امین جلیلوند
وکیل پایه یک
1402/9/8
پس گرفتن ملک از فرزند

پس گرفتن ملک از فرزند

امین جلیلوند ، وکیل پایه یک دادگستری، عضو مرکز وکلای قوه قضائیه،  کارشناس ارشد حقوق


هدیه دادن اراضی و املاک توسط پدر و مادر به فرزند چیزی است که شاهد آن هستیم ولی آیا پس گرفتن ملک از فرزند صحیح و قانونی است ؟ چطور باید آن را انجام دهیم؟


اولین چیزی که در اینجا به آن توجه میکنیم است که املاک و اراضی طی چه قراردادی به فرزند واگذار شده است بعضی از پدر مادرها به اشتباه یک قرارداد بیع منعقد می‌کنند و آن را می‌فروشند ولی جای مبلغ را خالی می‌گذارند یا بارها شاهد هستیم که صرفا دو خط نوشته می‌شود و تمام ولی دقیق مشخص نمی‌کنند. 

باید حالت های مشخص را در نظر گرفت اگر پدر و مادر در دفترخانه حاضر شده و سند قطعی به نام فرزند زده باشد شکی نیست که فرزند مالک رسمی و قانونی آن ملک است ولی موضوع زمانی جای کار دارد که این انتقال رسمی نبوده و با دستنویس است که خود این دستنویس کار را پیچیده تر می‌کند.


اینکه دو طرف نام قرارداد خود را چه چیزی گذشته اند مهم است ولی مهم تر اینکه از اوضاع و احوال قرارداد چه چیزی را اراده کرده اند مثلا ممکن است اسم قرارداد را صلح گذاشته باشند ولی فی الواقع قرار بیع باشد یا برعکس و حتی ممکن است قرارداد هیچ اسمی نداشته باشد صرفا یک خط باشد.


نمی‌توان برای همه پرونده ها نسخه یکسان تجویز کرد و باید اسناد و مدارک را رویت کرد ولی چیزی که خیلی اهمیت دارد این است که پایه قرارداد بر چه بوده و قصد دو طرف چه بوده است آیا از ابتدا قرارداد صحیح بوده یا خیر ؟

گاهی شاهد هستیم قرارداد منعقد میشویم سپس پی میبریم این قرارداد از پایه باطل بوده و دو طرف از آن آگاهی نداشته اند.


0
( 0 ) 0.0
نظرات

بیشتر بخوانید


در تاریخ 1402/11/29
امین جلیلوند وکیل پایه یک دادگستری، عضو مرکز وکلای قوه قضائیه،کارشناس ارشد حقوقتبدیل حب... [ادامه مطلب]
در تاریخ 1402/11/28
امین جلیلوند، وکیل پایه یک دادگستری، عضو مرکز وکلای قوه قضائیه،  کارشناس ارشد حقوق... [ادامه مطلب]
در تاریخ 1402/11/23
هنگامی که قتل یا فوت مشکوک به قتل یا دارویختگی مشکوک به قتل رخ دهد بر اساس ماده ۱۳۳ از قانون آیین دادرسی کیفری مامورین کلانتری یا پاسگاه محل وقوع صحنه جرم یا محل کشف جسد را با وسایل مناسب مثل ... [ادامه مطلب]
در تاریخ 1402/11/23
هزینه دادرسی هزینه‌ای است که در دعاوی مالی و غیرمالی متفاوت است در دعاوی مالی اهمیت بیش... [ادامه مطلب]

ارتباط با من


ایمیل:

amynj2139@gmail.com

آدرس:

کرج.چهارراه هفت تیر

شبکه های اجتماعی من:

دادراه

کلیه حقوق این وب سایت محفوظ می باشد. تهیه شده در دادراه.