آرمان رستمی
وکیل
1400/6/4
قوانین تصادف

قوانین تصادف

با گسترش روزافزون وسایط نقیله در سطح جوامع بین الملل، علیرغم منافع بسیار من جمله تسریع در ایاب و ذهاب، حمل و نقل سریع و ...مشکلاتی هم به همراه داشته است؛ در این مقاله بر آن هستیم تا جامعه را با مسائل حقوقی جهت نیل به حق و حقوق قانونی مطلع نمائیم!


تصادف در لغت نامه دهخدا به معنی مقابل و روبرو شدن بدون قصد، بازخوردن، برخوردن، برخورد، تقابل، سانحه،حادثه تعریف شده است لیکن برخورد وسیله نقیله با هر اجسام دیگر را تصادف می گویند و در فرعنگ فارسی عمید به هم زده شدن، به هم کوفته شدن، سخت به هم خوردن دو چیز، کوفته شدن دو جسم به یکدیگر را تصادم گویند.


تصادف دو نوع خسارت به بار می آورد که در دو بخش به توضیحات آن می پرداریم


بخش اول- تصادف منجر به خسارت مالی و آن در صورتی است که صرفا وسیله نقلیه با تصادف کردن با یکدیگر یا با اجسام دیگر به وجود می آید؛


در تصادفی که منجر به ورود خسارت به خودرو گردد، دو شخص دخیل در قضیه میباشند: راننده مقصر که بعلت عدم بی احتیاطی، بی مبالاتی ، عدم مهارت در رانندگی و غیره منجر به خسارت به شخص زیاندیده گردد و شخص زیاندیده که بعلت عدم بی احتیاطی، بی مبالاتی و عدم مهارت در رانندگی شخص مقصر خودروی تحت تصرف آن مورد خسارت واقع می شود.


نکاتی که در خصوص تصادف منجر به خسارت مالی باید رعایت نمود


اگر تصادف حادث شده موجب ترافیک در محل وقوع تصادف گردد؛ در صورتی که خودروهای تصادفی پس از وقوع تصادف قابل حرکت باشد، از جاده یا خیابان برای مرتفع نمودن ترافیک اقدام نمائید تا اولاً موجب ترافیک نباشد و ثانیاً افسرکاردان در صورت حضور در صحنه تصادف خودروها را جریمه نقدی ننماید.


متصدی یا مالک خودروی زیاندیده پس از ترسیم کروکی توسط افسر کاردان به همراه مقصر به بیمه مربوطه مراجعه و نسبت به اخذ خسارت اقدام نماید؛  


در تصادف خسارتی دو نوع خسارت مطرح می گردد


نوع اول مربوط به خسارت اجزای تشکیل دهنده خودرو میباشد که در صورت بیمه بودن خودروی راننده مقصر، بیمه مربوطه نسبت به پرداخت خسارات وارده به نسبت تعهد مالی خویش اقدام می نماید.


نوع دوم خسارت مربوط به افت قیمت میباشد و مشروط است به اینکه سال ساخت خودروهای ایرانی بیش از پنج سال و خودروهای وارداتی بیش از ده سال نگذشته باشد؛ بیمه از پرداخت افت قیمت خودرو استنکاف می ورزد لیکن مقصر شخصاً باید خسارت افت قیمت خودرو را پرداخت نماید.




0
( 0 ) 0.0
نظرات

ارتباط با من


آرمان رستمی

ایمیل:

armanrostami2010@gmail.com

آدرس:

خیابان نیکبخت جنب دادگستری ساختمان اداری نیکبخت

شبکه های اجتماعی من:

دادراه

کلیه حقوق این وب سایت محفوظ می باشد. تهیه شده در دادراه.