قانون مجازات اشخاصی که مال غیر را به عوض مال خود معرفی می نمایند – مصوب 1308

قانون مجازات اشخاصی که مال غیر را به عوض مال خود معرفی می نمایند – مصوب 1308

ماده اول – هر‌گاه محکوم‌علیه یا مدیون یا کفیلی مال غیر را مال خود معرفی نماید و همچنین اگر مدعی‌علیه برای تأمین مدعی‌ به مال متعلق به غیر‌ را مال خود معرفی کند و برای وصول حق محکوم‌له یا دائن و یا تأمین مدعی‌ به عملیاتی نسبت به آن مال بشود محکوم‌له یا دائن و یا طرفی که مدعی‌به‌ او تأمین شده مسئول خسارات وارده بر صاحب مال نخواهد بود و صاحب مال می‌تواند برای جبران خسارات خود به کسی که مال او را مال خود‌ معرفی کرده است مراجعه کند.
‌تبصره – اشخاصی که از ابتدای ۱۳۰۳ تا تاریخ اجرای این قانون در موارد مذکوره در ماده فوق مال غیر را مال خود معرفی کرده‌اند نیز مشمول ماده‌ فوق خواهند بود.
ماده دوم – محکوم‌علیه یا مدیون یا ضامن یا کفیلی که بدون مجوز قانونی و با علم به اینکه مال متعلق به او نیست مال غیر را مال خود معرفی کرده‌ و عملیاتی نسبت به آن مال شده باشد مطابق قسمت اخیر ماده ۲۳۸ قانون مجازات عمومی مجازات خواهد شد.
ماده سوم – این قانون از پانزدهم خرداد ۱۳۰۸ به موقع اجرا گذارده می‌شود.
«‌چون به موجب قانون ۱۰ اردیبهشت ماه ۱۳۰۸» ‌وزیر عدلیه مجاز است کلیه لوایح قانونی را که به مجلس شورای ملی پیشنهاد می‌نماید پس از‌ تصویب کمیسیون فعلی قوانین عدلیه به موقع اجرا گذارده و پس از آزمایش آن‌ها در عمل نواقصی را که در ضمن جریان ممکن است معلوم شود رفع و‌ قوانین مزبوره را تکمیل نموده ثانیاً برای تصویب به مجلس شورای ملی پیشنهاد نماید

علیهذا (‌قانون مجازات اشخاصی که مال غیر را به عوض مال‌ خود معرفی می‌نمایند) مشتمل بر سه ماده که در تاریخ سی و یکم اردیبهشت ماه یکهزار و سیصد و هشت شمسی به تصویب کمیسیون قوانین عدلیه‌مجلس شورای ملی رسیده قابل اجرا است. ‌

رییس مجلس شورای ملی – دادگر