محمدهادي رادفر
وکیل پایه یک
1401/7/19

مراحل انجام طلاق توسط وکیل


برای پیگیری پرونده های طلاق قصد دارم مراحل انجام طلاق توسط وکیل را بیان نمایم :

صدور گواهی عدم سازش: اگر طلاق از نوع طلاق توافقی باشد، زوجین باید حداقل ۵ جلسه به مشاوره روانشناسی بهزیستی رفته و چنانچه مشاور تشخیص دهد، گواهی عدم سازش و عدم انصراف از طلاق صادر میشود.

دادخواست طلاق توافقی : بعد از انجام جلسات مشاوره، دادخواست طلاق توافقی ثبت میشود. با توجه به قانون جدید برخی از پرونده های طلاق توافقی به شورای حل اختلاف ارجاع میشود. همچنین مرحله اول طلاق از سمت زوج و یا طلاق از سمت زوج، ثبت دادخواست در دفتر خدمات الکترونیک قضایی است. مدارکی که باید به وکیل طلاق داده شود، اصل و کپی تمام صفحات شناسنامه و کارت ملی، اصل یا رونوشت عقدنامه، اصل وکالت نامه طلاق در صورت وجود و نسخه وکالت نامه دادگستری میباشد.

ارجاع به دادگاه خانواده: بعد از ارجاع پرونده به دادگاه، باید مدارک اصلی طلاق به دادگاه ارائه شود و در مورد ادله دفاع شود. در طلاق های توافقی، برگه مشاوره بهزیستی و یا وکالت طلاق زوج به زوجه از اصلی‌ ترین مدارک است. در طلاق از سمت زوج، به دلیل وجود حق طلاق کار کمی راحت‌ تر است. هر چند که در رویه جدید، قضات نسبت به صدور رای طلاق از سمت زوج، سخت گیر تر شد‌ه‌ اند.

به عنوان مثال، صدور رأی طلاق از سمت زوج، منوط به پرداخت حقوق زن از جمله مهریه، نفقه و اجرت المثل به صورت نقد یا اقساط است. همچنین در صورت طلاق دادن زوجه با دلیل غیر موجه نصف اموال مرد که در دوران زناشویی ایجاد شده است به زن تعلق میگیرد. در طلاق از سمت زوجه کار بسیار سخت است. چرا که باید یکی از شروط ۱۲ گانه طلاق که در عقد نامه قید شده احراز شده باشد.

اثبات شروط طلاق: اثبات نمودن یکی از شروط ۱۲ گانه ی طلاق از دشوارترین کارهایی است که باید توسط وکیل طلاق انجام شود. برای مثال اثبات رابطه نامشروع و یا ازدواج دوم مرد مشروط به گرفتن رای در دادگاه دیگر است. یا اعتیاد شدید مرد باید در پزشکی قانونی احراز شود. ضرب و جرح و کتک کاری می‌ بایست حتما با نامه کلانتری و نیز پزشکی قانونی همراه شود تا بتوان برای طلاق از سمت زوجه اقدام کرد.

اجرای حکم: پس از اثبات و احراز شرایط طلاق توسط وکیل طلاق، حکم طلاق صادر شده و برای اجرا به دفترخانه طلاق ارجاع داده میشود.


0
( 0 ) 0.0
نظرات

ارتباط با من


ایمیل:

mohammadhadi63@yahoo.com

آدرس:

جنت آباد

شبکه های اجتماعی من:

دادراه

کلیه حقوق این وب سایت محفوظ می باشد. تهیه شده در دادراه.