امین جلیلوند
وکیل پایه یک
1402/11/9

وکیل در دادسرا و نحوه رسیدگی

گردد و سپس به متهم تفهیم اتهام شود از زمان تحقیق از متهم وکیل می‌تواند حضور داشته باشد و پس از آن اظهاراتی را که در کشف حقیقت و دفاع از متهم موثر است بیان می‌کند علی الرغم اینکه متهم می‌تواند هر تعداد وکیل که بخواهد در دادسرا معرفی کند لکن همراه داشتن یک وکیل در بازجویی کفایت می‌کند.


به دلالت ماده ۲۶۳ قانون آیین دادرسی کیفری از وکیل متهم می‌توان آخرین دفاع را اخذ نمود حتی اگر متهم در شعبه حضور نیاید.

پس از اخذ مشخصات متهم و تفهیم حقوق و تکالیف قانونی و در صورت معرفی وکیل صورتجلسه نمودن حضور وی،دلایل برای متهم قرائت و اتهام به وی تفهیم میشود.

پس از تفهیم اتهام ، بازپرس یا دادیار تحقیق میتواند سوالاتی را در قالب تحقیق از متهم مطرح کند لکن حسب ماده ۱۹۵ از قانون آیین دادرسی کیفری این سوالات باید حول محور پرونده باشد  و وی نمی‌تواند سوالات تلقینی همراه با ارعاب،اغفال و اکراه و اجبار بپرسد .

آیا متهم می‌تواند در سوالات مقام قضایی سکوت اختیار کند ؟ بله چنین حقی دارد که سکوت کنو ولی این سکوت در پرونده قید می‌شود.


اگر متهمین چند نفر باشد تحقیق از هر کدام چگونه صورت می‌گیرد؟

چنانچه متهمین چند نفر باشند بازپرس یا دادیار بایستی هر یک را جداگانه فرا بخواند و از آنان به صورت انفرادی تحقیق کند مگر اینکه بخواهد متهمان را مراجع حضوری کند که در این صورت تحقیق دسته جمعی بلامانع است 


نوشتن پاسخ و اظهارات در دادسرا چگونه است؟

در نگارش پاسخ پرسش ها در وهله اول متهم باید خود پاسخ را بنویسد مگر اینکه خودش نخواهد بنویسد یا سواد نداشته باشد که در این صورت بازپرس یا دادیار تحقیق با صورتجلسه نمودن این مطلب که متهم اعلام کرده خودتان بنویسید خود اقدام به نوشتن می‌کند، در این موارد نوشتار باید بدون تغییر،تبدیل،یا تحریف نوشته شود،و در پایان برای متهم قرائت شودو سپس به امضا یا اثر انگشت وی برسد.


چنانچه متهم قادر به سخن گفتن به زبان فارسی نباشد باید برای وی مترجم مورد اعتماد گرفته شود 


0
( 0 ) 0.0
نظرات

بیشتر بخوانید


در تاریخ 1402/11/29
امین جلیلوند وکیل پایه یک دادگستری، عضو مرکز وکلای قوه قضائیه،کارشناس ارشد حقوقتبدیل حب... [ادامه مطلب]
در تاریخ 1402/11/28
امین جلیلوند، وکیل پایه یک دادگستری، عضو مرکز وکلای قوه قضائیه،  کارشناس ارشد حقوق... [ادامه مطلب]
در تاریخ 1402/11/23
هنگامی که قتل یا فوت مشکوک به قتل یا دارویختگی مشکوک به قتل رخ دهد بر اساس ماده ۱۳۳ از قانون آیین دادرسی کیفری مامورین کلانتری یا پاسگاه محل وقوع صحنه جرم یا محل کشف جسد را با وسایل مناسب مثل ... [ادامه مطلب]
در تاریخ 1402/11/23
هزینه دادرسی هزینه‌ای است که در دعاوی مالی و غیرمالی متفاوت است در دعاوی مالی اهمیت بیش... [ادامه مطلب]

ارتباط با من


ایمیل:

amynj2139@gmail.com

آدرس:

کرج.چهارراه هفت تیر

شبکه های اجتماعی من:

دادراه

کلیه حقوق این وب سایت محفوظ می باشد. تهیه شده در دادراه.