بروات و اسناد و سفته‌ها و هزینه‌ها طرح مرافعات موسسه چه مدعی باشد و چه مدعی علیه در تمام مراحل با تمام اختیارات از جمله رجوع به دادگاه های صالحه بدوی و تجدید نظر و دیوان کشور، انتخاب وکیل و وکیل در توکیل دادن اختیارات لازمه به نامبرده و عزل آن، قطع و فصل دعاوی با صلح و سازش اختیارات فوق جنبه محدودیت نداشته و هر تصمیمی را که هیات مدیره جهت پیشرفت موسسه اتخاذ نماید معتبر می‌باشد.

ماده ١٧- جلسات هیات مدیره با حضور اکثریت اعضا رسمیت می‌یابد و تصمیمات هیات مدیره با اکثریت آرا معتبر است.

ماده ١٨- دارندگان حق امضا در موسسه: دارندگان حق امضای اوراق و اسناد بهادار از قبیل چک سفته برات اسناد تعهدآور و قرارداد‌ها را هیات مدیره تعیین می‌کند.

ماده ١٩- هر یک از اعضای هیات مدیره می‌تواند تمام یا قسمتی از اختیارات و همچنین حق امضای خود را به هریک از شرکا برای هر مدت که صلاح بداند تفویض نماید و همچنین هیات مدیره می‌تواند تمام یا قسمتی از اختیارات خود را به مدیرعامل تفویض نماید.

ماده ٢٠- سال مالی موسسه از اول فروردین ماه هر سال شروع و به آخر اسفند ماه‌‌‌ همان سال خاتمه می‌یابد به استثنای سال اول که ابتدای آن از تاریخ تاسیس موسسه است.

ماده ٢١- تقسیم سود: از درآمد موسسه در پایان هر سال مالی هزینه اداری حقوق کارکنان و مدیران استهلاکات مالیات سایر عوارض دولتی کسر و پس از وضع صدی ده بابت ذخیره قانونی بقیه که سود ویژه است به نسبت سهم الشرکه بین شرکا تقسیم خواهد شد.

ماده ٢٢- فوت یا محجوریت هریک از شرکا باعث انحلال موسسه نخواهد شد و وراث شریک متوفی و یا ولی محجور می‌توانند به مشارکت خود ادامه دهند. در غیر این صورت بایستی سهم الشرکه خود را پس از انجام تشریفات قانونی دریافت و یا به شریک دیگر منتقل و از موسسه خارج شوند.

ماده ٢٣- انحلال: موسسه مطابق ماده ١١۴ قانون تجارت منحل خواهد شد در صورتی که مجمع شرکا رای به انحلال موسسه دهد یک نفر از بین شرکا و یا از خارج موسسه به سمت مدیر تصفیه تعیین خواهد شد وظایف مدیر تصفیه طبق قانون تجارت می‌باشد.

ماده ۲۴- اختلافات حاصله بین شرکای موسسه از طریق حکمیت و داوری حل و فصل خواهد شد.

ماده ۲۵- در سایر موضوعاتی که در این اساسنامه قید نشده است مطابق مقررات قانون تجارت ایران عمل و رفتار خواهد شد.

ماده ۲۶- این اساسنامه در ۲۶ ماده تنظیم و به امضای کلیه موسسین موسسه به اسامی ذیل رسید و تمام مشخصات امضا شد.

……………………………     ……………………………

……………………………    ……………………………

……………………………    ……………………………

……………………………    ……………………………