مژگان صالح آبادی
وکیل پایه یک
1401/12/19

شرایط مطالبه خسارت تاخیر تادیه

شرایط مطالبه خسارت تاخیر تادیه

در مورد خسارت تاخیر تادیه، ماده ۵۲۲ قانون ایین دادرسی مدنی بیان می دارد:"  در دعاوی که موضوع آن دین و از نوع وجه رایج بوده و با مطالبه داین و تمکن مدیون، مدیون امتناع از پرداخت نموده، در صورت تغییر فاحش شاخص قیمت سالانه از زمان سررسید تا هنگام پرداخت و پس از مطالبه طلبکار، دادگاه با رعایت تناسب تغییر شاخص سالانه که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین می گردد محاسبه و مورد حکم قرار خواهد داد مگر این که طرفین به نحو دیگری مصالحه نمایند. »

 

لذا، شرایط مطالبه خسارت تاخیر تادیه را به شرح ذیل می توان بیان نمود:

1- موضوع دعوی دین باشد.

2- موضوع دعوی وجه رایج باشد( ارز سایر کشورها نباشد).

3- برای ایفای تعهد، مدت معین مقرر شده باشد.

4- مدت مزبور منقضی شده باشد.

5- مطالبه دین صورت گرفته باشد. مطالبه با اموری نظیر اظهارنامه، اقرار خوانده، شهادت شهود ثابت می شود، در غیر اینصورت از تاریخ تقدیم دادخواست مطالبه صورت می گیرد.

6- مدیون متمکن از ادای دین باشد، یعنی مدیون ممکن از ادای دین بوده ولی این را ادا نکرده باشد. 

7- مدیون از ادای دین امتناع کرده باشد، بعنوان مثال گاهی مدیون ممتنع نمی باشد و خبر ندارد چنین دینی وجود دارد. در اینجا مطالبه خسارت تاخیر تادیه وجهی ندارد.

8- قیمت سالانه تغییر فاحش کرده باشد، در بحث مطالبه خسارت تاخیر تادیه، ماده ۵۲۲ قانون ایین دادرسی مدنی؛ شاخص سالانه ملاک است و نه ماهانه، در مورد اسناد تجاری از جمله چک شاخص ماهانه را می توان در نظر گرفت ، لیکن، در خسارت تاخیر تادیه موضوع ماده ۵۲۲ قانون ایین دادرسی مدنی، شاخص سالانه ملاک است.



2
( 0 ) 0.0
نظرات

تعداد کل نظرات: 2
شکرالله نوابی
1402/7/25
کار خانم صالح آبادی خیلی خوب لایحه ودفاعیه
زمانی
1402/9/1
سلام و احترام اگر در قرارداد خسارت تاخیر تادیه پیش بینی شده باشد و زمان اجرای قرارداد متعهد دادخواست اعسار دهد و دادگاه مهلت عادله یا قرار اقساط معین کند ، آیا دادن مهلت عادله و قرار اقساط مانع از درخواست خسارت تاخیر تادیه میشود یا خیر؟
وکیل مژگان صالح آبادی
یکی از ارکان خسارت تاخیر تادیه، امتناع از پرداخت با تمکن مدیون است.اگر متمکن در پرداخت شناخته نشود، بله

بیشتر بخوانید


در تاریخ 1401/8/1
پس از اخذ انحصار وراثت متوفی، به همراه مدارک انحصار وراثت و گواهی فوت به اداره مالیات آخرین اقامتگاه متوفی مراجعه، تشکیل پرونده مالیاتی داده، فرم های معرفی اموال و معرفی وراث را پر کرده و سپس ... [ادامه مطلب]
در تاریخ 1401/7/25
قبل از پرداختن به شیوه طرح ادعای جعل نسبت به سند در دادگاه، می بایست بیان داشت نسبت به اسناد عادی و رسمی می توان ادعای جعل را مطرح نمود.شیوه طرح ادعای جعل نسبت به اسناد عادی و رسمی، به شرح ذیل... [ادامه مطلب]

ارتباط با من


ایمیل:

.

آدرس:

تهران، نبرد جنوبی، رو به روی شهرداری منطقه 14، پلاک 18

شبکه های اجتماعی من:

دادراه

کلیه حقوق این وب سایت محفوظ می باشد. تهیه شده در دادراه.