امین جلیلوند
وکیل پایه یک
1402/6/18
پرونده کیفری در دادسرا

پرونده کیفری در دادسرا

در نظام کیفری ایران معمولاً جرائم ابتدا به دادسرا ارجاع شده تحقیقات مقدماتی و پرونده تکمیل می‌شود و سپس به مرجع بالاتر یعنی دادگاه ارسال می‌شود و دادگاه است که محکومیت متهم یا بی‌گناهی وی را صادر می‌کند نکته‌ای که حائز اهمیت است این است که بدانیم در دادسرا چه اتفاقی می‌افتد؟

 دادسرا در مقام کشف جرم است و چون در ابتدای کار دقیقاً مشخص نیست که متهم جرم را انجام داده است یا خیر در اولین جلسه دادسرا برای متهم قرار وثیقه صادر می‌شود که می‌تواند بنابر نوع جرم متفاوت باشد، می‌تواند وثیقه ملکی با ارزش بالا باشد یا در جرائم کم اهمیت‌تر اخذ کفیل و فیش حقوقی ضامن،  اینکه میزان وثیقه چه میزان باشد بنابر اختیارات بازپرس یا دادیار است پس بهتر است متهم در جلسه اول دادرسی فیش حقوقی یا ضامن معتبر یا سند در اختیار داشته باشد چرا که در همان جلسه قرار وثیقه صادر می‌شود و اگر متهم نتواند تا آخر وقت اداری وثیقه مناسب را تامین کند بازداشت می‌شود تا زمانی که وثیقه را تامین کند.


 دادسرا در مقام کشف جرم است نه صدور حکم بنابراین زمانی که پرونده تکمیل شد آن را به مرجع بالاتر یعنی دادگاه ارسال می‌کند و دادگاه است که محکومیت یا برائت متهم را صادر می‌کند، دادگاه کیفری زمانی که محکومیت فرد را صادر کند ظرف ۲۰ روز قابلیت تجدید نظرخواهی در محاکم تجدید نظر استان را دارد.


0
( 0 ) 0.0
نظرات

بیشتر بخوانید


در تاریخ 1402/11/29
امین جلیلوند وکیل پایه یک دادگستری، عضو مرکز وکلای قوه قضائیه،کارشناس ارشد حقوقتبدیل حب... [ادامه مطلب]
در تاریخ 1402/11/28
امین جلیلوند، وکیل پایه یک دادگستری، عضو مرکز وکلای قوه قضائیه،  کارشناس ارشد حقوق... [ادامه مطلب]
در تاریخ 1402/11/23
هنگامی که قتل یا فوت مشکوک به قتل یا دارویختگی مشکوک به قتل رخ دهد بر اساس ماده ۱۳۳ از قانون آیین دادرسی کیفری مامورین کلانتری یا پاسگاه محل وقوع صحنه جرم یا محل کشف جسد را با وسایل مناسب مثل ... [ادامه مطلب]
در تاریخ 1402/11/23
هزینه دادرسی هزینه‌ای است که در دعاوی مالی و غیرمالی متفاوت است در دعاوی مالی اهمیت بیش... [ادامه مطلب]

ارتباط با من


ایمیل:

amynj2139@gmail.com

آدرس:

کرج.چهارراه هفت تیر

شبکه های اجتماعی من:

دادراه

کلیه حقوق این وب سایت محفوظ می باشد. تهیه شده در دادراه.