ابوذر حسن زاده
وکیل
1402/10/25
قتل و انواع آن

قتل و انواع آن

جرم قتل چیست و انواع قتل چگونه تعریف می شود؟

 در زندگی همه ی افراد شاید اتفاق افتاده باشد که شخصی بنا به دلایل مختلف دست به قتل زده باشد یا خواسته باشد شخصی را به قتل برساند این اتفاق ممکن است در هر زمان و مکانی اتفاق بیفتد. به طور معمول جرم قتل جزء جرایمی به حساب می آیند که مجازات سنگینی را به همراه خواهند داشت. در ادامه مقاله بیشتر در رابطه موضوع جرم قتل چیست و انواع قتل چگونه تعریف می شود؟ سخن خواهیم گفت پس همراه ما باشید. 

ابتدا اجازه دهید شما را با واژه قتل و انواع آن آشنا کنیم. به طور کلی واژه قتل به این صورت معنا و تعریف می‌شود که هرگاه فردی بنا بر قصد و نیت قبلی دست به عمل کشتن شخصی دیگر بزند و از آن شخص به نوعی بدون مجوز قانونی سلب حیات کند به آن عمل آدم کشی یا قتل گویند. هنگامی جرم قتل اتفاق می افتد که فردی توسط شخص دیگری کشته شود و حیات و زندگی از او توسط فرد دیگری گرفته شود که جرم قتل جزء جرایمی به حساب می آید که  به آن جرم علیه اشخاص نیز گفته می شود. به طور کلی اگر بخواهیم جرایم را دسته بندی کنیم باید بگوییم که مجازات و جرایم در قوانین به سه دسته تقسیم می شود که شامل: جرایم علیه اشخاص جرایم علیه اموال  جرایم علیه امنیت همانطور که پیش تر گفتیم جرم قتل جزء جرایم علیه اشخاص محسوب می شود  و اشد مجازات را در پی خواهد داشت زیرا شخصی بدون هیچ مجوز قانونی و شرعی جان شخص دیگر را گرفته است و این عمل کار غیرقابل جبران است.

 انواع قتل عبارت اند از: 

قتل عمد

1.قتل عمد زمانی قتل عمد صورت می گیرد که شخص با نیت و سوء قصد قبلی شخص دیگری را به قتل برساند و برای انجام این عمل هیچ مجوز قانون و شرعی نداشته باشد. زمانی که شخص قصد و نیتی ندارد که شخص دیگری را به قتل برساند اما با انجام عملی منجر به قتل آن شخص می شود برای مثال شخصی می خواهد به جهت شوخی با دوست خود، او را بترساند به همین خاطر با اینکه می دانسته که دوستش شنا بلد نیست و از عمق زیاد آب می ترسد او را به داخل استخری پر عمق پرتاب می کند و با انجام این عمل منجر به مرگ دوستش می شود. زمانی قتل عمد صورت می گیرد که شخص بدون هیچ نیتی و هیچ رفتار خارج از عرفی که ناشی از رفتارهای او باشد از آن شخص سر نمی زند اما دست به عملی می زند که منجر به قتل شخص می گردد به عنوان مثال شخصی به جهت شوخی و بدون هیچ دلیلی  به دوست خود سیلی محکمی می‌زند که همین عمل منجر به کشته شدن او می گردد و بعد از انجام عمل متوجه می شود که دوستش چندین ساعت قبل عمل جراحی داشته است که به دلیل ضربه به مغز او دچار شوک و مرگ گردیده است. نکته: اگر شخصی ندانسته به شخصی ضربه بزند و نداند که شخص بیماری یا جراحی داشته و با این عمل (ضربه زدن) دچار مرگ می شود آن شخص محکوم به قتل عمد نمی شود اما اگر آن شخص از همه ی موارد آگاه باشد و دانسته این عمل را انجام دهد به قتل عمد محکوم خواهد شد.

قتل شبه عمد

 2.قتل شبه عمد زمانی قتل شبه عمد صورت می گیرد که شخص بدون هیچ نیت و سوء قصد قبلی منجر به کشته شدن شخص دیگری شود برای مثال شخصی به جهت شوخی با دوست خود او را هل می دهد و دوستش ناگهان سرش به لبه ی میز برخورد می کند و همین عمل منجر به کشته شدن او (دوست) می شود. زمانی که شخصی قصد دارد شی یا حیوانی را بکشد یا از بین ببرد (که معمولا این مورد به جهل و نادانی آن شخص برمی گردد ) اما بعد از انجام عمل متوجه می شود که شخص کشته شده انسان بوده است در این حالت نیز قتل شبه عمد اتفاق افتاده است. برای مثال شخصی برای شکار حیوانی به جنگل می رود و بعد از انجام عملش متوجه می شود که به یک انسان به جای حیوان شلیک کرده است و  عمل او منجر به مرگ انسانی گردیده است. زمانی وجود دارد که شخص بر اثر رفتارهای نامناسب که ناشی از بی احتیاجی و بی ملایمتی است منجر به کشته شدن شخصی می شود. برای مثال فردی در حال راندن اتومبیلی است و بنا به دلایل مختلف حواسش پرت می شود و به یک انسان می زند و همین عمل منجر به مرگ آن شخص می شود که به این حالت نیز قتل شبه عمد می گویند.

قتل خطای محض

 3.قتل خطای محض در این نوع قتل زمانی خطای محض صورت می گیرد که: شخص در حالت خواب یا بی هوشی باشد مثال: علی و دوستش با یکدیگر روی یک تخت دو طبقه می‌خوابند و دوست علی که طبقه بالا تخت می خوابد به علت وزن بسیار بالا منجر به له شدن علی که در طبقه پایین تخت می خوابد می شود. مجرم فردی دیوانه باشد. فردی بنا به خطا و اشتباه بدون هیچ قصد و نیتی موجب کشته شدن شخصی شود. مجازات جرم قتل چیست و انواع قتل چگونه تعریف می شود؟

مجازات قتل عمد

 همانطور که قتل ها انواع مختلفی هستند مجازات آنان نیز مختلف است که در این بخش می‌خواهیم به آنان اشاره کنیم. مجازات قتل عمد مجازات قتل عمد که قطعا قصاص است اما بنا بر ماده ۶۱۲ قانون مجازات اسلامی که این چنین می گوید: هر کس مرتکب قتل عمد شود و شاکی نداشته یا شاکی داشته ولی از قصاص گذشت کرده باشد و یا به هر علت قصاص نشود در‌ صورتی که اقدام وی موجب اخلال در نظم و صیانت و امنیت جامعه یا بیم تجری مرتکب یا دیگران گردد دادگاه مرتکب را به حبس از سه تا ده سال‌ محکوم می‌نماید. مجازات قتل شبه عمد در این نوع قتل به علت عمدی نبودن قتل مجرم قصاص نمی شود اما باید مجازات آن عمل را بپردازد که مجازات آن معمولا پرداخت دیه آن شخص یا تحمل ۱ تا ۳ سال حبس است. مجازات قتل خطای محض مجازات قتل خطای محض نیز پرداخت دیه است اما در این نوع قتل عاقله باید دیه متوفی را پرداخت کند. عاقله به بستگان و خویشان ذکور (مرد) نسبی قاتل می گویند که به ترتیب طبقات ارث هستند مانند: پدر، پدر بزرگ، فرزند پسر، برادر، عمو، دایی و … .   

سوالات متداول

1-


0
( 0 ) 0.0
نظرات

ارتباط با من


ایمیل:

aboozar.hasanzadeh@gmail.com

آدرس:

شهرک غرب روبروی میلاد نور ساختمان تجاری اداری ستین طبقه سوم اداری واحد 309

شبکه های اجتماعی من:

دادراه

کلیه حقوق این وب سایت محفوظ می باشد. تهیه شده در دادراه.